AX wil niet meer warm lopen...?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
AX wil niet meer warm lopen...?
Ik snap 't ff niet... thermostaatje schoongemaakt bij Ellen d'r AX, thermostaat vervangen door een nieuwe... En het mag niet baten.
Hij loopt op tot zo'n 95 graden in de file, dan zakt ie terug naar +/- 88 en dan stijgt ie weer, zoals het hoort dus.. maar sinds kort merk ik dat als je in de bebouwde kom rijdt, de temp zakt naar +/- 50-60 graden.. Ga je de snelweg op dan zakt ie zomaar onder de 40!
Niet goed dus, aangezien zo'n motortje niet te koud moet lopen.. De kop is niet lek, koelvloeistof en olie is schoon, iemand ideeen wat dit nog kan zijn?
Ik ging nl. uit van de thermostaat, dat die open blijft staan... maar dat lijkt niet het probleem te zijn?
Draai je dat dingetje om, dan loopt ie warm... en dan nog warmer, en nog warmer, en nog warmer... Dus dan blijft ie dicht?!
Hij loopt op tot zo'n 95 graden in de file, dan zakt ie terug naar +/- 88 en dan stijgt ie weer, zoals het hoort dus.. maar sinds kort merk ik dat als je in de bebouwde kom rijdt, de temp zakt naar +/- 50-60 graden.. Ga je de snelweg op dan zakt ie zomaar onder de 40!
Niet goed dus, aangezien zo'n motortje niet te koud moet lopen.. De kop is niet lek, koelvloeistof en olie is schoon, iemand ideeen wat dit nog kan zijn?
Ik ging nl. uit van de thermostaat, dat die open blijft staan... maar dat lijkt niet het probleem te zijn?
Draai je dat dingetje om, dan loopt ie warm... en dan nog warmer, en nog warmer, en nog warmer... Dus dan blijft ie dicht?!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
q01z wrote:euhmm thermostaat omdraaien? dat kan niet eens :Roll:
thermostaat gaat VANZELF open door temperatuur verschil en wat jij zegt duidt toch echt op een kapotte thermostaat die open blijft staan.
het klepje dat erin zit kan je toch omdraaien? dat heb ik bij de oude thermos geprobeerd.
bij de nieuwe (echt nieuw) niet, en hij reageert precies hetzelfde..
dacht gisteravond ff dat het goed was, hij bleef op 80 in de stad.. toen ik pittig optrok de snelweg op zag ik de wijzer gewoon dalen..
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ZX1.4i wrote:Ga eens een stukje rijden op de snelweg en stop ergens bij een pomp/parkeerplaats en voel eens aan de motor/slangen, je voelt snel genoeg of deze 40 graden of veel heter zijn. Kan best een kapotte koelvloeistof sensor of metertje zijn.
dacht ik ook al aan... slangen zijn na snelwegrijden vrij koud, en als ik 'm hier voor de deur laat lopen tot ie op 90 staat ligt 't tegen de pijngrens.. dus dat klopt wel!
Donder je thermostaat es in een pannetje met water dat je dan gaat koken. Je zou hem bij een bepaalde temperatuur open moeten zien gaan. Beweegt er helemaal niks, dan staat ie altijd open of altijd dicht. Gezien jouw omschrijving van klachten ga ik mee in de stelling dat ie altijd open staat.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
blueduck wrote:Donder je thermostaat es in een pannetje met water dat je dan gaat koken. Je zou hem bij een bepaalde temperatuur open moeten zien gaan. Beweegt er helemaal niks, dan staat ie altijd open of altijd dicht. Gezien jouw omschrijving van klachten ga ik mee in de stelling dat ie altijd open staat.
mjah, dat heb ik idd nog niet geprobeerd. werk voor morgen, ik ben moe vandaag...
ZX1.4i wrote:De motor is op 90 graden als:
- De huid rood kleurt en er onstaan blaren.
- Afkoelen onder een koude kraan noodzakelijk is.
- Behandelen met brandzalf en afdekken met steriel wondgaas nodig is.
Doet me denken aan mijn manier om de ontsteking te testen.
Laat iemand de uitgang van de bobine vasthouden
Start de motor
Gaan zn ogen licht geven dan doet de bobine het goed.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Doet me denken aan mijn manier om de ontsteking te testen.
Laat iemand de uitgang van de bobine vasthouden
Start de motor
Gaan zn ogen licht geven dan doet de bobine het goed.
Die zal ik onthouden voor de volgende keer, dan ben ik degene die het sleuteltje omdraait
Wat die thermostaat betreft, het kan zijn dat hij kapot is en open blijft staan, voor die paar euro zou ik er lekker een nieuwe in donderen ipv experimenteren met kookpannetjes
Last edited by ZX1.4i on SunDec11, 2005 10:01:35 PM, edited 1 time in total.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ZX1.4i wrote:Sander wrote:Doet me denken aan mijn manier om de ontsteking te testen.
Laat iemand de uitgang van de bobine vasthouden
Start de motor
Gaan zn ogen licht geven dan doet de bobine het goed.
Die zal ik onthouden voor de volgende keer, dan ben degene die het sleuteltje omdraait
Wat die thermostaat betreft, het kan zijn dat hij kapot is en open blijft staan, voor die paar euro zou ik er lekker een nieuwe in donderen ipv experimenteren met kookpannetjes
Da's het lullige, er zit net een nieuwe in
maarja.. ga 'm testen, en als ie niet werkt, gaat ie terug.
Joost wrote:q01z wrote:thermostaat kan je niet omdraaien, dan past hij niet meer..
maar het zou idd ook gewoon een overleden metertje kunnen zijn..
klopt allebei!
Gewoon het metertje eruit halen en een lampje monteren dat gaat branden als de motor te heet is, heb je er geen last meer van
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
blueduck wrote:Donder je thermostaat es in een pannetje met water dat je dan gaat koken. Je zou hem bij een bepaalde temperatuur open moeten zien gaan. Beweegt er helemaal niks, dan staat ie altijd open of altijd dicht. Gezien jouw omschrijving van klachten ga ik mee in de stelling dat ie altijd open staat.
deze tip had ik je vorige week ook al gegeven
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
Het zal niet de eerste keer zijn dat een nieuwe therm. stuk is. Test een therm. voordat je hem monteert altijd in een pannetje water op het vuur of ie opengaat. En wellicht overbodig, maar smeer die rottige boutjes van het therm.huis in met kopervet en koop het liefst nieuwe.
Job
Job
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik