Stalen koppakking!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Stalen koppakking!

Post by Ben 86 »

Waar kan ik deze halen? En wat kost die ongeveer?

Wat zijn de voor- en nadelen? Is het het geld wel waard?

Alvast bedankt!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Is het die 79 euro echt waard?

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Ligt eraan hoeveel knaken je hebt
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

1 ding is zeker deze pakking blaas je er normaal gesproken NOOIT uit. maarja wat draai je dan kappot he :oops:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Joost wrote:1 ding is zeker deze pakking blaas je er normaal gesproken NOOIT uit. maarja wat draai je dan kappot he :oops:

Het oliekanaaltje zal vroeg of laat toch weer gaan lekken, dat blijft nu ??nmaal een zwakke constructie, daar doe je niets aan. De sleuf linksonderin op het hoekje op het onderblok is het oliekanaaltje, als deze nu ergens in het midden had gezeten, dan had je een veel sterkere constructie gehad.

Ik zie op de Masterbase DVD voor een 1.4i
1,25mm koppakking (standaard)
1,50mm koppakking voor een gevlakte kop

De koppakking op de site van "dutchpowertrading" is 1,6mm, dat word dus zeker de kop laten vlakken tot waarden die buiten het boekje vallen, of anders genoegen nemen met een lagere compressie (minder vermogen). Dit soort pakkingen zijn alleen interessant als je de compressie wil verlagen ivm met een Turbo.

Volgens de vraagbaak:
Maximaal af te vlakken: 0,2mm
Nominale cylinderkophoogte 111,2mm ?0,08mm
Minimale cylinderkophoogte 111,0mm

Een ander punt is, of je dan wel de juiste pakking krijgt, de Brezan heeft soms al een hele kluif aan het uitzoeken van de juiste pakking voor TU motoren, is mij laatst opgevallen. De kans dat het via een Duitse on-line site goed gaat is een gok.

Image

Image
Xantia 1.9D Sensation (Import)

kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Re: Stalen koppakking!

Post by kreazyV8wuppo »

Ben 86 wrote:Waar kan ik deze halen? En wat kost die ongeveer?

Wat zijn de voor- en nadelen? Is het het geld wel waard?

Alvast bedankt!


Voordelen?
geen.

tenzij je op NOX rijd of een kleine 200 pk uit je blokje wilt persen.

want, ff tellen, je rijd ongeveer 20,000 pjr, vervolgens rijd je max 3 jr met je huidige auto.
benne dus 60,000 totaal.

laat de gemiddelde koppakking nou ongeveer 100,000 km meegaan.
tja, is het dan nuttig om er weet ik veel hoeveel extra geld voor neer te tellen?
nee dus.

dan erbij, het zijn geen 100% metaalkoppakkingen, alleen zijn de metaal delen van de pakking van een duurder metaal gemaakt dan de standaard pakking.

vervolgens, als je de kop maximaal en nog wat laat vlakken gaat je compressie TE hoog worden, en moet je verplicht voortaan SUPER tanken ipv normaal.
je vermogens winst is marginaal, en eigenlijk nauwelijks voelbaar.

wederom geld verkwisting dus.

wil je echt een power tuut bouw er dan een TU 1600 in uit bv de saxo of de multipoint 1600 cc TU uit de xara.

wil je dan nog meer power?
vervang de nokkenas, vervang de zuigers ,drijfstangen ,krukas laten balanceren, enz enz .. kost ongeveer 1000 Euro per gewonnen PK.

is het nou nog niet naar je zin?

oke, goedkope eenvoudige hobby manier om meer power uit je blokje te halen, wat je dan ook nog eens zelf kan doen.

bouw het ontstekingssysteem om naar een stand alone,, dwz niet comp gestuurd.
vervang je monopoint door 4 weber of delorto's pak em beet 40 mm per stuk, valstroom carbs.
geef dan ff gas, en het rubber vliegt je om de oren..

greets van wupke:die dus zegt,, vervang je koppakking door een normaal exemplaar, die metalen exoot is zonde van je euro's. :wink:

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Re: Stalen koppakking!

Post by ZX1.4i »

kreazyV8wuppo wrote:vervolgens, als je de kop maximaal en nog wat laat vlakken gaat je compressie TE hoog worden, en moet je verplicht voortaan SUPER tanken ipv normaal.
je vermogens winst is marginaal, en eigenlijk nauwelijks voelbaar.

wederom geld verkwisting dus.

Zo had ik het nog niet bekeken, als je voortaan 98-ongelood moet gaan tanken met de huidige benzineprijzen, dan blijft dat in de papieren lopen :?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Ik heb zelf ook een stalen koppakking van spesso in mijn corsa zitten (1.6 16v) en het heeft wel degelijk nut.

