nee die hebben we erop laten zitten, maar volgens mij staat ie ook best wel goed hoor, maar toch, ik wil alle dingen een keer nagelopen hebben en bijgesteld, al was het maar omdat het erg leerzaam is. Wat me nog wel opviel Sohail was dat ik bij het stationair draaien toch een soort bijgeluidje hoor wat mij een beetje deed denken aan een klep die niet helemaal 100% staat en daardoor "tikt" snap je? En ik bedacht me ook dat het ongeveer op de plek is waar wij last hebben gehad met die ene kopbout. Waardoor ik dus weer denk dat misschien wel die Rocker Assembly (weet het NL woord niet) verbogen zou kunnen zijn doordat ie bij de eerste keer aandraaien niet goed stond?? Indien dat zo is zou die klepspeling minder mooi kunnen staan, of kan het zijn dat ie niet netjes die klep beweegt maar meer een tikkend geluid maakt?? Dit zou ook kunnen verklaren dat ik em wat "rauwer" vond klinken weet je nog?
Sohail zeg jij het maar? zit er wat in of klinklare onzin?
stationair lopen ax
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kijk alles kan, de tuimels op de tuimelaars-as zijn van gietijzer, gietijzer is nauwelijks veerkrachtig, wat buigt veert ook weer terug of het breekt. De klep zelf word gesloten door de veer boven de klep, die gaat dus altijd helemaal dicht, tenzij die gebroken is, maar dat hoor en voel je duidelijk in vermogen.
Zoals eerder gezegd een TU motor klinkt nu ??nmaal enigzins rauw en ik vond jouw AX op zijn minst rauw klinken. Misschien zitten we niet op ??n lijn over de definitie van rauw klinken, over het algemeen word een geluid als "rrrrrrrrr" of een snel "toktoktok" geluid als rauw ervaren. Je zou eigenlijk eens voor de gein naar een andere AX of ZX met TU-motor (BX1.4 kan ook) moeten luisteren om het verschil te horen. Als ik mijn ZX nog had, dan had je ongetwijveld geroepen dat je AX veel rustiger en mooier loopt.
Zoals eerder gezegd een TU motor klinkt nu ??nmaal enigzins rauw en ik vond jouw AX op zijn minst rauw klinken. Misschien zitten we niet op ??n lijn over de definitie van rauw klinken, over het algemeen word een geluid als "rrrrrrrrr" of een snel "toktoktok" geluid als rauw ervaren. Je zou eigenlijk eens voor de gein naar een andere AX of ZX met TU-motor (BX1.4 kan ook) moeten luisteren om het verschil te horen. Als ik mijn ZX nog had, dan had je ongetwijveld geroepen dat je AX veel rustiger en mooier loopt.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Ja maar ik denk dat het geluid wat ik als "rauw" ervaar een tik is die je ook stationair kunt horen, en het lijkt te komen vanaf de passagierskant onder het kleppendeksel. Nu vind ik idd ook dat de auto verder erg lekker loopt, dus haast heb ik absoluut niet, maar het is wel iets wat ik nog een keertje wil nakijken, Het is toch mogelijk om het kleppendeksel te verwijderen en dan stationair te laten draaien toch?? dan kan ik dat geluid prima plaatsen, geeft misschien 3 spatjes olie... Dat zal ik dan samen doen met de compressiemeting die ook nog op het programma staat. !
Buks wrote:Het is toch mogelijk om het kleppendeksel te verwijderen en dan stationair te laten draaien toch??
Ehm?? ik zou het toch maar niet doen tenzij je op een zwarte piet wil lijken
Het beweegt daar onder dat deksel vreselijk hard, die olie-spat (baffle-plate) ziet er niet voor niets.
Uitzoeken waar een geluid vandaan komt onder de motorkap is lastig, de distributiekap en het kleppendeksel versterken (echo) het geluid. Een voorbeeld, het hoogtonige geluid dat FoxHunter had met zijn AX bleek de waterpomp te zijn. Het leek echter van boven te komen en dan zou je toch zweren dat het de spanrol moet zijn.
Kom anders naar de Wintersleutelmeeting, en laat de Citroen specialisten van de garage waar we te gast zijn eens oordelen over het motorgeluid.
Xantia 1.9D Sensation (Import)