Bougies hoelang gaan ze mee

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Bougies hoelang gaan ze mee

Post by menmulder »

zoals vast bekend zuipt mijn bakje een beetje te veel was altijd 1/17 nu opeens 1/13 a 14 CO was/is ook te hoog om de een of andere reden zou aan de lambda sonde kunnen liggen maar niemand schijnt te weten of je kunt testen of hij het doet. Maar ik dacht mischien zijn het mijn bougies half jaartje geleden vervangen daarna 18500 km mee gereden ik weet niet hoelang ze mee horen te gaan>
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

lijkt me niet het probleem, de mijne doen het na 30.000 km nog steeds goed, ook de uitstoot was goed bij de apk een maandje geleden
Image

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Luchtfilter niet erg vuil?
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

- Injectiehuis schoonmaken, kan nooit kwaad, bij mijn ZX hielp het goed.
- Kleppen stellen.
- Injectiereinger in de tank gooien.

Bougies gaan best wel lang mee, maar zelf verving ik ze om de 20.000km, die paar euro kosten je de kop niet.
Draai er eens eentje eruit en kijk of deze een koffiebruine kleur heeft, dat is goed.

Ik weet niet welk type AX je heb, in het geval je een verdeelkap heb, vervang deze en de rotor eens door een originele Bosch of Ducellier.

Hou er verder rekening mee dat als het weer kouder word, de motor meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen, dus een hoger brandstofverbruik.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

ZX1.4i wrote:- Injectiehuis schoonmaken, kan nooit kwaad, bij mijn ZX hielp het goed.
- Kleppen stellen.
- Injectiereinger in de tank gooien.

Bougies gaan best wel lang mee, maar zelf verving ik ze om de 20.000km, die paar euro kosten je de kop niet.
Draai er eens eentje eruit en kijk of deze een koffiebruine kleur heeft, dat is goed.

Ik weet niet welk type AX je heb, in het geval je een verdeelkap heb, vervang deze en de rotor eens door een originele Bosch of Ducellier.

Hou er verder rekening mee dat als het weer kouder word, de motor meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen, dus een hoger brandstofverbruik.


Ik hoorde volgens mij Rio daar ook eens over, een injectiereiniger. Maar waar haal je zoiets? Gewoon de Halfords of Brezan?
En hoe maak je je bougies los? Daar moet je toch een speciale "bougie-sleutel" voor hebben of zo?
En de verdeelkap is voor monopoint-systemen?

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Injectiereiniger al geprobeerd, kabels vervangen, heb geen enelektronische ontstekening dus ook niet met die roters enzo, voor de APK er zelf BP ultimate in gegooid gen effect, luchtfilter ook vernieuwe, met open luchtfilter zelfde probleem, kleppen ook al gesteld. dus begin toch aan de lamda zonde te wijvelen ma die valt niet te testen
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Mekkio wrote:Ik hoorde volgens mij Rio daar ook eens over, een injectiereiniger. Maar waar haal je zoiets? Gewoon de Halfords of Brezan?
En hoe maak je je bougies los? Daar moet je toch een speciale "bougie-sleutel" voor hebben of zo?
En de verdeelkap is voor monopoint-systemen?


Injectiereiniger hadden ze bij de eerste benzinepomp waar ik ging kijken/tanken.
Bougies heb ik met de doppenset losgehaald, voor een van de middelste was alleen zo'n verloop-met-knikstukje nodig om om het hoekje te kunnen draaien.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Mekkio wrote:Ik hoorde volgens mij Rio daar ook eens over, een injectiereiniger. Maar waar haal je zoiets? Gewoon de Halfords of Brezan?
En hoe maak je je bougies los? Daar moet je toch een speciale "bougie-sleutel" voor hebben of zo?
En de verdeelkap is voor monopoint-systemen?

Injectie reiniger verkopen ze inderdaad bij de pomp en Halford, voornamelijk van het merk "Wynns". Persoonlijk ben ik hier niet zo een voorstander van, te duur en mager resultaat, ik koop altijd de reinigers (kleppen en injectie) van Restore bij de Makro.

Een (speciale) bougie sleutel kost een paar euro, kan ook met een doppenset, de knik in een bougie sleutel is echter handiger.

