Trillend stuur

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

eenmalig?
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriNov25, 2005 6:23:08 PM
Location: limburg

trillingen istuur

Post by eenmalig? »

mocht het forum niet dood zijn om het zo te noemen; ik heb toevalig eens even een ideen gekregen ervan onder het surfen terwijl ik info. zocht over het uithonen van mijn cilinder waarbij ik dus op deze site gestoten ben (via google)
iig maar ik dacht dat het over scooters ging maar dit gaat over auto`s, echter in dit geval zou het wel eens een goed mogelijke kunnen zijn dat het de zelfde oorzaak heeft.
lang berhaal kort gemaakt...

Technisch gezien is het tegenwoordig niet `zomaar` mogelijk dat er trillingen ontstaan.
Het moet dan ook wel om het zo maar te zeggen ergens `onstaan`/ `vanafkomen` met betrekking tot een concreet (desbetreffend) onderdeel, echter makkelijker gezegt dan een oplossing te vinden op het moment zich een onwillekeurig probleem voordoet; oftewel het raden (weten) van de werking, conq. de gevolgen/loopbaan, van betreffend onderdeel(en).
In dit geval mbt de trillingen in het stuur (zowiezo weet een kenner onmiddelijk waaran het ligt) is het niet zo eenvoudig `zomaar` erachtertekomen waaraan het ligt (het zou wel te raden zijn maar met gebrek aan de nodige kennis kan het nogal gecompliceert zijn hetgeen `zomaar` te raden; en wordt er dan ook gegist zoals ik op de site zie, daarmee bedoel ik dan dat er onderdelen aan de sprake komen die het wel zouden kunnen zijn maar niet de direckte, `,in dit geval, echte` , oorzaak zijn, maar niet dat ik het beter weet hoor (heb wel een ideetje)
Technisch kan het niet zomaar iets `onbekends` zijn wat de oorzaak is en moet het dan ook wel conq. 1 onderdeel zijn die zich ergens bevindt waar waarschijnlijk speling of dergelijks op is onderlopen.
Ook dit is niet zomaar iets maar komt van een `(technish) logische` werking van een onderdeel, waar het vanaf komt waarmee evtl. speling de trilling doet versterken/veroorzaken.
Dit alles is redelijk eenvoudig te overzien met de nodige inzich/overzicht., op bijv. een gedetaileerde bouwtekening (van de (motor,versnelling,overzetting) onderdelen)
en ligt dan in een voordehand liggende oorzaak.
Maar om dat alles nu `beginnen` uitzoeken is wel raadzaam maar deels mogelijk onnodig, gezien ik een mogelijke oorzaak weet die de trilling doet veroorzaken, nam. ben ik op deze tekst gestoten ( : zie onderaan) tijdens het surfen(zie boven) en het is goed mogelijk dat dat het is.
Dus mish weet je het nu, pas/al, als het niet al gerepareerd is en de trilling weg/verholpen is.


Hier dus de tekst:


Krukas slijpen/balanceren


krukas slijpen


krukas balanceren


Het balanceren van krukassen gebeurt wanneer er een trilling in de motor voelbaar is of wanneer aan een motor hoge eisen worden gesteld bijvoorbeeld bij motor-tuning. Balanceren vindt ook plaats bij oldtimermotoren omdat er in vroeger tijden voor deze motoren ruimere toleranties golden en er zodoende nu nogal eens een onbalans gevonden wordt.

Op onze hypermoderne computergecontroleerde balanceerbank kunnen we 1 tot 12 cilinderassen balanceren, met een totaalgewicht van 50 kg. Tegelijkertijd met de krukas worden ook afzonderlijk het vliegwiel, de drukgroep en poelie gebalanceerd.

LINK (voor als u er iets aan heeft :roll: :( , maar u kunt ook altijd nog alles acghter .nl weglaten :P indien u behoeft heeft aan meer (kontact)gegevens) : http://www.zomermotorentechniek.nl/html/Topic_14_22.htm



Mocht het dit daadwerkelijk zijn, aub, geen dank graag gedaan.
(sorry voor diegene mensen die het `lange` verhaal stoort en iets hebbuh van: ja dan schrijf dat direkt enzo blabla(u kunt er tevens weinig aan veranderen, vandaar(sorry)), (mij wel eigenlijk)
maar heb wel even max. een half uurtje (vervelende verveel) tijd over dus waarom niet(als ik geen tijd had had ik het wel even vlug(en niet zo ,in de buurt, van uitgebreid) hier neer gezet).
nou
Doei
Daaag
:roll: :P :(

eenmalig?
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriNov25, 2005 6:23:08 PM
Location: limburg

Post by eenmalig? »

Technisch gezien is het tegenwoordig niet `zomaar` mogelijk dat er trillingen ontstaan.
Het moet dan ook wel om het zo maar te zeggen ergens `onstaan`/ `vanafkomen` met betrekking tot een concreet (desbetreffend) onderdeel,

Hierbij ga ik dus van een scooter uit (maar geld denk ik net zo voor een auto aaleen is dat denk ik alles wat groter en ietsje gecompliceerder) en klopt ook omdat hetgeen in de fabriek (zeer nauwkeurig - moeilijk, maar makkellijk - met de juiste nodige inzicht, berekend wordt) en dan kan niet zomaar iets met de werking mis gaan op de selectie van grondstoffen na.
En dacht ik daarom als het een scooter is eerst zowiezo dat het komt dankzij de opgevoerde staat van de scooter (trilling bij vanaf 100/120 is dacht ik toch wel opgevoerd( wat echter niet zo heel erg is mits het alles goed afgesteld is en gaat het dan altijd goed, maar bij standard scooter is het probleem dat in de fabriek een standaard scoot ook standaard berekend wordt en niet (onnodig) voor hogere snelheden)

maar goed
daag maar weer

oja de naam eenmalige? staat voor , bedoelde ik mee, eenmalige aanmelding (gezien dit ook nog eens een auto site is en ik normaal nooit op zoiets reageer en ook niet forum post gezien ik er niet zo`n drang naar heb en er omdat meestal wel uitkom, zal ik het waarschijnlijk maar eenmalig nodig hebben (dit account)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

gelukich is hed een duidelijk verhaalt
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bij een auto is het net even wat anders. Daar zitten trillingen die je voelt in het stuur meestal in het wiel of aandrijfas en niet in je motor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Sander wrote:Bij een auto is het net even wat anders. Daar zitten trillingen die je voelt in het stuur meestal in het wiel of aandrijfas en niet in je motor.

En das maar goed ook! (anders worden t wel hele ingewikkelde sleutelsessies )
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ben wel benieuwd of het nou aan de remklauwen lag...
denk eigenlijk van niet.
ik koop 'altijd' ax-jes met (beginnend) gare assen en vroeg of laat trilt ook m'n stuur :!:
ik maar denken dat het aan mij ligt
(tufffen)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Post Reply