Lampje storing injectie/ontsteking brand en motor valt uit

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Nanny
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuApr21, 2005 6:44:18 PM

Lampje storing injectie/ontsteking brand en motor valt uit

Post by Nanny »

Help, Ik heb een AX 1.4 TZX en de auto staat al 3 weken bij de garage. Het probleem is dat tijdens het rijden wanneer de motor warm is het oranje lampje voor storing in injectie of ontstekingssysteem kort brand en gelijk daarna valt het toerental gelijk weg. Wanneer ik geluk heb springt hij direct weer terug en wanneer ik pech heb krijg ik de auto niet meer aan de praat. De garage (een Citroën dealer) heeft eerst alle contacten gereinigd (en gesoldeert?), daarna de ontstekingsmodule vervangen en daarna een sensor die de vonk regelt(?!?).

Ze hebben geen idee waar het nu aan ligt. Mijn autootje is nu al 4 keer afgesleept en ik ben radeloos. Bij het afslepen zeiden ze dat het electronisch was. De brandstof kwam wel nog tot het injectiepunt, maar op de een of andere krijgt hij waarschijnlijk geen vonk.

Ik heb er geen verstand van, maar ben nu radeloos. Ik wil mijn autootje niet weg doen, maar ik rij er 100km per dag mee dus hij moet betrouwbaar zijn. Help, help!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik herken het probleem (behalve dat hij na inhouden weer verder rijdt)

daar heb ik 3 van de 4 als kapotte bougies aangetroffen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mijn oom heeft dit gehad bij een Citroen VISA.

Die viel ook opeens uit en dan niet meer aan te krijgen.
Hebben onwijs lang zitten zoeken. Bleek dat de benzine dop niet 100% afsloot. Dat er regenwater de tank inliep onder het rijden.

En dat zonk naar de bodem van de tank... En werd daar dus opgezogen en daar kon de motor niet zo heel veel mee.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Mark wrote:Mijn oom heeft dit gehad bij een Citroën VISA.

Die viel ook opeens uit en dan niet meer aan te krijgen.
Hebben onwijs lang zitten zoeken. Bleek dat de benzine dop niet 100% afsloot. Dat er regenwater de tank inliep onder het rijden.

En dat zonk naar de bodem van de tank... En werd daar dus opgezogen en daar kon de motor niet zo heel veel mee.


als je nou een GTI had gehad zou ik zeggen BDP sensor... heb je een elektronische ontsteking?

(mocht je niet weten hoe dit te herkennen.. een zwart blokje met 5 zwarte stekkers erop = elektronisch. een oranje ding onder een soort van "regenjas" = niet elektronisch)

Nanny
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuApr21, 2005 6:44:18 PM

Post by Nanny »

Ik heb een 1.4 injectie. (TZX) geen GTI, maar wel een electronische injectie denk ik. De garage heeft al een sensor vervangen (maar ik heb geen idee hoeveel sensoren er zitten die met de ontsteking/vonk te maken hebben). Helaas was het die sensor ook niet.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

probeer anders een goed injectiesysteem te scoren op de sloop. Ben je voor ong. 75 euro klaar.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Nanny wrote:Ik heb een 1.4 injectie. (TZX) geen GTI, maar wel een electronische injectie denk ik. De garage heeft al een sensor vervangen (maar ik heb geen idee hoeveel sensoren er zitten die met de ontsteking/vonk te maken hebben). Helaas was het die sensor ook niet.


waar woon je anders ergens? ik heb binnenkort weer een compleet injectiesysteem liggen van een 1.4 TGS, we zouden eens kunnen proberen of dat een beetje wil rijden of niet.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Uitlezen die hap!!
Ik had precies de zelfde symptomen en dat was de lamdasonde! maak die eens schoon...
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Nanny
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuApr21, 2005 6:44:18 PM

Post by Nanny »

Ik woon in Noord Limburg, dus een eindje verderop.... De garage heeft nu een relais met brandpunten vervangen en nu natuurlijk weer stil komen te staan. De garage weet het gewoon niet meer en heeft het opgegeven...

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Kom op er is toch wel iemand die deze dame in nood kan helpen :wink:
Limburg is helaas iets te ver rijden voor mij :?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik rij niet meer naar limburg.. kan ik straks weer me kop vervangen..

je zou toch haast zeggen ontstekingsmodule of bobine..

maar onstekingsmodule was al vervangen?? bobine dan ook??
dat zorgt namelijk voor uitvallen en daarna mogelijk weer starten..


maar dit moeten ze haast al wel gecontroleerd hebben (aangezien dit vrij eenvoudig is)

wat ik gek vind is dat het te maken heeft met een warme motor, dus je zou haast zeggen dat het ergens een temperatuur sensor is die een verkeerd mengsel aangeeft waardoor het hele zaakie of verzuipt of stikt.

is de ECU al een keertje gereset? gewoon ff 15min de accupolen eraf en daarna een tijdje (dacht ook kwartier?) stationair laten draaien.. de hele motor wordt electronisch aangestuurt door de ECU, dus als daar een foute tabel instaat met verkeerde waarde, dan wil het wellus niet werken, en baat het niet dan schaad het wel :P euh ik bedoel ;)
Image

Nanny
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuApr21, 2005 6:44:18 PM

Post by Nanny »

Bedankt voor het meedenken! :D Ontstekingsmodule was vervangen en bobine hadden ze ook nagekeken. Verder hadden ze al gekeken naar de lamdasonde (of zoiets) injectie, ontsteking, brandstoffilter, sensor, contacten en nu denken ze dat het misschien toch een storing in de boordcomputer is. Vervangen van de boordcomputer zou ik niet moeten doen omdat dat te duur is...
Ik heb ze nog niet horen praten over de ECU, zal eens vragen morgen... Ze hebben vandaag de auto toch maar nog een keer afgesleept. Ze wisten niet meer wat te doen, maar ze vonden het sneu voor me, dus keken ze nog een keer of ze iets wisten. Ik wil mijn autootje niet kwijt :shock: :shock:
Oh ja, het schijnt dat als de auto het niet doet en ze bewegen met een kabel links voor onder de motorkap (een stuk onder de boordcomputer) hij het weer doet. Maar hoeveel ze hem ook bewegen hij stopt er dan niet meer mee (totdat ik er weer mee naar m'n werk rij... :wink: )

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dat ding wat eronder zit moet opnieuw gesoldeerd worden.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Nanny
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuApr21, 2005 6:44:18 PM

Post by Nanny »

Ze zeggen wel dat ze alles al hebben gecontrolleerd, schoongemaakt en gesoldeerd hebben... Maar ik zal het wel even vragen.

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Klinkt toch als een "rotte" massa of en vervelende stekker verbinding.

Succes

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Nanny wrote:Oh ja, het schijnt dat als de auto het niet doet en ze bewegen met een kabel links voor onder de motorkap (een stuk onder de boordcomputer) hij het weer doet. Maar hoeveel ze hem ook bewegen hij stopt er dan niet meer mee (totdat ik er weer mee naar m'n werk rij... :wink: )

Dat is de kabel die van de ECU naar de injector loopt, dat weet ik toevallig omdat ik heb laatst was vergeten aan te sluiten na een koppakkingwissel en de AX wilde maar niet starten. Als het goed is heeft die kabel gele draden??? Daar ergens zit ook de injector weerstand als ik me niet vergis??? Het kan ook zijn dat dat ding de boosdoener is, eigenlijk zou je ermee moeten gaan rijden en wanneer de AX stilvalt, meteen gaan meten met een Multi-meter.

Kun je aangeven na hoeveel km, de auto stilvalt :?:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

alternator heet dat beestje geloof ik (staafje onder de ecu)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

Ik herken je problemen, zelf ook gehad en heel lang gezocht naar de oplossing. Op het laatst werd het net zo erg als nu bij jou het geval is.

- ontstekingsmodule tot 2x toe vervangen, gaf vreemd genoeg tijdelijk resultaat.


Mijn ax heeft toendertijd ook meerder malen bij de garage staan, elke keer verzonnen ze weer wat anders.


Op een gegeven moment was ik alle kabels na het lopen, ik raakte een kabel aan en hoorde een soort klik, en ja hoor, toen was het weer starten.

Het was idd een vervelende stekkerverbinding. Naar verdere controle bleek een groot deel van de kabels bloot te liggen en tegen elkaar aan te komen.
Dit zorgde onder andere voor het onregelmatig lopen en het lampje van de ecu dat ging branden.


Mijn problemen zijn opgelost door het vervangen van de kabelboom (motorruimte).

Als dit bij jou ook het geval blijkt, moet je me maar even wat laten weten. Kan ik je vertellen hoe we het bij mij gedaan hebben. Mijn kosten: 25 euro. Verder heb ik er 2 dagen lol aan gehad :D (Vooral zoeken naar een goede en de juiste kabelboom)
Grtz, Rik

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Joost wrote:alternator heet dat beestje geloof ik (staafje onder de ecu)

Alternator is het Engelse woord voor een (wisselstroom)Dynamo.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Nanny
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: ThuApr21, 2005 6:44:18 PM

Post by Nanny »

Na hoeveel kilometer hij stilvalt is niet te zeggen, de laatste keer na bijna 300 km en de keer daarvoor al na 45 km. Ik heb wel het idee dat hij dit steeds vaker na elkaar gaat doen....

Ik heb zelf ook het idee dat het ergens in die kabelboom zit, maar ja, ik heb er natuurlijk geen verstand van. Dus zelf iets roepen is eigenlijk ook vrij zinloos. :D

Post Reply