Verdeelkap of verdelerloze ontsteking (=DIS Bobine) komen beiden voor op een monopoint injectie systeem. Omslagpunt naar enkel verdelerloze ontsteking ligt ergens rond 1994 dacht ik.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ik heb een verdelerloze ontsteking, en hij komt uit 1992
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Rio97 wrote:
Mekkio wrote:Ik hoorde volgens mij Rio daar ook eens over, een injectiereiniger. Maar waar haal je zoiets? Gewoon de Halfords of Brezan?
En hoe maak je je bougies los? Daar moet je toch een speciale "bougie-sleutel" voor hebben of zo?
En de verdeelkap is voor monopoint-systemen?


Injectiereiniger hadden ze bij de eerste benzinepomp waar ik ging kijken/tanken.
Bougies heb ik met de doppenset losgehaald, voor een van de middelste was alleen zo'n verloop-met-knikstukje nodig om om het hoekje te kunnen draaien.


Bij een AX kom je er inderdaad moeilijk bij. Zelfs met een bougiesleutel haalde ik m'n handen laatst open.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

menmulder wrote:ik heb een verdelerloze ontsteking, en hij komt uit 1992

Kan zijn dat het later is omgebouwd, of andere motor.
Mijn ZX was van september 1992 en die had het nog niet.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

trouwens, kijken of je bougies goed zijn kan geen kwaad, aan bougies kan je ook heel goed zien of er iets niet klopt aan je auto

Klikkie doen

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

bougies zijn mooi grijzig en niet zwart dus lijken me goed, voor de zekerheid er nog even wat nieuwe in gedaan. Reed vandaag 1/12.9 lijkt me toch wat te hoog. Heb de lambda zonde eraf getrokken en de motor blijft hetzelfde lopen lijkt me toch heel vreemd aangezien hij toch wat moet regelen?
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

menmulder wrote:bougies zijn mooi grijzig en niet zwart dus lijken me goed, voor de zekerheid er nog even wat nieuwe in gedaan. Reed vandaag 1/12.9 lijkt me toch wat te hoog. Heb de lambda zonde eraf getrokken en de motor blijft hetzelfde lopen lijkt me toch heel vreemd aangezien hij toch wat moet regelen?

Bougies horen een koffiebruine kleur te hebben, grijzig of wit is een arm mengsel.

Wanneer is de olie voor het laatst ververst?
Heb je de bandenspanning al gecontroleerd? De banden 0,1bar harder oppompen dan aangegeven is aan te raden.
Het Injectiehuis al schoongemaakt, als daar veel troep inzit, dan gaat het motortje ook niet beter van lopen.
Komt de motor wel netjes op temperatuur of duurt het heel lang?

Een slechte lambda sonde heeft meestal een stotterende motor als resultaat.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ZX1.4i wrote:
menmulder wrote:bougies zijn mooi grijzig en niet zwart dus lijken me goed, voor de zekerheid er nog even wat nieuwe in gedaan. Reed vandaag 1/12.9 lijkt me toch wat te hoog. Heb de lambda zonde eraf getrokken en de motor blijft hetzelfde lopen lijkt me toch heel vreemd aangezien hij toch wat moet regelen?

Bougies horen een koffiebruine kleur te hebben, grijzig of wit is een arm mengsel.

Wanneer is de olie voor het laatst ververst?
Heb je de bandenspanning al gecontroleerd? De banden 0,1bar harder oppompen dan aangegeven is aan te raden.
Het Injectiehuis al schoongemaakt, als daar veel troep inzit, dan gaat het motortje ook niet beter van lopen.
Komt de motor wel netjes op temperatuur of duurt het heel lang?

