distributieriem na spannen ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

hij gaat ook heel erg tikken als je met te weinig olie rijdt, maar ik denk dat je je klepjes even moet stellen.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Rebel GTI
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: SunJan08, 2006 3:55:55 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by Rebel GTI »

ok bedankt voor de reaxies, dat word kleppen stellen dan :)

maar een ding snap ik nog niet. kan ik nouw die kopbouten allemaal op de gelijke nm zetten zodat hij in iedergeval overal even strak zit :?:

en met welke nm zouw ik dat ongeveer moeten doen :?:
Binnen kort stoppen met mijn ax hobby (snif snif)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

naspannen werkt niet zo...

bovendien kunnen wij niet inschatten hoeveel Nm dat zou moeten zijn. dat is een 'levensgevaarlijke' gok, die niemand hier zal nemen :)

ikzou het lekker laten zitten als het niet lekt
Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Ik zou het overnieuw doen en zeker weten dat t goed zit...maar goed hopen dat t goed blijft is ook een optie!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Rebel GTI
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: SunJan08, 2006 3:55:55 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by Rebel GTI »

maar als je hem zouw naspannen heb je dan kans dat de bouten knappen :?:
Binnen kort stoppen met mijn ax hobby (snif snif)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Rebel GTI wrote:maar als je hem zouw naspannen heb je dan kans dat de bouten knappen :?:


simpel gezegt: Ja


maar die kans had je in eerste instantie ook al en kans blijft altijd aanwezig.
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd wat joris zegt, kun je teminste met een gerust hart kilometers maken..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik ben het er mee eens dat overnieuw de beste keus is, maar dan wel met nieuwe pakking en het liefst nieuwe bouten, al vind ik dat laatste ook niet noodzakelijk
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

wat kost een setje bouten nou :S
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

TTF wrote:wat kost een setje bouten nou :S


dat is ook weer zo :P
(ik zou het zelf gewoon wel weer allemaal vervangen :roll:, maar als je dat niet wilt, kan je de bouten wel gebruiken.. wel risico aan natuurlijk, t zijn rekbouten)
Image

Rebel GTI
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: SunJan08, 2006 3:55:55 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by Rebel GTI »

ok bedankt :) voor alle reaksies

Ik weet genoeg ik laat gewoon alleen de kleppen stellen

en dan doe ik het van de zomer nog wel een keer en zet ik meteen een
andere nokkas met een spageti ,power boost valve, en cub chip er in
pk tje of 110 /115 :P
Binnen kort stoppen met mijn ax hobby (snif snif)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

nadraaien zou je kunnen proberen. Ik zou alleen niet weten hoeveel nm ze daarvoor zouden schrijven. Zou je bij de dealer kunnen vragen? Volgensmij deden we bij mijn stagebedrijf cilinderkopjes op 100 nm zetten, maar ja dat waren scania diesels van 580 pk :P Dat is ook alweer 3 jaar terug, dus durf het niet met zekerheid te zeggen.

Nogmaals; vast is vast! Laat je kleppen gewoon ff stellen. Zolang hij geen olie+koelvloeistof gaat lekken zit het vast zat.

En een bout breekt echt niet zomaar. Je trekt denk ik eerder je kop aan bonken. Bouten worden met zo'n grote veiligheidsfactor gefabriceerd....
Freude am Fahren.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Aanhaalmomenten cilinderkopbouten:

Volgens Kluwer:

fase 1 20 Nm
fase 2 +240 graden

Volgens Haynes:

fase 1 20 Nm
fase 2 + 120 graden
fase 3 + 120 graden

De verhalen lezende zou mijn conclusie zijn kop los nieuwe pakking en bouten en de zaak weer monteren volgens een van de twee voorbeelden.

Het beste is om in de Haynes Manual Chapter 2 Part A het hele verhaal is goed te bestuderen.


Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

en volgens Citroën Sport schijnt 't dus 25 of 30 Nm te zijn, en dan 2x 120 graden...

vandaag van iemand vernomen die er verstand van heeft. Kan me niet voorstellen dat dat voor cupautootjes anders is...

Overigens: ik zou gewoon rijden en ff in de gaten houden of de boel gaat lekken. Kopbouten draai je niet zomaar t? strak aan, en te los = gewoon kapotte koppakking.

Ga overigens misschien toch maar een goeie, nieuwe momentsleutel kopen :roll:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

kakanox wrote:en volgens Citroën Sport schijnt 't dus 25 of 30 Nm te zijn, en dan 2x 120 graden...


ligt aan de opbouw van het blok! stalen koppakking heeft ook andere waarden voor het aantrekken. als de onderkant een gietijzeren blok is heeft die ook andere aanhaal waarden als een alu. kijk voor de gein eens in een peugeot boekje. staan voor dezelfde blokken andere waarden in. belangrijkste van het vastzetten van de kop is. dat alle bouten onder dezelfde spanning staan !!
ow en als je toevallig van de nieuwere verende kopbouten hebt dien je ze na te meten op lengte (revisiematen!!) deZE REKKEN NL UIT VOOR MEER VOORSPANNING. nadeel van dat uitrekken is dat ze dus langer worden. kosten trouwens een hele lading meer als andere
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply