extreem hoog stationair?! wat nu?!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
extreem hoog stationair?! wat nu?!
hallo,
ik heb mijn AX nu een maand of 2 a 3. en eigenlijk gelijk vanaf het begin deed hij wat vreemd met het stationair toerental. dit bleef vaak rond de 2500 toeren hangen. meestal zakte het na een tijdje wel wat af (een enkele keer zakte het wel netjes terug naar zo rond de 900 rpm.)
Maar de laatste tijd (laatste 2 weken) is het toerental EXTREEM hoog. op het gehoor zomaar boven de 3000 toeren. het maakt nu ook niet meer uit of de motor warm is. hij draait gewoon 3000 toeren (Free cruise control!)
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
nu had ik gisteren als proef de stekker aan de achter kant van het gasklep huis los gehaald (toen de motor draaide) en toen ging ie opeens extreem rustig lopen (heel langzaam maar niet stotteren ofzo) na het monteren van de stekker bleef hij zo lopen, en zelfs na een keertje de straat op en neer bleef hij heel netjes draaien. Opgelost dacht ik toen...
Tot ik later die avond weer weg wilde gaan en bij het starten het toeren tal direct weer naar de 3000 schoot. het los halen van de stekker hielp nu ook niet meer (motorviel uit) na het monteren van de stekker liep de motor weer maar nog altijd 3000 toeren.
overigens als het contact aanstaat en ik de stekker los haal en weer monteer hoor ik wel geluidjes uit het gasklephuis komen (ik ga er dan ook vanuit dat de stekker van de stappenmotor is)
wat kan de oorzaak zijn van dit euvel en hoe los ik het op?
Bijkomende zaken zijn:
verbruik 1 op 13 (het is een 1.1 injectie van het eerste type volgens de info die ik van de site heb hier.
alvast bedankt voor het mee denken.
ik heb mijn AX nu een maand of 2 a 3. en eigenlijk gelijk vanaf het begin deed hij wat vreemd met het stationair toerental. dit bleef vaak rond de 2500 toeren hangen. meestal zakte het na een tijdje wel wat af (een enkele keer zakte het wel netjes terug naar zo rond de 900 rpm.)
Maar de laatste tijd (laatste 2 weken) is het toerental EXTREEM hoog. op het gehoor zomaar boven de 3000 toeren. het maakt nu ook niet meer uit of de motor warm is. hij draait gewoon 3000 toeren (Free cruise control!)
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
nu had ik gisteren als proef de stekker aan de achter kant van het gasklep huis los gehaald (toen de motor draaide) en toen ging ie opeens extreem rustig lopen (heel langzaam maar niet stotteren ofzo) na het monteren van de stekker bleef hij zo lopen, en zelfs na een keertje de straat op en neer bleef hij heel netjes draaien. Opgelost dacht ik toen...
Tot ik later die avond weer weg wilde gaan en bij het starten het toeren tal direct weer naar de 3000 schoot. het los halen van de stekker hielp nu ook niet meer (motorviel uit) na het monteren van de stekker liep de motor weer maar nog altijd 3000 toeren.
overigens als het contact aanstaat en ik de stekker los haal en weer monteer hoor ik wel geluidjes uit het gasklephuis komen (ik ga er dan ook vanuit dat de stekker van de stappenmotor is)
wat kan de oorzaak zijn van dit euvel en hoe los ik het op?
Bijkomende zaken zijn:
verbruik 1 op 13 (het is een 1.1 injectie van het eerste type volgens de info die ik van de site heb hier.
alvast bedankt voor het mee denken.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... c&start=20 daar is een uitleg te vinden
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
inmiddels een nieuw gasklep huis gevonden.
ik heb overigens een gasklep huis waar de brandstofleidingen heel dicht bijelkaar zitten (in een v vorm) en waar bij ik 2 vacuum aansluitingen heb aan de achter kant.
ik heb uiteindelijk mijn eigen onderkant gebruikt (waar de gasklep en de stappenmotor opzitten) en de boven kant van de sloop.
kosten me 50 euro en een keer open neer rijden tussen velserbroek en utrecht.
overigens zou ik iedereen willen af raden naar de sloop van Rutte te gaan in velserbroek. eerst geven ze me het verkeerde gasklephuis mee, en als ik dan een keer op en neer moet rijden tussen utrecht en velserbroek willen ze op geen enkele manier weten van een beetje compensatie (gasklephuis was daar overigens 50 euro!!)
maar hij lijkt het te doen!
nu op naar het volgende probleem. de knipperende verlichting.
ik heb gemeten aan de accu polen, de spanning is netjes 14 volt ook bij meer gas geven.
ik heb overigens een gasklep huis waar de brandstofleidingen heel dicht bijelkaar zitten (in een v vorm) en waar bij ik 2 vacuum aansluitingen heb aan de achter kant.
ik heb uiteindelijk mijn eigen onderkant gebruikt (waar de gasklep en de stappenmotor opzitten) en de boven kant van de sloop.
kosten me 50 euro en een keer open neer rijden tussen velserbroek en utrecht.
overigens zou ik iedereen willen af raden naar de sloop van Rutte te gaan in velserbroek. eerst geven ze me het verkeerde gasklephuis mee, en als ik dan een keer op en neer moet rijden tussen utrecht en velserbroek willen ze op geen enkele manier weten van een beetje compensatie (gasklephuis was daar overigens 50 euro!!)
maar hij lijkt het te doen!
nu op naar het volgende probleem. de knipperende verlichting.
ik heb gemeten aan de accu polen, de spanning is netjes 14 volt ook bij meer gas geven.
Brutus wrote:Knipperende lichten? is puur een massa probleem... heeft niets met de accu zelf te maken... maar de kabels.. en de wijze waarop deze vastzitten..
Maar het gasprobleem is opgelost?
het gas probleem lijkt goed ja.
het knipperen van de lichten: Ze gaan NIET feller maar juist gewoon bijna uit, de radio display ook, maar de radio zelf doet het prima.
op het ritme van de motor.
ik denk zelf de dynamo. ga dat binnenkort proberen (dynamo los halen en kijken of hij dan nog knippert.)
Kan je bij deze wagentjes de accu los trekken bij draaiende motor?
dat vind de dynamo niet leuk.
Kijk even de massapunten na, achter je linkerachterlicht,
onder de onderste kap bij je stuur,
onder je dynamo,
tegen je front aan,
op je veerpoten.
Knipperende lichten kunnen ook het gevolg zijn van geoxideerde contacten.
Kijk even de massapunten na, achter je linkerachterlicht,
onder de onderste kap bij je stuur,
onder je dynamo,
tegen je front aan,
op je veerpoten.
Knipperende lichten kunnen ook het gevolg zijn van geoxideerde contacten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
tja dat dacht ik ook!
maar ik ben benieuwd wat ie nu doet. zal als ik het weet het hier laten weten.
maar knipperende lichten in het ritme van de motor omwentelingen is dus een massa probleem?!
ALLES knippert voor de duidelijkeheid:
voorlichten, achterlichten dashbord, radio display achterlichten ALLES!
maar ik ben benieuwd wat ie nu doet. zal als ik het weet het hier laten weten.
maar knipperende lichten in het ritme van de motor omwentelingen is dus een massa probleem?!
ALLES knippert voor de duidelijkeheid:
voorlichten, achterlichten dashbord, radio display achterlichten ALLES!
sorry verkeerd gelezen. Dit lijkt me een kapotte gelijkrichter in de dynamo. Ik zou zeggen haal de v-snaar los en kijk eens wat er gebeurt. Vervang de dynamo zo snel mogelijk als dat de boosdoener is dat scheelt je misschien een accu
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
toch die dynamo. dat gaan we eens even spoedig (en makkelijk) controleren.
even de laadstroom aansluiting los en kijken wat ie doet.
ik heb inmiddels de hele electronica trein van een andere dynamo (zelfde merk iets andere behuizing) gehaald en als die past (uitlijning aansluitingen etc) ga ik die over zetten. is van een volvo geweest.
kan dat?
of heeft iemand een dynamo liggen voor weinig?
even de laadstroom aansluiting los en kijken wat ie doet.
ik heb inmiddels de hele electronica trein van een andere dynamo (zelfde merk iets andere behuizing) gehaald en als die past (uitlijning aansluitingen etc) ga ik die over zetten. is van een volvo geweest.
kan dat?
of heeft iemand een dynamo liggen voor weinig?
Zo de dynamo vervangen (althans de regelaars op de achterkant, ik had nog een volvo dynamo liggen, zelfde merk
) dus de achterkant omgezet (huis was anders)) en nu knippert hij niet meer.
ik vind wel dat het uitlaat gas erg "rijk ruikt"
maw hij zuipt.
iemand nog suggesties.
ik heb overigens mijn gasklephuis vervangen, maar ben net helemaal overtuigd dat het vervangende huis helemaal goed is...
heeft iemand het weerstanden overzicht van de verschillende sensors bij de hand?
van de TEMP sensor op het gasklephuis en van de tempsensor in hetkoelwater!

ik vind wel dat het uitlaat gas erg "rijk ruikt"
maw hij zuipt.
iemand nog suggesties.
ik heb overigens mijn gasklephuis vervangen, maar ben net helemaal overtuigd dat het vervangende huis helemaal goed is...
heeft iemand het weerstanden overzicht van de verschillende sensors bij de hand?
van de TEMP sensor op het gasklephuis en van de tempsensor in hetkoelwater!