Brake bleeder, remmen ontluchten en vloeistof verversen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Brake bleeder, remmen ontluchten en vloeistof verversen

Post by KMvrtr »

Eigenlijk wil ik gewoon deze:
http://www.motiveproducts.com/frame-bleeders.htm
En dan natuurlijk de European power bleeder.
Maar inclusief verzendkosten zit je dan nog steeds op 70 ? 80 dollar.

Dus ik zit te denken, dat moet toch zelf ook voor minder te maken zijn?
Gewoon drukspuit kopen bij tuincentrum, eventueel een manometertje erin prutsen, wat leidingen en een extra dop voor op je remvloeistofreservoir.

Voordeel: voortaan relaxed in je eentje remvloeistof kunnen vervangen. Geen eindeloos gepomp op dat pedaal, lekker snel, geen geknoei. Ook geen perslucht nodig.
Heeft iemand hier al zo'n ding, of zelf zoiets in elkaar geflanst?

Tips, ide?en en meedenken is welkom.
- Zo vraag ik me nog even af waar en wat voor soort doorzichtige slang ik zal gebruiken en waar ik die goedkoop kan krijgen?
- Wat voor dop past op het reservoir?
- Meeste manometers geven druk aan in Bar. Maar ik weet alleen dat vullen gebeurt met een druk van 15 tot 20 psi. Hoeveel bar is 15 psi, en 20? Weer iemand toevallig cheapo metertjes die wel PSI aangeven?


Antoine

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Antoine,

Omrekenen BAR naar PSI en omgekeerd zie:

http://www.lenntech.com/conversie-calculator/druk.htm

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Heb toevallig vorige week een Easy Bleed gekocht van Gunson's

Image


Het werkt met druk uit een reserve band, het busje vul je met remvloeistof en met de dop sluit je aan op je remvloestofresovoir. Druk er op (1,5 bar max) en je kan rustig al je ontluchting nippels nalopen. Reuze makkelijk, tuurlijk is deze ook zelf te maken maar voor die ?35.....

Heb remproblemen en om het is niet altijd handig om altijd maar te moeten wachten op een tweede persoon. Ik heb hem bij de automaterialenhandel vandaan, dus wellicht hebben ze hem bij brezan ook.

Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Het kan goed gaan met overdruk op het reservoir maar het hoeft niet. Heb het al een paar keer meegemaakt dat het reservoir wat normaal niet onder druk staat gaat lekken of uit de rubbertjes gedrukt wordt door deze manier van ontluchten. in mijn ogen in een vacuum potje op de nippels een mooiere oplossing. dit kan met perslucht maar ook met een vacuum pompje op 12 V met een potje er tussen.

P. :)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Meestal is het probleem dat er veel teveel druk op het reservoir wordt gezet. Dit werkt met 15 tot 20 PSI. Daarmee zit je maar net boven 1 bar, dat zou het reservoir + remsysteem wel aan moeten kunnen.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Gelukt!

Vandaag mijn bleeder aan het werk gezet.
Remvloeistof erin, op reservoir schroeven, oppompen, ??n voor ??n de nippels opendraaien, wachten tot de nieuwe heldere vloeistof voorbij komt, nippel dicht en door naar de volgende nippel, klaar.

8) Ik ben zeer tevreden! 8)

gertjuh
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 979
Joined: SatOct09, 2004 9:49:37 AM
Location: krimpen ad lek

Post by gertjuh »

Dus het werkt helemaal prima.

Dat is wel super dan...

Ik gaat het zo ook doen, alleen met een ander apparaat.
Wie zijn gat heeft verbrand,
lag op 't strand met de jongeheer in het zand !


Post Reply