Aceton
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
In de Wikipedia, de vrije encyclopedie staat;
Aceton (ook bekend onder de namen dimethylketon en 2-propanon) is een vloeistof die veel als oplosmiddel wordt gebruikt (..). Het is de eenvoudigste organische chemische verbinding die een keton groep bevat.
Aceton is na glucose de tweede brandstof voor de hersenen, en de enige die in het menselijk lichaam gevormd kan worden uit vetten. Wanneer de hoeveelheid suiker in het bloed van een suikerpati?nt niet goed genoeg wordt geregeld, kan men soms aceton in zijn adem ruiken.
Aceton is een vluchtige en brandbare vloeistof. Het smeltpunt ligt bij -95,4 ?C en het kookpunt is 56,53 ?C. In het laboratorium wordt het soms gebruikt om glaswerk na het wassen goed te drogen (afspoelen met aceton om het water te verwijderen, en dan even wachten of droge lucht doorblazen om de aceton de kans te geven te verdampen).
Alhoewel aceton giftig is, is huidcontact minder erg dan vele andere oplosmiddelen. Aceton werkt ook desinfecterend. Bij iemand die diabetes heeft, kan in het lichaam ook aceton ontstaan, wat tot gezondheidsschade kan leiden.
Aceton (ook bekend onder de namen dimethylketon en 2-propanon) is een vloeistof die veel als oplosmiddel wordt gebruikt (..). Het is de eenvoudigste organische chemische verbinding die een keton groep bevat.
Aceton is na glucose de tweede brandstof voor de hersenen, en de enige die in het menselijk lichaam gevormd kan worden uit vetten. Wanneer de hoeveelheid suiker in het bloed van een suikerpati?nt niet goed genoeg wordt geregeld, kan men soms aceton in zijn adem ruiken.
Aceton is een vluchtige en brandbare vloeistof. Het smeltpunt ligt bij -95,4 ?C en het kookpunt is 56,53 ?C. In het laboratorium wordt het soms gebruikt om glaswerk na het wassen goed te drogen (afspoelen met aceton om het water te verwijderen, en dan even wachten of droge lucht doorblazen om de aceton de kans te geven te verdampen).
Alhoewel aceton giftig is, is huidcontact minder erg dan vele andere oplosmiddelen. Aceton werkt ook desinfecterend. Bij iemand die diabetes heeft, kan in het lichaam ook aceton ontstaan, wat tot gezondheidsschade kan leiden.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Een reactie welke ik via e-mail heb ontvangen;
Een ?nieuwe? ontwikkeling kan alleen maar tot wasdom komen
door feiten.
Dit verschijnsel is sinds 1996 bekend in Amerika, en het is
gewoon waar.
15 ml op 10 L diesel en 23 ml op 10 L benzine geeft een
reductie van brandstofverbruik van 22% resp. 35%.PUNT.
De verbranding is nagenoeg volledig en daardoor, ook door
minder brandstofverbruik, veel beter voor het milieu.PUNT.
Aceton is een extreme vet,lak, etc.-oplosser dus voorzichtig
zijn met toevoegen mbt autolak en je handen.
Het enige nadeel dat wij hebben kunnen vaststellen is de
ietwat hogere dampspanning in je tank. Bij een zwaar ongeluk
zal je auto iets sneller in brand vliegen dan zonder aceton.
Mocht dit gebeuren dan was je zonder aceton ook al de sigaar,
dus absoluut niet relevant.
Nu wat andere feiten :
Pomphouders zitten niet te wachten op minder afname van hun
product.
De overheid zit niet te wachten op minder accijns.
Saillant detail : De overheid vindt de milieubelasting zeer
prettig, willen helemaal geen beter milieu, maar slechts de
rechtvaardiging om meer geld binnen te krijgen in naam van het
milieu !!!
Dit aceton-verschijnsel is een van de zeldzame gebeurtenissen
waarbij ALLEEN de consument en toevallig ook het milieu wel
bij varen.
