accu of dynamo ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

CAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SatDec31, 2005 12:03:38 PM
Location: IJmuiden

accu of dynamo ?

Post by CAX »

Sinds een dag of 3 brandt lampje van m'n accu en met de dag werd ie wat feller.
Toen ik aan het begin van de avond onderweg was naar m'n meissie, stopte de radio er eerst mee en toen ik voor haar deur stond en de auto uitzette, probeerde ik of ie daarna weer zou startte.
Je raadt het al; nee dus !
Toen ik zo'n 3 uurtjes later weer naar huis wilde, probeerde ik de auto weer te starten en dat lukte gewoon weer, met wat moeite maar ok.
Daarna reed ik ongeveer een minuut of 5, het dashbordlicht begon toen wat minder fel te branden, net als het gewone licht en uiteindelijk stopte de auto ermee en stond ik stil.

Nu is mijn vraag, is m'n accu gewoon kapot ? (bwj auto = 93, dus denk ook dat de accu van dat jaar is) of is de dynamo stuk ?

Alvast bedankt voor de reacties ! :)

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

meten = weten :wink:


meet je dynamo eens door. Misschien je koolborstels versleten?
Een accu gaat volgens mij maar een jaar of 5-7 mee
1721 cc Image

CAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SatDec31, 2005 12:03:38 PM
Location: IJmuiden

Post by CAX »

Zou dus ook kunnen dat middels de 2e accu al overleden is ? :scratch:

CAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SatDec31, 2005 12:03:38 PM
Location: IJmuiden

Post by CAX »

Ik heb thuis geen gereedschap om de dynamo door te meten, dus dat wordt een beetje lastig. :(

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dat kan geloof ik gewoon met een voltmeter hoor!
Als de motor draait moet ie 13,8 volt of iets in die richting aangeven (waar dan ook in het elektrisch systeem, dus je hoeft niet met je voltmeter naar je dynamo te kruipen ;))
Met de motor uit was het dacht ik 12 volt of iets daar in de buurt.
Kijk uit, een Cactussssss

AXcel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonDec19, 2005 5:23:43 PM

Post by AXcel »

Ik ken het gevalletje. Bij mij is dit 3 keer over komen. Het ligt aan je dynamo en het is heel simpel te verhelpen. De dynamo is vrij gemakkelijk onder de auto vandaan te halen. Wat ik de eerste 2 keer heb gedaan was een dynamo bij de sloop vandaan gehaald en deze er onder gezet. Kun jij ook doen maar voor het zelfde geld kun je de koolborstels vervangen en het dynamo probleem is ook opgelost. De koolborstels zijn niet zo duur. Ik heb ze gehaald bij Heuts automaterialen.

veel succes

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

vrijwel zeker dat dit je dynamo is.
vervangen of reviseren (koolborstels en spanningsregelaar vervangen) is heel makkelijk.
Als je een legopoppetje in elkaar kan zetten kan je dit ook zelf. :lol:

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik zou ook gokken op dynamo. Vooral omdat tie in een korte tijd steeds feller ging branden. Een accu is of ineens kapot, maar dit gebeurt zelden, of je merkt het 'sochtends bij de koude start.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

iedereen wees mij ook op me dynamo,


wat bleek het te zijn?


me v-snaar was foetsie :)


niet fijn, maar kan dus ook gebeuren.....


dit kan ook de reden zijn dat je acculampje gaat branden,
zonder v-snaar laadt ie zo moeilijk bij hehe
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

lol, da hek nog nie eerder gehoord :lol:

Kom je goed weg :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

DuFF wrote:me v-snaar was foetsie :)


je miste 'm niet? :shock: :alcoholic
1721 cc Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

er zat g??n v-snaar meer, ze keken erg raar in de garage, maar hij piepte al een paar keer een klein beetje toen ik 'm kocht, zal gewoon te los gezeten hebben....

maar bij mij ging me acculampje dus branden omdat de vsnaar WEG was..

deze zal ergens liggen op of naast of in de buurt van de A58 vanaf vlissingen richting Goes hehe :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Ik heb met dit koude weer ook verschrikkelijk veel last van moeilijk\niet willen starten. Gister issie naar de garage geweest, het accuwater is bijgevuld, stukje gereden maar evengoed wilde ie vanmorgen niet direct starten, de dynamo was nog in orde, zou het kunnen dat de accu langzaam spanning verliest of is dit iets anders?
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

grotere/sterkere accu d'r in, of hij wordt inderdaad wat ouder?
1721 cc Image

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Hoi, mijn auto startte vanmorgen wel goed, maar mijn acculampje brandde heel licht toen ik bij mijn werk aankwam, meer een beetje geflakker zeg maar.
Mijn dynamo is vorig jaar vernieuwd, hoe lang gaat zo'n dynamo mee ?

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Same here, ik heb er al meer als een jaar last van. Hoe meer stroom er gevraagd word des te feller hij gaat branden....maar ook als ik meer gas geef doet hij dit, dus het is niet afhankelijkvan de vraag van stroom maar het aanbod.

Dynamo is goed, laad wat er gevraagd (meten is weten) word en spanning is ook goed. Volgens mij heeft het te maken met een stekker of een massa die niet lekker is. Echter heb ik in december alle massa punten schoongemaakt, ook de stekkers die op het "front" gestoken zitten.

Ik ga maar eens de stekkers schoomaken in de motorruimte, vooral de stekkers die onder mn luchtfilter liggen. Daar zoek ik het nu, voor de andere soortgelijke gevallen zou ik eerst kijken of de snaar strak genoeg staat, dynamo/accu goed is en de massastekkers schoonmaken.

CAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SatDec31, 2005 12:03:38 PM
Location: IJmuiden

Post by CAX »

Heb een dynamo op de sloop gehaald en 't probleem is verholpen.
Bedankt voor de vele reacties. :)

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Mijn lampje blijft juist branden als ik start totdat ik gas geef. Volgens de garage wordt de dynamo zwak. maar het zouden ook de koolborstels kunnen zijn. Dat is het nadeel als je een oude auto koopt. je weet niet hoe oud alles al is....
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

zo lang die gaat constant gaat branden hoef je je nergens zorgen om te maken...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Hoi, bij mij brandt ie alleen als ik op mijn rem trap, heb vaker dit euvel gehad, het heeft blijkbaar weer met massa te maken, ik heb vaak problemen met mijn achterlichten.
Heb even teruggezocht naar postings van mezelf op dit forum, en daar bleek het ook iedere keer bedrading/massa te zijn. (en niet de dynamo, toen mijn dynamo stuk was, bleef ie ook constant branden, ook onder het rijden)
Ga maar weer naar de garage...

Post Reply