Help homokyneet rubber gescheurt--> aandrijfashoes
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Help homokyneet rubber gescheurt--> aandrijfashoes
ik was vandaag lekker aan het rijden en toen hoorde ik tik tik tik tik.
na zoeken met mijn vader zijn we er achter gekomen dat rechts voor mijn homokyneet rubber gescheurt is.
Mijn vragen:
kan ik zelf vervangen (onderdelen op sloop)
moet het door een garage doen en nieuwe onder delen
is het moeilijk
is het duur.
dus eigenlijk advies van iemand nodig met ervaring.
autotje staat nu stil en rij er ook niet meer mee tot hij gemaakt ik
hoop snel iets van iemand te horen
Groeten armando!!!
na zoeken met mijn vader zijn we er achter gekomen dat rechts voor mijn homokyneet rubber gescheurt is.
Mijn vragen:
kan ik zelf vervangen (onderdelen op sloop)
moet het door een garage doen en nieuwe onder delen
is het moeilijk
is het duur.
dus eigenlijk advies van iemand nodig met ervaring.
autotje staat nu stil en rij er ook niet meer mee tot hij gemaakt ik
hoop snel iets van iemand te horen
Groeten armando!!!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Inderdaad, als ie tikt dan is je as aan zn einde. Je kan gokken op sloopassen, dan kosten ze rond de 30 euro per stuk, maar dan loop je t risico dat je versleten assen koopt, die ook tikken, je kan ook gereviseerde kopen, die kosten rond de 80, maar dan weet je zeker dat je voorlopig weer geramd zit. Asrubbers vervangen heb je een speciaal stukje gereedschap voor nodig. Is een K*tklus. Als mijn assen er weer aan toe zijn, dan weet ik t wel!
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Aandrijfas vervangen was ook mijn eerste reparatie die ik zelf heb gedaan. Had er toen een dag voor uitgetrokken.
Heb er ook een howto'tje over geschreven, zal hier wel ergens op pagina 3 of 4 staan.
Naast krik, assteuntje, doppenset heb je verder een carter-sleutel nodig voor die vierkante imbus-achtige doppen onder je versnellingsbak, 2 l bakolie, een oliekeerring (Citroen 6 eu) en een boutje dat je vanzelf tegenkomt bij het loshalen van de wiel-ophanging.
Heb er ook een howto'tje over geschreven, zal hier wel ergens op pagina 3 of 4 staan.
Naast krik, assteuntje, doppenset heb je verder een carter-sleutel nodig voor die vierkante imbus-achtige doppen onder je versnellingsbak, 2 l bakolie, een oliekeerring (Citroen 6 eu) en een boutje dat je vanzelf tegenkomt bij het loshalen van de wiel-ophanging.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Controleer de homokineten door rustig (met raampjes open) een bocht naar links te maken met volledige stuuruitslag en een bocht naar rechts met volledige stuuruitslag. Hoor je geen bijgeluiden, dan is er niets aan de hand met de homokineten en kun je volstaan met het vervangen van de ashoes en veel vet. Het tikken was dan waarschijnlijk de hoes die ergens tegen aan sloeg.
Hoor je wel een bijgeluid dan is de homokineet echt overleden en kun je op de 'betere' autosloop een goede aandrijfas op de kop tikken.
Hoor je wel een bijgeluid dan is de homokineet echt overleden en kun je op de 'betere' autosloop een goede aandrijfas op de kop tikken.
Rob GT wrote:Als je rubber is gescheurd dan hoor je niks tikken. Ik heb een tijdje met 2 gescheurde rubbers (hoezen heten ze officieel) rondgereden en niks gehoord. Zag het pas toen ik onder de auto keek.
Wordt toch een complete as (homokineet) ben ik bang... (+/- 80 als je het zelf kan doen)
Sterker nog, mijn ZX had een gescheurde hoes, nieuwe erop, maar het was al te laat, enkele maanden later begon de boel te tikken, einde aandrijfas. De andere aandrijfas had geen gescheurde hoes, maar begon toch te tikken, aandrijfassen zijn een zwak punt bij een AX/ZX.
Vervangen is een fluitje van een cent bij een AX:
- Aandrijfas moer losdraaien (met de wielen op de grond!!!).
- Opkrikken, wiel verwijderen.
- Vulplug en aftapplug van de bak losdraaien en de bakolie aftappen.
- Fuseepen inspuiten met WD40 of andere kruipolie (het liefst een nacht van te voren)
- Bout van de fuseepen losdraaien en verwijderen.
- Een paar tikken op de draagarm zodat de fuseepen los komt van de wielnaaf.
- Wielnaaf opzij trekken en voila je trekt zo de as eruit.
Bij montage kun je het beste ook meteen een nieuwe keering monteren.
Vergeet niet de bak weer te vullen met 2L verse olie en nieuwe carterringen te gebruiken voor de aftap/niveau plug.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Super jongens:D:D
bedankt hiet heb ik wel wat aan denk ik.
morgen laat ik waarschijnlijk iemand er naar kijken die er erstand van heeft..
maar iemand toevallig een nieuwe voor ass liggen?? die op een 1.0 past.
liefst met stabalistatie stang..
Mocht het zo ver komen wil ik hem wel hebben
grzz Armando
bedankt hiet heb ik wel wat aan denk ik.
morgen laat ik waarschijnlijk iemand er naar kijken die er erstand van heeft..
maar iemand toevallig een nieuwe voor ass liggen?? die op een 1.0 past.
liefst met stabalistatie stang..