Dit is uitermate pijnlijk voor SHELL en de overheid die in
eerste instantie gaan hopen dat niemand het gelooft en het met een sisser afloopt. Ben je soms vergeten dat Nederland tot het laatste toe heeft volgehouden dat radardetectoren niet werken
terwijl ze in het buitenland verboden waren ?
Ons Nederland is weer het enige land ter wereld waar het bij
de wet verboden is om op koolzaadolie / slaolie te rijden
terwijl dit veel beter is voor het ?MILIEU?.
De Nederlandse overheid is een toonbeeld geworden van
demagogie en volksverlakkerij waarbij de pegels en pecunia de
enige drijfveren zijn om beleid te maken.
mail was nog veel langer, samengevat;
Overheid :mp5
Overheid :sniper
Overheid :shockwhore
Een ?nieuwe? ontwikkeling kan alleen maar tot wasdom komen
door feiten.
Dit verschijnsel is sinds 1996 bekend in Amerika, en het is
gewoon waar.
15 ml op 10 L diesel en 23 ml op 10 L benzine geeft een
reductie van brandstofverbruik van 22% resp. 35%.PUNT.
De verbranding is nagenoeg volledig en daardoor, ook door
minder brandstofverbruik, veel beter voor het milieu.PUNT.
Aceton is een extreme vet,lak, etc.-oplosser dus voorzichtig
zijn met toevoegen mbt autolak en je handen.
Het enige nadeel dat wij hebben kunnen vaststellen is de
ietwat hogere dampspanning in je tank. Bij een zwaar ongeluk
zal je auto iets sneller in brand vliegen dan zonder aceton.
Mocht dit gebeuren dan was je zonder aceton ook al de sigaar,
dus absoluut niet relevant.
Nu wat andere feiten :
Pomphouders zitten niet te wachten op minder afname van hun
product.
De overheid zit niet te wachten op minder accijns.
Saillant detail : De overheid vindt de milieubelasting zeer
prettig, willen helemaal geen beter milieu, maar slechts de
rechtvaardiging om meer geld binnen te krijgen in naam van het
milieu !!!
Dit aceton-verschijnsel is een van de zeldzame gebeurtenissen
waarbij ALLEEN de consument en toevallig ook het milieu wel
bij varen.
Dit is uitermate pijnlijk voor SHELL en de overheid die in
eerste instantie gaan hopen dat niemand het gelooft en het met een sisser afloopt. Ben je soms vergeten dat Nederland tot het laatste toe heeft volgehouden dat radardetectoren niet werken
terwijl ze in het buitenland verboden waren ?
Ons Nederland is weer het enige land ter wereld waar het bij
de wet verboden is om op koolzaadolie / slaolie te rijden
terwijl dit veel beter is voor het ?MILIEU?.
De Nederlandse overheid is een toonbeeld geworden van
demagogie en volksverlakkerij waarbij de pegels en pecunia de
enige drijfveren zijn om beleid te maken.
mail was nog veel langer, samengevat;
Overheid :mp5
Overheid :sniper
Overheid :shockwhore
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Ging me er meer om of het niet een of andere radicale organisatie of iets dergelijks was
Hahaha, zo had ik het nog niet bekeken.
Maar het is wel goed om er eerst eens kritisch naar te kijken.
Daarom wil ik het eerst testen.
Vind een besparing van 20% of meer wel erg overdreven.
Heb er nu 50 km mee gereden.
Het rijdt lekker soepel, ondanks de lagere temperaturen in de ochtend.
Lijkt wel of hij iets feller op het gaspedaal reageert.
Maar dit is een uiterst subjectieve ervaring.
Een rollentestbank zou uitkomst bieden, heb die niet.
Dus heel mischien iets meer vermogen. (Niet dat je met een 11 tge de straatstenen eruit zult gaan trekken )
Het zal ruim een week duren voordat ik ga tanken.
Beperk me tot de normale ritjes, en woon/werk.
Ondanks de drang de tank leeg te rijden. Maar dan rij je allicht zuiniger.
