start/loop motor probleem...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Op en neergaan van toerental hoor je wel vaker bij inregelen ECU. Paar keer opnieuw moeten starten is ook niet gek. Maar erg vaak hoort niet. Let op: 't is koud, dan duurt het langer voordat de boel warm is! Ik heb zelf ook een 1.1i (nov. '90), bij kou moet je iets meer geduld hebben.

Nog een rijtje punten met invloed op wat er in je motortje gebeurt:
Lucht: Vacu?mslangen: allemaal nog goed en goed aangesloten? (ivm valse lucht)

Elektronica: Lambdasonde en de nodige stekkers: nog okee? (lambdasonde geeft info aan ECU om het mengsel te regelen o.b.v. de verbrandingsgassen)
Bougies: De goede gebruikt en goed aangedraaid (recht en goed vast, dus positie okee en geen valse lucht)?
ECU zelf kan ook kapot. Een slopertje kan uitkomst bieden.
Bij een defect ontstekingsmoduul kom je vaak ook een versleten bobine tegen (te constateren door meten van een (te) groot amperage (te veel stroomverbuik dus). De wegenwacht meet dat in een paar tellen op de vluchtstrook van de snelweg (eigen ervaring :? en komt op vreselijk veel oudere auto's voor, volgens wegenwacht), kan dus niet erg moeilijk zijn om zelf te doen. Trouwens, weet je zeker dat je de goede module hebt ingebouwd?
Accu/dynamo: geven die goede voltages af? (Mijn dynamo is ook al vervangen).

Brandstof: benzinepomp, benzinefilters? Zie ook het raar maar ware punt over een lekke dop op de tank waardoor water in de tank lekte. De pomp moet je even kunnen horen brommen als je de auto op contact zet. Kan ook wel weer iets lulligs zijn als een stekkertje.

Her en der op deze site vind je wel mogelijkheden. Gegeven dat je al veel hebt geprobeerd, en dus aan behoorlijk veel onderdelen hebt gezeten: heb je alles weer 100% goed in elkaar gezet? Geen afdichtingen beschadigd? Het kan natuurlijk wel zijn dat er iets kapot is gegaan waar je nog niet mee bezig bent geweest, maar het komt vaker voor dat bij het inbouwen iets misgaat. Volgens mij is het iets heel lulligs. Kost veel tijd om te vinden, achteraf kan je je wel voor de kop slaan. Heel veel succes toegewenst!

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

ik heb niet alles gelezen maar als ik het goed begrijp heb je nu rijd problemen na het afhalen van de potmeter? inhouden stotteren ed?
dit komt omdat je die potmeter kunt verstellen,verdraaien, deze geeft de stand van de gasklep door naar de ECU dus gaskleppot.meter moet heel precies staan. ik weet dit uit eigen ervaring en nieuwsgierigheid. normaal gesproken zijn de torxbouten verzegeld met zwarte dopjes zodat je ze er niet afhaalt!!!!! ik heb ze op gevoel weer goed gesteld, soms stottert de auto nog maar ik ben er nog niet achter hoe dit weer goed kan komen. Maat van me had het er over dat de stuurstroom van de pot.meter moest nameten, deze moet een vast aantal voltage hebben, welke is nog niet bekend.

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Flamme wrote:Maat van me had het er over dat de stuurstroom van de pot.meter moest nameten, deze moet een vast aantal voltage hebben, welke is nog niet bekend.


In de vraagbaak staat:

Werking gaskleppotentiometer controleren bij storingscode 33


- Zet het contact aan. Meet de spanning tussen de aansluitingen 8 en 25. De spanning moet 4,5-5,5 volt zijn.
- Neem de gaskleppotentiometer los en meet de spanning tussen de aansluitingen 1 en 5. De spanning moet 4,5-5,5 volt zijn. Zo niet: meet de spanningen op de weerstandsbanen.
- 1e-weerstandsbaan: aansluitingen 1 en 2. Gasklep in werking: de spanning moet vari?ren tussen 1,0 en 4,5 volt.
- 2e-weerstandsbaan: aansluitingen 1 en 4. Gasklep in werking: de spanning moet vari?ren tussen 1,0 en 4,0 volt.

Indien correct: herhaal de test met een nieuwe regeleenheid.


Dan er nog wel achter komen waar/wat de aansluitingen 8, 25, 1, 2 en 4 zitten/zijn... En de weerstandsbaan... :roll:

Of zal dit alleen een controle zijn of ie niet helemaal stuk is?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Neem aan dat dat op de ECU is, neem niet aan dat dr zoveel aansluitingen op die potmeter zitten.

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

zijn de vraagbaken ergens nog te krijgen of online te vinden? :lol:

berend
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: WedJun30, 2004 9:16:10 AM
Location: Groningen

Post by berend »

Flamme wrote:zijn de vraagbaken ergens nog te krijgen of online te vinden? :lol:


http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=7554

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2575

:roll:

Post Reply