inhouden en weer doorrijden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
inhouden en weer doorrijden
Voor sommige een bekend idee, een grote afslag van een snelweg met een bijna lege tank. en dan effe zonder benzine zitten.
nu is het probleem dat het geen afslagen is en ook geen bijna lege tank maar zomaar ineens maar waarom? en waar eens naar kijken.
het is nog niet duidelijk maar het lijkt voor te komen enkel bij vochtiger weer.
(het is overigens niet mijn eigen axje)
nu is het probleem dat het geen afslagen is en ook geen bijna lege tank maar zomaar ineens maar waarom? en waar eens naar kijken.
het is nog niet duidelijk maar het lijkt voor te komen enkel bij vochtiger weer.
(het is overigens niet mijn eigen axje)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
specs vd ax? injectie of carburateur?
losse contactjes bij de benzinepomp al gecontrolleerd? als het vochtig is, dan is dit allemaal wat kwetsbaarder! zeker omdat de gemiddelde ax lekt via de zijruitjes en dit water onder de achterbank en dus boven de pomp opslaat! (ja echt )
het kan natuurlijk gewoon zijn dat de pomp aan het overlijden is en onvoldoende (dus wel benzine, maar niet genoeg ) benzine leverd en dit bij koud weer in schokken/inhouden resulteerd, omdat het mengsel dan ietsje rijker hoort te zijn (bij koude motor athans) en deze benzine dus gewoon niet komt!
benzinedruk dus controlerne? en is het bij constante snelheid of bij half acceleren of vol acceleren?
losse contactjes bij de benzinepomp al gecontrolleerd? als het vochtig is, dan is dit allemaal wat kwetsbaarder! zeker omdat de gemiddelde ax lekt via de zijruitjes en dit water onder de achterbank en dus boven de pomp opslaat! (ja echt )
het kan natuurlijk gewoon zijn dat de pomp aan het overlijden is en onvoldoende (dus wel benzine, maar niet genoeg ) benzine leverd en dit bij koud weer in schokken/inhouden resulteerd, omdat het mengsel dan ietsje rijker hoort te zijn (bij koude motor athans) en deze benzine dus gewoon niet komt!
benzinedruk dus controlerne? en is het bij constante snelheid of bij half acceleren of vol acceleren?
mmm misschien is er gewoon te weinig mee gereden
gebrek aan benzinedruk zou dus idd kunnen..
misschien heel erg vies filter??
wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de bougies/kabels gewoon slecht/vies zijn en dat daar vonken overspringen of verloren gaan omdat de vochtige kabels dus 'lekken'
mjah bij die km-stand
gebrek aan benzinedruk zou dus idd kunnen..
misschien heel erg vies filter??
wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de bougies/kabels gewoon slecht/vies zijn en dat daar vonken overspringen of verloren gaan omdat de vochtige kabels dus 'lekken'
mjah bij die km-stand
q01z wrote:gebrek aan benzinedruk zou dus idd kunnen..
misschien heel erg vies filter??
Wanneer is dat filter voor het laatst vervangen?
Officieel moet het iedere grote beurt, dus om de 20.000km.
Het kan ook een losse stekker zijn op de pomp of de pomp zelf hapert af en toe.
Je auto is 15 jaar oud en heeft slechts 75k op de teller, dus veel korte ritjes, daar word de pomp niet beter van, iedere keer aan en uit.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Over inhouden terwijl het lampje van de benzinemeter brandt gesproken...
Vorige week reed ik terug van mijn werk (ongeveer 15 km) en het lampje van de benzine begon te branden. Toen ik bijna bij de pomp was hield mijn AX ineens heel erg in. Ik d8 dus dat ie echt brandleeg zou zijn maar er ging 33 liter in ofzo. Dat heb ik al veel vaker getankt! Maar nog nooit gehad dat ie inhield....
Vorige week reed ik terug van mijn werk (ongeveer 15 km) en het lampje van de benzine begon te branden. Toen ik bijna bij de pomp was hield mijn AX ineens heel erg in. Ik d8 dus dat ie echt brandleeg zou zijn maar er ging 33 liter in ofzo. Dat heb ik al veel vaker getankt! Maar nog nooit gehad dat ie inhield....
Anouschka wrote:Over inhouden terwijl het lampje van de benzinemeter brandt gesproken...
Vertrouw dat lampje nooit bij een Citroen/Peugeot
Ben een keer na 10km stil komen te staan met mijn Xsara 1.9D nadat lampje ging branden, volgens het boekje zit er dan nog 6L in
Nee dan is de 306 1.9D break die ik had leuker, lampje ging niet branden en de naald was al op behoorlijk leeg.
Ik tanken, en er gaat 61L in , knap hoor als het boekje zegt 59L tankinhoud.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ZX1.4i wrote:Anouschka wrote:Over inhouden terwijl het lampje van de benzinemeter brandt gesproken...
Vertrouw dat lampje nooit bij een Citroën/Peugeot
Ben een keer na 10km stil komen te staan met mijn Xsara 1.9D nadat lampje ging branden, volgens het boekje zit er dan nog 6L in
Nee dan is de 306 1.9D break die ik had leuker, lampje ging niet branden en de naald was al op behoorlijk leeg.
Ik tanken, en er gaat 61L in , knap hoor als het boekje zegt 59L tankinhoud.
laten we het maar niet over mijn ex GT carb hebben, daar redde je net de vluchtstrook mee.
ik heb een update.
Filtertje had ik nog niet bij de hand, maar ik ben begonnen onder de motorkap.
Heb de vacuum slangen nagelopen niets mis mee.
luchtfilterhuis eraf gefietst en de connectors rondom het injectiehuis schoongemaakt.
vervolgens de verdeler eens eraf getrokken. Die zag er wel aardig uit. De schroefjes daarvan zaten een beetje los! (het huisje kon kieren als je hem bewoog.
Vervolgens heb ik 1 bougie eruit gehaald om eens te kijken hoe die kleurde. en daar nou ja de foto's spreken voorzich.
je herkent de foto hieronder wel, juist een bougie:
Maar wie herkent dit en kan dit verklaren?
wel 1 bougie was nog heel de andere 3 waren met losse pinnetjes en speciaal voor de foto zo gelegd.
Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt. De bougiepuntjes waren behoorlijk op kwa kleur zag het er wel netjes uit had ik het idee.
Mocht het probleem zich volhouden ga ik weer verder zoeken. (Het is ook niet altijd)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Drake wrote:dit heb ik ook nog nooit gezien, nouja ngk is sowieso niet de beste bougie die je kan hebben, maar dit is wel heel erg.
Helemaal mee eens
Gewoon originele Championnetjes erin of Bosch.
Wees blij dat ze niet aan de andere kant zijn afgebroken, want dan zat je met brokstukken in je cylinder, Buks heeft hier ervaring mee
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Re: inhouden en weer doorrijden
Joost wrote:Voor sommige een bekend idee, een grote afslag van een snelweg met een bijna lege tank. en dan effe zonder benzine zitten.
nu is het probleem dat het geen afslagen is en ook geen bijna lege tank maar zomaar ineens maar waarom? en waar eens naar kijken.
het is nog niet duidelijk maar het lijkt voor te komen enkel bij vochtiger weer.
(het is overigens niet mijn eigen axje)
Dit probleem klinkt mij heel bekend in de oren, alleen weet ik niet of jij et over etzelfde probleem hebt als ik heb gehad. Probleem wat ik had, had voornamelijk eigenlijk met wat lagere toeren te maken. Als ie eenmaal op toeren was, had ik weinig problemen eigenlijk.
Maar goed, vaak op lage toeren hield ie vaak in als ik gas gaf, schokte een beetje alsof ie aan et aarzelen was of ie wel of niet verder zou gaan en bam, opeens ging ie er weer vandoor alsof er nix aan de hand was. Dit kwam het meest voor bij het wachten en daarna optrekken bij een stoplicht, maar ook wel es bij et maken van een bocht in een woonwijk of zo. Zolang de motor maar lage toeren had, dan was et raak.
Ben toen voor dit probleem naar de garage geweest, heb et aan ze voorgelegd en ze hebben er naar gekeken. Ze hebben toen een aantal kabels en leidingen vervangen die schijnbaar aan vervanging toe waren en het probleem heeft zich sinds die tijd niet meer voorgedaan. Gaspedaal zat toen ook redelijk hoog, dus de gasbakel zal ook vervangen zijn (zit nu overigens wel weer, "normaal", lager). Ben verder niet zo technisch, dus specifieke benamingen e.d. kan ik helaas niet geven, maar dit is de informatie die de monteur mij gaf.
Bon heb ik hier ook voor me liggen en daar hebben ze op genoteerd:
Bedrading gerepareerd
Benzinefilter vervangen
Klein materiaal (voor maar ? 3,75, dus kan nie veel zijn)
Geintje heeft me overigens ? 139,69 gekost...
Misschien dat je hier wat aan hebt
ZX1.4i wrote:Anouschka wrote:Over inhouden terwijl het lampje van de benzinemeter brandt gesproken...
Vertrouw dat lampje nooit bij een Citroën/Peugeot
Ben een keer na 10km stil komen te staan met mijn Xsara 1.9D nadat lampje ging branden, volgens het boekje zit er dan nog 6L in
Nee dan is de 306 1.9D break die ik had leuker, lampje ging niet branden en de naald was al op behoorlijk leeg.
Ik tanken, en er gaat 61L in , knap hoor als het boekje zegt 59L tankinhoud.
Daar ben ik het wel mee eens, hoewel het bij mij vaak wel juiste informatie doorgeeft. Als mijn lampje constant blijft branden, ookal sta ik stil stationair te draaien, dan moet ik een pomp opzoeken want ik heb niet zoveel meer over. En jah, dan gaat er ook vaak zo'n 35 a 36 liter in. Maar ik heb overigens ook een keertje gehad dat me tank helemaal leeg was en er maar 40 liter in ging en toen was ie toch echt vol! Dus was dat boekje zegt, moet je ook niet altijd geloven. Ik moet toch echt een tank hebben van 43 liter, niet 40. Dus dat jij er dan 61 in gooit, klinkt niet eens zo gek Maar liever zo'n positive afwijking als zo'n negatieve als wat ik heb
Fransozen sporen gewoon niet
Mekkio wrote:Ik moet toch echt een tank hebben van 43 liter, niet 40. Dus dat jij er dan 61 in gooit, klinkt niet eens zo gek Maar liever zo'n positive afwijking als zo'n negatieve als wat ik heb
Fransozen sporen gewoon niet
De AX heeft naar mijn weten ook een tank van 43L, de Saxo heeft dat ook namelijk.
De teller in mijn Xantia doet de eerste 250km weinig en dan pas gaat hij werken, maar is dan wel redelijk nauwkeurig.
Gisteren getankt, de naald stond iets onder de helft en dagteller op 500km, ging 30L in, wat redelijk klopt met een tank van 65L.
Dat de Fransen niet sporen is wel duidelijk, in de positieve zin, ze maken wel fantastische auto's
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ik heb datzelfde ongeveer. in zijn 2 tussen de 40 en 50 en in zijn 3 rond de 60. ff tijdens het optrekken inhouden en vervolgens wegschieten. is wel grapppig maarjah, kan nooit goed zijn. iemand een idee? in de andere versnellingen heb ik geen dip. hij valt echt op net alsof je ff op de rem gaat tijdens het optrekken. zal eens ff kijken met vol wegrijden of een beetje wegrijden en of er verschil zit tussen een volle of lege tank(moet zo toch tanken. verder kijk ik ook wel meteen met warm of zachte motor
Hardop denkend:
Tussen de 40 en de 50 in zn 2 dat is rond de 4000 toeren?
Volgens mij is dit ook ongeveer het punt waarop de injector de meeste benzine moet leveren per ontsteking omdat de ax juist dan zijn maximale
koppel levert...en dus maximale VE heeft..
Mischien een vies benzinefilter of versleten pomp?
Omdat het in de andere versnellingen niet gebeurt kan je volgens mij de gaspositie dinges iig van het verdachten lijstje schrappen..
Tussen de 40 en de 50 in zn 2 dat is rond de 4000 toeren?
Volgens mij is dit ook ongeveer het punt waarop de injector de meeste benzine moet leveren per ontsteking omdat de ax juist dan zijn maximale
koppel levert...en dus maximale VE heeft..
Mischien een vies benzinefilter of versleten pomp?
Omdat het in de andere versnellingen niet gebeurt kan je volgens mij de gaspositie dinges iig van het verdachten lijstje schrappen..
bz10 wrote:Mischien een vies benzinefilter of versleten pomp?
Omdat het in de andere versnellingen niet gebeurt kan je volgens mij de gaspositie dinges iig van het verdachten lijstje schrappen..
Benzine filter vervangen hoort tot het basis onderhoud, en toch is het aantal mensen dat dit filter nog nooit vervangen heeft schrikbarend hoog.
De Gasklep.potmeter is bij de TU motoren een echte kwaal, schoonmaken kan soms helpen of vervangen door een sloopexemplaar met weinig kilometers. Het gehele injectiehuis schoonmaken kan ook nooit kwaad, ik heb menige AX/ZX weer laten lopen als een naaimachientje na een schoonmaakbeurt van dit onderdeel.
Mocht je de Gasklep.potmeter gaan schoonmaken, markeer/teken het plaatje goed af zodat je deze weer in exact dezelfde positie terug kan monteren. Dit luistert nogal nauw, de schroeven hiervan zijn niet voor niets verzegeld.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
mijne houdt ook af en toe in -nog geen seconde- alsof ie geen benzine heeft.
meestal als ik constante snelheid op snelweg rij.
bij elk weertype, voor zover ik kan herinneren.
m'n vorige (total loss ) had het ook, het begint vertrouwd te lijken.
(1.1 injectie, 10 jr, 95.000)
(vorige: 1.1 injectie, 13 jr, 180.000)
ik heb 'em net en hij heeft volgens mij tijdje weinig of geen onderhoud gehad. benzinefilter vervangen kan dus helpen??
wel net de luchtfilter vervangen --> het slangetje wat aan de voorkant uit 'het kapje boven de luchtfilter' komt aan de kant van het injectiehuis, daar zat een plasje olie in...
kan dat er iets mee te maken hebben ?
meestal als ik constante snelheid op snelweg rij.
bij elk weertype, voor zover ik kan herinneren.
m'n vorige (total loss ) had het ook, het begint vertrouwd te lijken.
(1.1 injectie, 10 jr, 95.000)
(vorige: 1.1 injectie, 13 jr, 180.000)
ik heb 'em net en hij heeft volgens mij tijdje weinig of geen onderhoud gehad. benzinefilter vervangen kan dus helpen??
wel net de luchtfilter vervangen --> het slangetje wat aan de voorkant uit 'het kapje boven de luchtfilter' komt aan de kant van het injectiehuis, daar zat een plasje olie in...
kan dat er iets mee te maken hebben ?
-
- AX liefhebber
- Posts: 123
- Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
- Location: spijkenisse (zuid R'dam)
ik heb ook al een keer een topic gestart en er eentje gelezen over een 'luie' GTi...
ik heb dus een GTI, waar ik al zeker zo'n +500km mee gereden heb na het plaatsen van een openluchtfilter(green, dus al ingevet), en hij heeft 2 weken terug een GROTE beurd gehad, en hij houd nog af en toe in, voornamelijk als ik optrek, zeker als ik dat wat 'sneller' doe...
het is inderdaad net of of hij even geen benzine krijgt, hij stopt er even mee, haperd gigantisch (schokken enzo), en dan ineens springtie vooruit en is alles weer goed.
dit gebeurd meestal tussen de 3/4000 toeren.
ik vind het nu wel genoeg geweest!
een van jullie misschien een goede tip of idee???
voor zover ik weet kan het dit ongeveer zijn:
-benzinepomp
-leidingen/kabels
-bougies
-bougiekabels
-injector(-huis)
het liefst zou ik 'm naar de garage brengen en zeggen; los t maar op,
maar dat geld heb ik gewoon niet!
iemand een idee wat ik het beste kan doen? ben hopeloos:P
p.s.
ik wil sowiso nieuwe bougies kopen, en dan het liefst van het merk SPITFIRE, ik meen me te herrineren dat een bedrijf genaamd Verhoeve of iets dergelijks ze verkocht, weet iemand dat toevallig?
ik kan niet op de goede naam komen...
ik heb dus een GTI, waar ik al zeker zo'n +500km mee gereden heb na het plaatsen van een openluchtfilter(green, dus al ingevet), en hij heeft 2 weken terug een GROTE beurd gehad, en hij houd nog af en toe in, voornamelijk als ik optrek, zeker als ik dat wat 'sneller' doe...
het is inderdaad net of of hij even geen benzine krijgt, hij stopt er even mee, haperd gigantisch (schokken enzo), en dan ineens springtie vooruit en is alles weer goed.
dit gebeurd meestal tussen de 3/4000 toeren.
ik vind het nu wel genoeg geweest!
een van jullie misschien een goede tip of idee???
voor zover ik weet kan het dit ongeveer zijn:
-benzinepomp
-leidingen/kabels
-bougies
-bougiekabels
-injector(-huis)
het liefst zou ik 'm naar de garage brengen en zeggen; los t maar op,
maar dat geld heb ik gewoon niet!
iemand een idee wat ik het beste kan doen? ben hopeloos:P
p.s.
ik wil sowiso nieuwe bougies kopen, en dan het liefst van het merk SPITFIRE, ik meen me te herrineren dat een bedrijf genaamd Verhoeve of iets dergelijks ze verkocht, weet iemand dat toevallig?
ik kan niet op de goede naam komen...