Weatherman wrote:In het laboratorium wordt het soms gebruikt om glaswerk na het wassen goed te drogen (afspoelen met aceton om het water te verwijderen, en dan even wachten of droge lucht doorblazen om de aceton de kans te geven te verdampen).
Alhoewel aceton giftig is, is huidcontact minder erg dan vele andere oplosmiddelen. Aceton werkt ook desinfecterend. Bij iemand die diabetes heeft, kan in het lichaam ook aceton ontstaan, wat tot gezondheidsschade kan leiden.
Het word niet soms gebruikt om glaswerk te drogen, het word heel vaak gebruikt hiervoor, het spoelt namelijk ook andere oplosmiddelen weg. Huidcontact is in eerste instantie niet zo erg, maar goed is het zeker niet, het tast net als andere oplosmiddelen het zenuwstelsel aan (schildersziekte). Verder vreet het behoorlijk aan je huid omdat het deze uitdroogt, ik heb er vreselijk kapotte handen aan overgehouden toen ik dit nog niet wist, tot een collega mij hierop attendeerde.
Verder staat Aceton op de lijst van verdacht kankerverwekkende stoffen
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Een interessante link met meer info over het onderwerp;
http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive
Mijn broer heeft ondertussen 530 km gereden op aceton.
Heeft een mazda 626 1.8 benzine.
Benzinemeter stond exact op de helft bij 440 km.
Hij heeft de auto al vier jaar en beweerd nog nooit zover te zijn gekomen. Hij denkt nu op een besparing van tussen de 10 en 15 procent uit te komen. Als hij aftankt zullen we het weten.
Ook hij denkt de auto soepeler rijd en iets meer vermogen lijkt te hebben. Bij 30km/h trekt hij bijvoorbeeld zonder morren in zijn drie op.
Mischien suggestie, mischien ook niet.
Wordt vervolgd.
http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive
Mijn broer heeft ondertussen 530 km gereden op aceton.
Heeft een mazda 626 1.8 benzine.
Benzinemeter stond exact op de helft bij 440 km.
Hij heeft de auto al vier jaar en beweerd nog nooit zover te zijn gekomen. Hij denkt nu op een besparing van tussen de 10 en 15 procent uit te komen. Als hij aftankt zullen we het weten.
Ook hij denkt de auto soepeler rijd en iets meer vermogen lijkt te hebben. Bij 30km/h trekt hij bijvoorbeeld zonder morren in zijn drie op.
Mischien suggestie, mischien ook niet.
Wordt vervolgd.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Eriks:
Inderdaad!
Heb net een mailtje van mijn broer gekregen.
Hij heeft afgetankt en schrijft;
vanochtend ging mijn benzine lampje branden, bij het verlaten van de schuine stenenbrug weliswaar, maar wilde niet meer uit.
Tanken dus maar. Na 725 km, niet meer of minder dan verwacht.
Ik heb 52 liter getankt, kon dus nog 9 liter rijden.
725 gedeeld door 52 is 13,9. Dit is een verbruik wat volgens mij normaal is.
De verhuiding van deze tankbeurt was 0,18%.
Nu heb ik afgevuld en achteraf 0,195 % toegevoegd.
Doorgaan dus, maar helaas nog niets concreets.
Ik was erg positief, dacht toch aanvankelijk beter te scoren, maar wie weet komt het nog. Voorlopig even doortanken zo.
Mischien klopt de dosering niet. Heb een reactie teruggestuurd dat hij de volgende keer de dosering juist moet verlagen.Volgens addacetone.com is dat beter. Zij hebben een verbruikscurve opgesteld waaruit dat zou blijken. Ook wordt er op die site beweerd dat je met een carburateur een beter resultaat zou behalen dan met injectie. Maar dan hadden we nu toch wel iets gezien?
Werkt het dan niet? Ik weet het niet.
We gaan gewoon door met testen.
Toch nog even afwachten!
Inderdaad!
Heb net een mailtje van mijn broer gekregen.
