distributieriem na spannen ?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
nadraaien zou je kunnen proberen. Ik zou alleen niet weten hoeveel nm ze daarvoor zouden schrijven. Zou je bij de dealer kunnen vragen? Volgensmij deden we bij mijn stagebedrijf cilinderkopjes op 100 nm zetten, maar ja dat waren scania diesels van 580 pk Dat is ook alweer 3 jaar terug, dus durf het niet met zekerheid te zeggen.
Nogmaals; vast is vast! Laat je kleppen gewoon ff stellen. Zolang hij geen olie+koelvloeistof gaat lekken zit het vast zat.
En een bout breekt echt niet zomaar. Je trekt denk ik eerder je kop aan bonken. Bouten worden met zo'n grote veiligheidsfactor gefabriceerd....
Nogmaals; vast is vast! Laat je kleppen gewoon ff stellen. Zolang hij geen olie+koelvloeistof gaat lekken zit het vast zat.
En een bout breekt echt niet zomaar. Je trekt denk ik eerder je kop aan bonken. Bouten worden met zo'n grote veiligheidsfactor gefabriceerd....
Freude am Fahren.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Aanhaalmomenten cilinderkopbouten:
Volgens Kluwer:
fase 1 20 Nm
fase 2 +240 graden
Volgens Haynes:
fase 1 20 Nm
fase 2 + 120 graden
fase 3 + 120 graden
De verhalen lezende zou mijn conclusie zijn kop los nieuwe pakking en bouten en de zaak weer monteren volgens een van de twee voorbeelden.
Het beste is om in de Haynes Manual Chapter 2 Part A het hele verhaal is goed te bestuderen.
Groetjes, Henk
Volgens Kluwer:
fase 1 20 Nm
fase 2 +240 graden
Volgens Haynes:
fase 1 20 Nm
fase 2 + 120 graden
fase 3 + 120 graden
De verhalen lezende zou mijn conclusie zijn kop los nieuwe pakking en bouten en de zaak weer monteren volgens een van de twee voorbeelden.
Het beste is om in de Haynes Manual Chapter 2 Part A het hele verhaal is goed te bestuderen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
en volgens Citroën Sport schijnt 't dus 25 of 30 Nm te zijn, en dan 2x 120 graden...
vandaag van iemand vernomen die er verstand van heeft. Kan me niet voorstellen dat dat voor cupautootjes anders is...
Overigens: ik zou gewoon rijden en ff in de gaten houden of de boel gaat lekken. Kopbouten draai je niet zomaar t? strak aan, en te los = gewoon kapotte koppakking.
Ga overigens misschien toch maar een goeie, nieuwe momentsleutel kopen
vandaag van iemand vernomen die er verstand van heeft. Kan me niet voorstellen dat dat voor cupautootjes anders is...
Overigens: ik zou gewoon rijden en ff in de gaten houden of de boel gaat lekken. Kopbouten draai je niet zomaar t? strak aan, en te los = gewoon kapotte koppakking.
Ga overigens misschien toch maar een goeie, nieuwe momentsleutel kopen
kakanox wrote:en volgens Citroën Sport schijnt 't dus 25 of 30 Nm te zijn, en dan 2x 120 graden...
ligt aan de opbouw van het blok! stalen koppakking heeft ook andere waarden voor het aantrekken. als de onderkant een gietijzeren blok is heeft die ook andere aanhaal waarden als een alu. kijk voor de gein eens in een peugeot boekje. staan voor dezelfde blokken andere waarden in. belangrijkste van het vastzetten van de kop is. dat alle bouten onder dezelfde spanning staan !!
ow en als je toevallig van de nieuwere verende kopbouten hebt dien je ze na te meten op lengte (revisiematen!!) deZE REKKEN NL UIT VOOR MEER VOORSPANNING. nadeel van dat uitrekken is dat ze dus langer worden. kosten trouwens een hele lading meer als andere
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.