Een slechte lambda sonde heeft meestal een stotterende motor als resultaat.


olie verversen zit er wel weer eens aan te komen, 15000 km geleden, het injectiehuis nog niet schoongemaakt, zit wel een beetje olie in dus een beetje overdruk heeft hij wel. Kan dat wel eens goed schoonmaken, ma als er aan de binnenkant van het huis wat zit lijkt me dit toch niet uit te maken voor het verbruik. Verder loopt de motor verschrikkelijk soepel lijkt wel een stofzuigertje, geen happering te vinden alleen het te hoge CO wat niemand me kan verklaren en er was ook opeens van de een op de andere dag een veel hoger verbruik
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

menmulder wrote:olie verversen zit er wel weer eens aan te komen, 15000 km geleden, het injectiehuis nog niet schoongemaakt, zit wel een beetje olie in dus een beetje overdruk heeft hij wel. Kan dat wel eens goed schoonmaken, ma als er aan de binnenkant van het huis wat zit lijkt me dit toch niet uit te maken voor het verbruik. Verder loopt de motor verschrikkelijk soepel lijkt wel een stofzuigertje, geen happering te vinden alleen het te hoge CO wat niemand me kan verklaren en er was ook opeens van de een op de andere dag een veel hoger verbruik

Bij een AX moet de olie om de 10.000km vervangen worden.

Als de motor verschrikkelijk soepel als een stofzuigertje loopt, kan het dan niet zo zijn dat er extra brandstof word ingespoten? Dit geluid heb je ook bij motoren met een carb, als je dat ding iets uitgetrokken houd. Heb je een toerenteller? hoeveel toeren loop dat ding? Meet het anders eens na met een multimeter die Hz (frequentie) kan meten.

Aan de binnenkant van het huis zitten componenten die van invloed kunnen zijn op het verbruik, zelf heb ik er goede ervaring mee.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ZX1.4i wrote:
menmulder wrote:olie verversen zit er wel weer eens aan te komen, 15000 km geleden, het injectiehuis nog niet schoongemaakt, zit wel een beetje olie in dus een beetje overdruk heeft hij wel. Kan dat wel eens goed schoonmaken, ma als er aan de binnenkant van het huis wat zit lijkt me dit toch niet uit te maken voor het verbruik. Verder loopt de motor verschrikkelijk soepel lijkt wel een stofzuigertje, geen happering te vinden alleen het te hoge CO wat niemand me kan verklaren en er was ook opeens van de een op de andere dag een veel hoger verbruik

Bij een AX moet de olie om de 10.000km vervangen worden.

Als de motor verschrikkelijk soepel als een stofzuigertje loopt, kan het dan niet zo zijn dat er extra brandstof word ingespoten? Dit geluid heb je ook bij motoren met een carb, als je dat ding iets uitgetrokken houd. Heb je een toerenteller? hoeveel toeren loop dat ding? Meet het anders eens na met een multimeter die Hz (frequentie) kan meten.

Aan de binnenkant van het huis zitten componenten die van invloed kunnen zijn op het verbruik, zelf heb ik er goede ervaring mee.


Stationear toerental is gewoon heel netjes, als hij zo soepel loopt is het dus onlogisch dat e lambda sonde kapot is begrijp ik. Moet ik als ik het injectiehuis schoon wil maken hem er helemaal afhalen of gewoon met een oude tandenbortstel goed borstelen. Hij loop (hoort) gewoon zo als hij altijd deed, is lekker pittig alleen de top ligt op 155 inplaats van eerder altijd 170
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

menmulder wrote:Stationear toerental is gewoon heel netjes, als hij zo soepel loopt is het dus onlogisch dat e lambda sonde kapot is begrijp ik. Moet ik als ik het injectiehuis schoon wil maken hem er helemaal afhalen of gewoon met een oude tandenbortstel goed borstelen. Hij loop (hoort) gewoon zo als hij altijd deed, is lekker pittig alleen de top ligt op 155 inplaats van eerder altijd 170

Dat deed mijn ZX ook, tot ik het injectiehuis volledig demonteerde en schoon had gemaakt, hierna liep de auto een stuk zuiniger.

Wat de top betreft? voor een 1.4i is 155km/u aan de lage kant.
Heb je de bandenspanning al gecontroleerd? kan veel schelen.
Blijft de injector niet "hangen" waardoor er teveel brandstof word ingespoten?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

het is een 1.1 banden zijn goed op spanning heb der altijd 2.2 bar in zitten ivm veel snelweg km, over 2 weekjes vertrek ik voor een half jaar naar zuid afrika dus denk dat ik de boel daarna maar eens goed schoon ga maken dan
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Post Reply