Hij heeft afgetankt en schrijft;
vanochtend ging mijn benzine lampje branden, bij het verlaten van de schuine stenenbrug weliswaar, maar wilde niet meer uit.
Tanken dus maar. Na 725 km, niet meer of minder dan verwacht.
Ik heb 52 liter getankt, kon dus nog 9 liter rijden.
725 gedeeld door 52 is 13,9. Dit is een verbruik wat volgens mij normaal is.
De verhuiding van deze tankbeurt was 0,18%.
Nu heb ik afgevuld en achteraf 0,195 % toegevoegd.
Doorgaan dus, maar helaas nog niets concreets.
Ik was erg positief, dacht toch aanvankelijk beter te scoren, maar wie weet komt het nog. Voorlopig even doortanken zo.
Mischien klopt de dosering niet. Heb een reactie teruggestuurd dat hij de volgende keer de dosering juist moet verlagen.Volgens addacetone.com is dat beter. Zij hebben een verbruikscurve opgesteld waaruit dat zou blijken. Ook wordt er op die site beweerd dat je met een carburateur een beter resultaat zou behalen dan met injectie. Maar dan hadden we nu toch wel iets gezien?
Werkt het dan niet? Ik weet het niet.
We gaan gewoon door met testen.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Vandaag getankt.
532,5 kilometer, 30,4 liter geeft een verbruik van 1 op 17,5.
Heb er 60 ml aceton aan toegevoegd. Gebruikte een nieuwe spuit met een lange tuit voor de terugslagklep. Ging dit keer wel goed.
Aanvullende opmerkingen op bovenstaand verbruik;
? Na 170 kilometer heb ik de luchtfilterton met bijbehorende aanzuigbuis geplaatst. Dit doe ik elke najaar als het dreigt te gaan vriezen. (Ben bang voor een bevroren carb.) Heeft een negatieve invloed op mijn verbruik.
? Heb geen snelwegkilometers gereden. Dit is (vreemd genoeg?) gunstig voor mijn verbruik. Op de snelweg haal ik altijd mijn gemiddelde omlaag.
? Verschillende koude starts gemaakt, vier keer moet schrappen. Koud winterachtig weer (plus de donkere dagen) heeft een negatieve invloed op mijn verbruik.
? Tot twee keer toe opgetrokken tot aan mijn begrenzer. Is slecht voor het verbruik.
In de zomer haal ik tussen de 1 op 17 en 1 op 18 (record is 1 op19,6). Op snelweg een dieptepunt van 1 op13 gescoord afgelopen september. In de winter rij ik onzuiniger. Ben wel tevreden met dit verbruik dus.
Ik wil hieruit geen algemene conclusies trekken.
Blijf zelf wel voorlopig op aceton rijden. Kost mij niets. Heb namelijk ook de subjectieve gedachte dat hij (mijn Ax is een hij) er lekkerder op rijd.
532,5 kilometer, 30,4 liter geeft een verbruik van 1 op 17,5.
Heb er 60 ml aceton aan toegevoegd. Gebruikte een nieuwe spuit met een lange tuit voor de terugslagklep. Ging dit keer wel goed.
Aanvullende opmerkingen op bovenstaand verbruik;
? Na 170 kilometer heb ik de luchtfilterton met bijbehorende aanzuigbuis geplaatst. Dit doe ik elke najaar als het dreigt te gaan vriezen. (Ben bang voor een bevroren carb.) Heeft een negatieve invloed op mijn verbruik.
? Heb geen snelwegkilometers gereden. Dit is (vreemd genoeg?) gunstig voor mijn verbruik. Op de snelweg haal ik altijd mijn gemiddelde omlaag.
? Verschillende koude starts gemaakt, vier keer moet schrappen. Koud winterachtig weer (plus de donkere dagen) heeft een negatieve invloed op mijn verbruik.
? Tot twee keer toe opgetrokken tot aan mijn begrenzer. Is slecht voor het verbruik.
In de zomer haal ik tussen de 1 op 17 en 1 op 18 (record is 1 op19,6). Op snelweg een dieptepunt van 1 op13 gescoord afgelopen september. In de winter rij ik onzuiniger. Ben wel tevreden met dit verbruik dus.
Ik wil hieruit geen algemene conclusies trekken.
Blijf zelf wel voorlopig op aceton rijden. Kost mij niets. Heb namelijk ook de subjectieve gedachte dat hij (mijn Ax is een hij) er lekkerder op rijd.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Weatherman wrote:Dan zou ik kiezen voor de apotheek. Prijs weet ik niet.
Neem er dan gelijk een 60 ml spuit met lange tuit bij.
Die kost 92 eurocent, maar maakt het toedienen eenvoudiger en zorgt voor schone handen.
Gebruik voor eigen risico en succes niet gegarandeerd
Kies dan voor uhm Cleaner 14 van simson verkrijgbaar in 5 liter kan
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
jongens ga toch niet naar de apotheek voor die rommel. De verfzaak heeft het per liter voor 4 euro. Is ook 100% pure aceton.
ik gberuik het al een tijdje in mijn MB 200D werkelijk geweldig effect, maar de vraag is of dat komt omdat de verstuivers ed goed schoon worden, of de diesel verbrandt er volledig door, ik weet het niet hoor. Feit is het heeft effect. Oh ja, en Rob van der G, gooi het maar gauw door jouw ppo hoor, dan maak je de verstuivers en de pomp weer een beetje schoon. Want denk erom dat ppo een grote vieze koolmassa achterlaat. Haal je gloeiers er maar es uit en zie hoe zwart ze zijn.
Succes iedereen met dit leuke goedje, gewoon bijmengen hoor, geen enkel gevaar en mooi lopende motoren ervan en misschien zelfs zuiniger. Job
ik gberuik het al een tijdje in mijn MB 200D werkelijk geweldig effect, maar de vraag is of dat komt omdat de verstuivers ed goed schoon worden, of de diesel verbrandt er volledig door, ik weet het niet hoor. Feit is het heeft effect. Oh ja, en Rob van der G, gooi het maar gauw door jouw ppo hoor, dan maak je de verstuivers en de pomp weer een beetje schoon. Want denk erom dat ppo een grote vieze koolmassa achterlaat. Haal je gloeiers er maar es uit en zie hoe zwart ze zijn.
Succes iedereen met dit leuke goedje, gewoon bijmengen hoor, geen enkel gevaar en mooi lopende motoren ervan en misschien zelfs zuiniger. Job
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik
Ik ben ook maar s aant experimenteren geslagen...aangezien er op mn werk aceton voorradig is (laboratorium kwaliteit ) oftewel rond de 100% puur.
Ik zal proberen een beetje bij te houden wat mn verbruik is aangezien ik ongeveer 1 keer per week moet tanken.
Zonder aceton is het verbruik rond de 1 : 14 (als het niet erg koud is).
Vorige week was het wat koud geweest (en ik heb eigenlijk alle snelwegkilometers rond de 160 km/u gezeten wat ook nie echt zuinig is)...toen was het verbruik ongeveer 1 : 13
Vandaag getankt nadat ik een week lang met 0,2% aceton gereden heb: Het verbruik lag op 1 : 13,4 (met toch weer een aantal keer 150+ op de teller).
Wordt vervolgt...
Ik zal proberen een beetje bij te houden wat mn verbruik is aangezien ik ongeveer 1 keer per week moet tanken.
Zonder aceton is het verbruik rond de 1 : 14 (als het niet erg koud is).
Vorige week was het wat koud geweest (en ik heb eigenlijk alle snelwegkilometers rond de 160 km/u gezeten wat ook nie echt zuinig is)...toen was het verbruik ongeveer 1 : 13
Vandaag getankt nadat ik een week lang met 0,2% aceton gereden heb: Het verbruik lag op 1 : 13,4 (met toch weer een aantal keer 150+ op de teller).
Wordt vervolgt...
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)