Mocht het zo ver komen wil ik hem wel hebben
grzz Armando
Lees ik toevallig net op Marktplaats dat McDean een 1.0 compleet uit elkaar geschroefd heeft, dus misschien....
link
link
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Als je de auto voldoende schuin opkrikt, loopt er bij het loshalen van je as wel wat bakolie uit, maar niet alles. als je dan je keerring en je as hebt vervangen, kan je de opgevangen bakolie gewoon weer teruggieten.
(Althans, zo heb ik het ongeveer 10000 km geleden gedaan)
(Althans, zo heb ik het ongeveer 10000 km geleden gedaan)
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Mijn auto tikte als ik over hobbels/kuiltjes reed en wanneer ik aanreed. De oorzaak was draagarmrubber, aandrijfhoezen waren nog heel en assen ook. Kan zijn dat het rubber er tussenuit gevallen was, weet ik niet precies meer, heeft iemand anders gemaakt.
draagarmrubber is dat niet hetzelfde als dat van een homokineet?
draagarmrubber is dat niet hetzelfde als dat van een homokineet?
Figuur wrote:Mijn auto tikte als ik over hobbels/kuiltjes reed en wanneer ik aanreed. De oorzaak was draagarmrubber, aandrijfhoezen waren nog heel en assen ook. Kan zijn dat het rubber er tussenuit gevallen was, weet ik niet precies meer, heeft iemand anders gemaakt.
draagarmrubber is dat niet hetzelfde als dat van een homokineet?
NEE
heb topic titel aangepast
rubber van homokineet is gewoon een aandrijfashoes
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Rio97 wrote:Aandrijfas vervangen was ook mijn eerste reparatie die ik zelf heb gedaan. Had er toen een dag voor uitgetrokken.
Heb er ook een howto'tje over geschreven, zal hier wel ergens op pagina 3 of 4 staan.
Naast krik, assteuntje, doppenset heb je verder een carter-sleutel nodig voor die vierkante imbus-achtige doppen onder je versnellingsbak, 2 l bakolie, een oliekeerring (Citroën 6 eu) en een boutje dat je vanzelf tegenkomt bij het loshalen van de wiel-ophanging.
pag. 3 of 4??
als ie nog ergens is, die howto, dan ben ik zeker geinteresseerd!
(voor dummies??! )
Luie donder Daar heeft de webdesigner een mooie zoekfunctie voor aangemaakt!
link
Als je nog fysieke hulp nodig hebt hoor ik het wel...
link
Als je nog fysieke hulp nodig hebt hoor ik het wel...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
ik geef me toch op voor het pdf-je...als het daar nog van gekomen is.
de plaatjes laden ook niet allemaal bij mij (mac...)
eerst maar eens goed nadenken voor ik ga beginnen.
wil alles zelf doen maar ben een beetje groen
maaaar, dat gaat vanzelf over
els
trouwens: hoes is wel gewoon schoon. misschien al is ie een keer vervangen en is de ellende van binnen door gegaan?
of kan een homokineet zo erg slijten zonder gescheurde hoes?
(en rot is ie, optrekken in een bocht maakt dat menig medepassagier er over denkt uit te stappen )
de plaatjes laden ook niet allemaal bij mij (mac...)
eerst maar eens goed nadenken voor ik ga beginnen.
wil alles zelf doen maar ben een beetje groen
maaaar, dat gaat vanzelf over
els
trouwens: hoes is wel gewoon schoon. misschien al is ie een keer vervangen en is de ellende van binnen door gegaan?
of kan een homokineet zo erg slijten zonder gescheurde hoes?
(en rot is ie, optrekken in een bocht maakt dat menig medepassagier er over denkt uit te stappen )
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
ZX1.4i,
Dat noem ik nog eens een duidelijk verhaal, ook ik moet zeer binnenkort de rechter aandrijfas vervangen.
Tekst en foto zijn zo duidelijk dat ik het nu wel aandurf.
In Rotterdam zijn aandrijfassen te koop voor ?71 en nog een paar centen weet iemand of dit orgineel Citroen is of is het imitatie, en hoe zijn de ervaringen met deze aanbieder. Wel veel vragen toch nog maar hopelijk heeft iemand een antwoord??
Groetjes, Henk
Dat noem ik nog eens een duidelijk verhaal, ook ik moet zeer binnenkort de rechter aandrijfas vervangen.
Tekst en foto zijn zo duidelijk dat ik het nu wel aandurf.
In Rotterdam zijn aandrijfassen te koop voor ?71 en nog een paar centen weet iemand of dit orgineel Citroen is of is het imitatie, en hoe zijn de ervaringen met deze aanbieder. Wel veel vragen toch nog maar hopelijk heeft iemand een antwoord??
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Henk Bats wrote:ZX1.4i,
Dat noem ik nog eens een duidelijk verhaal, ook ik moet zeer binnenkort de rechter aandrijfas vervangen.
Tekst en foto zijn zo duidelijk dat ik het nu wel aandurf.
In Rotterdam zijn aandrijfassen te koop voor ?71 en nog een paar centen weet iemand of dit orgineel Citroën is of is het imitatie, en hoe zijn de ervaringen met deze aanbieder.
Thanx, altijd leuk als je je ervaring kan delen
Waar ergens in Rotterdam kun je die aandrijfassen kopen? voor die prijs denk ik dat het gereviseerde zijn, die zijn ook goed.
Ik zie overigens dat je in Nieuwerkerk a/d Yssel woont, ik woon er vlakbij, mocht je hulp nodig hebben
Het lijkt me dan een leuk idee om er een duidelijke fotoverslag van te maken voor op het forum.
Xantia 1.9D Sensation (Import)