De cilinder afdichtingen zijn onderling met elkaar verbonden waardoor hij sterker is en niet zo snel zal doorslaan, moet wel eerlijk zeggen dat het meeste nut komt als je een flink getunde motor hebt.

heb zelf de motor volledig bewerkt (van onderblok tot cilinderkop en alles wat daar mee temaken heeft). en voor mijn motor is die koppakking een must om alles heel tehouden.
Image

My Cars <98>.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Henri106 wrote:Ik heb zelf ook een stalen koppakking van spesso in mijn corsa zitten (1.6 16v) en het heeft wel degelijk nut.

De cilinder afdichtingen zijn onderling met elkaar verbonden waardoor hij sterker is en niet zo snel zal doorslaan, moet wel eerlijk zeggen dat het meeste nut komt als je een flink getunde motor hebt.

Het heeft inderdaad alleen nut bij motoren met hoge compressie en veel vermogen. Verder vraag ik me af hoeveel nut een dergelijke pakking heeft bij een TU motor met natte cylinderbussen :?:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Henri106 wrote:Ik heb zelf ook een stalen koppakking van spesso in mijn corsa zitten (1.6 16v) en het heeft wel degelijk nut.

De cilinder afdichtingen zijn onderling met elkaar verbonden waardoor hij sterker is en niet zo snel zal doorslaan, moet wel eerlijk zeggen dat het meeste nut komt als je een flink getunde motor hebt.

Het heeft inderdaad alleen nut bij motoren met hoge compressie en veel vermogen. Verder vraag ik me af hoeveel nut een dergelijke pakking heeft bij een TU motor met natte cylinderbussen :?:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bij mijn diesel had ik er ook een stalen ingelegd. Maarja, bij een diesel krijgt de koppakking zowiezo al ongenadig op z'n ballen als je wat doorrijd....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:Bij mijn diesel had ik er ook een stalen ingelegd. Maarja, bij een diesel krijgt de koppakking zowiezo al ongenadig op z'n ballen als je wat doorrijd....


Had ik dus ook, maar hij ging dr wel tussen weg, ok nu hadden we de boutgaten ook niet schoongemaakt, dus dat kan ook een oorzaak zijn geweest

kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Post by kreazyV8wuppo »

oke ik der uit.
waarom heeft de TU last van die lekkage en allemaal ongeacht cilinderinhoud op exact hetzelvde punt, en allemaal zo rond de 100,000km.

koste wat gehannes maar het de hulp van de lab boys van PACCAR eruit gekomen.

de gein zit hem niet in de pakking maar in de kop en het onderblok.

verschil van uitzetting bij wisselende themperaturen.

dwz.
de kop zet meer uit dan het onderblok, en daardoor schuurt (als je al over schuren kan spreken) de kop de pakking gewoon weg .
dus je kop zet (overdreven ) 5 mm uit en je blok maar 3mm.

verschil is dus 2 mm en elke keer als je het blokje warm rijd en weer af laat koelen schuift het over de pakking,en op die manier krijgt die olie afdichting op zn donder.

aangezien dat dat de zwakste plek is, gaat hij eerst zweten, vervolgens gaat de koppakking kapot en krijg je de kook verscheinselen.

ook weer die slijtage.

en volgens de heren lab boys haald een stalen koppakking ook niet dat euvel weg.

dus als je dat extra geld uit wilt geven om dat zwakke punt te ondervangen, moet je niet beginnen met stalen pakkingen, maar even een compleet nieuw blok ontwerpen en bouwen.

greets van wupke:ook wel ooit zo slim om de hogere techneuten te raadplegen. :wink:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

daarom hebben de nieuwere TU blokjes meer koelkanaaltjes en daardoor een betere gelijke koeling
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Kijk dat noem ik nog eens een wetenschappelijke uitleg :P

Ben 86, ben je eruit :?: :wink:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Joost wrote:daarom hebben de nieuwere TU blokjes meer koelkanaaltjes en daardoor een betere gelijke koeling


en vanaf wanneer spreken we over de "nieuwere TU blokjes" ?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Koppakking heb ik zelfs gisteren gehaald :wink:. Ik hou het bij een gewone normale koppakking.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

En was de dealer die ik had aangewezen een beetje vriendelijk :?: :wink:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

TTF wrote:
Joost wrote:daarom hebben de nieuwere TU blokjes meer koelkanaaltjes en daardoor een betere gelijke koeling


en vanaf wanneer spreken we over de "nieuwere TU blokjes" ?



saxo (schijnbaar)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply