koppelingspedaal tegen de bodemplaat

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

koppelingspedaal tegen de bodemplaat

Post by menno »

Vorige week leek het bij het intrappen van het koppelingspedaal een keer alsof ik ergens 'doorheen' trapte, verder geen enkel probleem, geen rare geluidjes of wat ook. Ontkoppelen ging verder prima. Gisteren gebeurde hetzelfde, maar toen is er kennelijk wel iets kapot gegaan; het koppelingspedaal zit nu tegen de bodemplaat. Je kan het met de hand omhoog tillen, maar er zit kennelijk een veer achter die 'm weer omlaag trekt/duwt. Ontkoppelen doet-ie echter niet meer.

Wat kan dit allemaal zijn? Gebroken of losgeschoten koppelingskabel lijkt me voor de hand te liggen. Zijn er nog andere opties?

En wat moet je allemaal uithalen om een gesprongen koppelingskabel te vervangen?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm klinkt niet best..

controleer je koppelingskabel eerst maar eens, dan kan je dat uitsluiten..

onder de motorkap:

aan de vooraknt van je accu recht neer beneden kijken, hier zie je een hendel van +-20cm lang met een 'oog' aan het einde waar een kabel doorheen loopt, geborgt door een busje enzo.. moet je wel kunnen vinden.. kijk of dat allemaal nog goed lijkt te zitten.

maar het lijkt eerder dat er bij je koppeling zelf iets niet goed zit :roll:
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik hoop inderdaad je koppelingskabel.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Heb bijna hetzelfde gehad .... hoorde/voelde iets breken .... koppeling kwam bijna niet meer omhoog ...

Bleek de drukgroep te zijn (complete koppeling vervangen)

Sterkte!

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Bedankt voor de vlotte reacties!

Vraag: Als je je drukgroep kapot trapt, dan blijft de boel toch juist in ontkoppelde stand staan, omdat er dan geen druk meer is om de zaak gekoppeld te houden?
Koppeling intrappen = kabel aantrekken = gedoe met hefboom, diafragmaveren en vliegwiel etc, en zo de verbinding tussen motor en wielen onderbreken. De drukgroep zorgt ervoor dat deze actie weer ongedaan wordt gemaakt als je het pedaal loslaat. Toch?

Bij mij ligt het pedaal dus op de grond (zal ook even checken of het draaipunt van het pedaal nog wel goed is, je kan nooit weten, misschien is het pedaal zelf wel een beetje door z'n hoeven gezakt), maar de boel is gewoon gekoppeld. Want: als ik 'm in in z'n ??n zet, en de motor start, dan rij ik onder het starten al weg (nou ja, 't is bepaald niet comfortabel te noemen, maar rijden doet-ie, dus motor en wielen zijn gekoppeld). Zo ben ik namelijk nog redelijk vlot tussen de rest van het verkeer uitgekomen.

Maar dus zonder de spanning van de koppelingskabel die nodig is om het pedaal weer op het niveau van de andere pedaaltjes te zetten. Wat dan dus ook niet gebeurde. En mij ertoe bracht om eens na te gaan denken over wat ik hier nu weer mee aan moet... naar de garage kan ook nog wel nadat ik zelf heb zitten knutselen. :P

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Als de kabel niet kapot is, kan het ook nog de spie zijn op de koppelingshevel. Is makkelijk te controleren, laat iemand het koppelingspedaal intrappen en kijk of je de hevel ziet bewegen, de as moet ook meedraaien, blijft deze stilstaan, dan is de spie kapot.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ZX1.4i wrote:Als de kabel niet kapot is, kan het ook nog de spie zijn op de koppelingshevel. Is makkelijk te controleren, laat iemand het koppelingspedaal intrappen en kijk of je de hevel ziet bewegen, de as moet ook meedraaien, blijft deze stilstaan, dan is de spie kapot.



klopt ik heb die ook gaar getrapt :D
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Joost wrote:klopt ik heb die ook gaar getrapt :D

Jullie moeten ook voorzichtig zijn met die tere AXjes :wink:
Xantia 1.9D Sensation (Import)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Hoi allemaal,

Stand van zaken: Vrijdagmiddag even onder de motorkap gekeken: koppelingskabel is inderdaad dwars doormidden. Het uiteinde en de dop die in de hefboom (koppelingshevel?) horen te zitten, heb ik teruggevonden in de fan achter de radiator ( :D anders was ik die kwijt geweest). Die zijn dus met een aardige klap weggeschoten. Gelukkig is er bij de radiator niks kapot, zo te zien. Dus maar even naar de dealer om een nieuwe koppelingskabel te halen. Dat werd dus bestellen, dinsdagochtend heb ik ?m ( :evil: niet op voorraad). Tip: zorg ervoor dat je de code van vier cijfers onder je motorkap of in je linkerdeurstijl weet, die hebben ze nodig om de goede spullen te kunnen bestellen.

Zojuist de resten van de kapotte koppelingskabel uitgebouwd. Dat viel erg mee trouwens, ?t wijst zich vanzelf. Als je het koppelingspedaal zover mogelijk omhoog doet, heb je in de motorruimte plek zat om de gaffel van het pedaal af te pakken.

Nu maar duimen dat die kabel gewoon van ouderdom (15 jaar) geknapt is, en dat er in de koppeling zelf niks kapot is (die is ook 15 jaar).

Vraag daarbij: de hefboom/hevel aan de koppeling waar de kabel aan vast hoort te zitten, heeft een vrije slag van ongeveer 2cm. Met de hand kan ik die hefboom niet verder dan deze vrije slag bewegen. Hoort dat zo? Of is dat een signaal dat er toch meer aan de hand is?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ey menno,

mooi dat je zelf al redelijk diagnose gesteld hebt.. hopelijk was het idd dit!

die vrije slag, gaat dat losjes of moet je daar kracht voro zetten??

ik weet niet meer precies hoe dat zit, maar ik kan straks wel ff kijken :P bij mij zit de koppeling er iig nog goed in!

wat koste die kabel trwns nog?
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

krijg je met de hand idd niet zelf verzet.

wat kost de kabel bij de dealer overigens?

vrij nutteloos trouwens dat orga nummer, ik heb er onlangs 1 van de sloop meegenomen en ze lijken toch echt allemaal het zelfde
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Joost wrote:vrij nutteloos trouwens dat orga nummer, ik heb er onlangs 1 van de sloop meegenomen en ze lijken toch echt allemaal het zelfde

Vreemd dat de dealer dit vraagt, normaal gezien zoeken ze alles op aan de hand van het chassisnr.
Een automaterialen zaak heeft wel wat aan het Organr., kijk maar in op de masterbase-DVD, als er na een bepaald nr een wijziging is geweest staat het vermeld.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hij zal wel de laatste 4 cijfers van het chassisnummer bedoeld hebben ;)
Image

kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Post by kreazyV8wuppo »

vragen naar het org nummer is standaard bij de dealer, aangezien dit gekoppelt is aan type bwjr,en vervolgens dus ook alle opgrade's meegenomen kunnen worden bij de juiste onderdelen.

en het organisatie nummer staat in je xxxxxxxxxxxxxxen is 4 cijferig.

greets van wupke. :wink:


edit joost organummer is te vinden onder de motorkap bij de passagierskant veerpoot

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Allen weer bedankt voor de reacties!

De vrije slag die ik kan maken gaat zonder moeite, het lijkt me echt een vrije slag op de koppeling zelf te zijn. Als je de koppelingskabel gemonteerd hebt, dan trekt de veer onder je pedaal die vrije slag er al uit. In volledig gemonteerde staat merk je niets van deze slag, de veer in je koppelingspedaal houdt de hele zaak dan een beetje strak.

Mooi dat je die hefboom niet met de hand moet kunnen bewegen, in zoverre wijkt mijn koppeling dus niet af van koppelingen die het gewoon doen.

Een nieuwe koppelingskabel kost bij de dealer 31 euro en een paar cent (althans de kabel die ik moet hebben).
Volgens de magazijnman zijn er twee verschillende koppelingskabels voor AX-en, vandaar dat-ie naar 't organisatienummer vroeg. Ik heb niet ge?nformeerd naar de verschillen tussen de beide kabels. Hij had ze niet op voorraad, maar heeft meteen ook even gekeken in de voorraad van een materialenzaak in de buurt, die had ook niks liggen.

't Organisatienummer staat inderdaad aan de passagierskant op de veerpoot, bij mij wel tenminste. Vier cijfers in een vuil geel-oranje kleur.

De kabelbreuk zat precies op het punt waar de kabel uit de mantel komt. Dat lijkt me ook wel het aangewezen punt: gevoelig voor vuil, kabel wellicht niet helemaal recht door de geleiding die daar zit, dat soort dingen. Overigens was de mantel ook gescheurd in de klem onderaan het schutbord, maar daar was de kabel zelf nog wel goed, op het oog.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kijk dat is nog eens informatie waar we wat aan hebben! :D

dankje Menno, mooi duidelijk verhaal van je probleem :)


ik zag gister trwns dat mijn kabelmantel ook beschadigt is, dus die gaat er vast ook wel een keer aan binnenkort.. maar ik heb er nog 2 liggen dus ach..

verschil in de kabel zal wel type1/2 zijn, maar ik heb nog niet echt ingezien waarom, aangezien het stuurhuis en dus ook de pedalen daarin exact hetzelfde lijken. ook de aansluiting op de motor is volgens mij hetzelfde! :P

maar ach, als het straks maar weer werkt he ;)
Image

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Vanochtend de nieuwe kabel opgehaald en gemonteerd. Dat ging vrij vlot. Starten... niks. :? Eigenlijk wel logisch, die accu heeft vorige week een goeie opdonder gehad: auto viel een kilometertje van huis stil op een rotonde, daar moest-ie weg, dus in de versnelling op de startmotor wegrijden. Iets van de rotonde af sloeg-ie weer aan, en daarna op de eerste de beste veilige plek (twintig meter verderop) neergezet. Daar laadt de accu niet van bij... En 's avonds met slepen heeft-ie ook nog het een en ander aan verlichting aangehad, dus de accu werd alleen maar leger.

Even de Xantia ernaast, en met starkabels in de weer. Klein kwartiertje laden (de accu was echt een goed eind leeg), starten... en draaien!

Eerst maar even laten pruttelen. Vervolgens een rondje om het blok. Geen problemen, het (ont)koppelen gaat perfect. Opgelost dus! :D

Handen wassen, schone kleren aan en naar kantoor gereden. Inmiddels dus een stuk of vijftig keer ontkoppeld en weer gekoppeld. En goed opgelet of er rare geluidjes of gevoelens waren bij het koppelen. Helemaal niks, gelukkig. Bij kantoor even gekeken of alles nog netjes vast lijkt te zitten. Zo te zien wel. De komende tijd hou ik dat nog in de gaten. Het ontkoppelen en koppelen gaat nu voor mijn gevoel een stuk lichter dan met de oude kabel, dus ik denk dat het toch puur de slijtage van de kabel en de onderdelen daaromheen is geweest. De oude is op de kop af 15 jaar meegegaan, da's niet slecht, denk ik.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Das mooi! Misschien overbodig maar de nieuwe toch wel ingevet he?
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Ja. D'r zat al wel wat vet op, maar niet veel. Dus een lekkere dikke kwak vet voor montage bij de gaffel gesmeerd (uiteinde dat je aan het pedaal haakt, op de oude kabel zat daar ook nog flink wat), en ook een beetje bij het andere uiteinde. Het intrappen en loslaten van je pedaal zorgt er dan wel voor dat het vet ook tussen de mantel en de kabel komt.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mooi te horen dat het relatief goedkoop en eenvoudig opgelost is! :D
Image

Post Reply