stationair lopen ax
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
stationair lopen ax
ik heb een probleempje met mijn ax, het is een 1.4i.
hij loopt stationair erg slecht, zo nu en dan weer hard dan weer langzaam.
hij loopt goed als hij koud is.
ik heb een paar dingen geprobeert, andere gaskleppotentio meter, andere lambda sonde.
ik heb ook een draadje tussen de koelwater temp meter gedaan, dat geeft ook niks.
ik denk dat hij te arm loopt, als je volgas geeft ploft ie uit het gasklep huis, en de lambda sonde ziet er ook uit of hij te arm loopt, vrij wit.
volgens mij kan dit er nog mee zijn:
-slangetjes achter op het inlaatspruitstuk gaar, en daardoor valse lucht.
-iets met de ecu.
-koelwater temp. meter, daar heb ik nog een van liggen dus dat zal ik eens uitproberen.
misschien hebben jullie nog tips of ideeen?
hij loopt stationair erg slecht, zo nu en dan weer hard dan weer langzaam.
hij loopt goed als hij koud is.
ik heb een paar dingen geprobeert, andere gaskleppotentio meter, andere lambda sonde.
ik heb ook een draadje tussen de koelwater temp meter gedaan, dat geeft ook niks.
ik denk dat hij te arm loopt, als je volgas geeft ploft ie uit het gasklep huis, en de lambda sonde ziet er ook uit of hij te arm loopt, vrij wit.
volgens mij kan dit er nog mee zijn:
-slangetjes achter op het inlaatspruitstuk gaar, en daardoor valse lucht.
-iets met de ecu.
-koelwater temp. meter, daar heb ik nog een van liggen dus dat zal ik eens uitproberen.
misschien hebben jullie nog tips of ideeen?
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v
Brutus wrote:Als ie ploft is dus niet alles verbrand..
Dus vol gas is ie absoluut niet te arm.. Ik zou zeggen dat je meer bij je ontsteking of kleppen moet zijn!
Zou kunnen, maar ik zou eerst (omdat dat makkelijker is) ff alle vacu?m slangetjes nalopen...
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
ontsteking staat goed, heb namelijk goed gezet met een stroboscoop lamp, kleppen staan ook goed, heb ik ook gecontroleerd met voelermaatjes.
maar de motor komt uit een 205, en de auto waar hij nu inzit is een ax 1.1, de computer uit de 205 zit er ook in, maar de relais enzo die onder de computer zitten zijn nog van de ax 1.1, zou dit ook wat uit kunnen maken?
maar de motor komt uit een 205, en de auto waar hij nu inzit is een ax 1.1, de computer uit de 205 zit er ook in, maar de relais enzo die onder de computer zitten zijn nog van de ax 1.1, zou dit ook wat uit kunnen maken?
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v
Ik heb recent al mn vacuum slangetjes (die dunne) vernieuwd, kreeg ze gratis mee van de dealer zelfs! Dus dat is perfect, ik heb alleen nog 1 vraag over een iets dikkere slang, die loopt van de achterkant van het injectiehuis (daar op de achterkant naast waar ook een dun slangetje is aangesloten) naar voren naar een wit rond achtig plastic dingetje waar ook meerdere slangetjes op aangesloten zitten. Dit is de enige die ik nog niet vernieuwd heb. Wat doet is en is het raadzaam ook deze te vernieuwen? (en weten jullie nu over welke ik het heb?? hij is schat ik 1 cm dik ofzo)
stationair lopen.
Ik heb van de week ook naar de bekende vacuumslangetjes gekeken, en vernieuwd (sloop). Als je het luchtfilter ziet, daarboven loopt een plat overkapping naar het injectie huis. daaronder hangt een slangetje. die loopt naar een zwarte behuizing. Die was bij mijn verrot. Ook heb ik alle stekkers die ik tegenkwam ingespoten met contact spray. Echt hij loopt als een zonnetje zo mooi.
Bij mij leek het net een vrachtwagen. bonkte en stampte. klein beetje irritant. En een flesje injector reiniger doet ook wonderen hoor. hij loopt nu een stuk rustiger
axen. Beverwijk.
Bij mij leek het net een vrachtwagen. bonkte en stampte. klein beetje irritant. En een flesje injector reiniger doet ook wonderen hoor. hij loopt nu een stuk rustiger
axen. Beverwijk.
ik wil weer een Citroën ax rijden, ik verveel me zo, het lijkt me weer leuk. Die astra gaat me vervelen, na 306000 kilometer is er nog steeds niets ernstigs aan de hand..............Ach hij komt er nog wel eens.
stationair lopen.
Dat heeft met de koude start te maken. dat ie net een beetje lucht geeft om de gas hendel aante trekken. loopt ie wat lekkerder en je kunt metteen wegrijden.
axen.
axen.
ik wil weer een Citroën ax rijden, ik verveel me zo, het lijkt me weer leuk. Die astra gaat me vervelen, na 306000 kilometer is er nog steeds niets ernstigs aan de hand..............Ach hij komt er nog wel eens.
ik zal hier nog wel eens die foto van het slangetje posten, voor nu heb ik nog een vraagje: Hoe kan ik mijn ontstekingstiming controleren?? Ik de Haynes staat dat de ignition timing 8 graden BTDC (before top dead center) moet staan bij 750 rpm. Klinkt niet zo moeilijk alleen ben ik ervan overtuigd dat mijn ax (en volgens mij bijna geen enkele) niet exact 750 rpm stationair loopt... Met als gevolg dat je op die manier de ontsteking niet exact goed kunt zetten. Mijn ax heeft ook geen toerenteller dus is het niet te zeggen hoeveel rpm ie exact loopt, en dus is de kans aanwezig dat je de timing verkeerd afstelt omdat je stationair rpm laten we zeggen 850rpm is na ruim 100.000km ervaring... Is hier iets op te bedenken? Wat vinden jullie?
Toerental kun je meten met een multimeter die Hz kan meten (Hertz).
Wel omrekenen door met 60 te vermenigvuldigen krijg je RPM.
Als je een verdeelkap is, dan is het erg makkelijk, tak gewoon ??n van de grijze draadjes af van de stekker op de bobine.
Je kan ook de BDP sensor gebruiken, 2 pennetjes voor de plus en min, en een andere voor het signaal.
@Buks, wie is die aardige dealer die gratis slanggetjes weggeeft
Wel omrekenen door met 60 te vermenigvuldigen krijg je RPM.
Als je een verdeelkap is, dan is het erg makkelijk, tak gewoon ??n van de grijze draadjes af van de stekker op de bobine.
Je kan ook de BDP sensor gebruiken, 2 pennetjes voor de plus en min, en een andere voor het signaal.
@Buks, wie is die aardige dealer die gratis slanggetjes weggeeft
Xantia 1.9D Sensation (Import)
die citroen dealer die ook zomaar verkeerde koppakkingen meegeeft;)
Maar ok stel dat ik dus in staat ben om een dergelijk toerental digitaal af te lezen, wat nou als hij idd iets van 850 rpm loopt? Want dan staat er in geen enkele manual een beschrijving van hoeveel graden ie dan moet hebben, zij gaan allemaal uit van een strakke 750 rpm.. hoe los je dat dan op?
Maar ok stel dat ik dus in staat ben om een dergelijk toerental digitaal af te lezen, wat nou als hij idd iets van 850 rpm loopt? Want dan staat er in geen enkele manual een beschrijving van hoeveel graden ie dan moet hebben, zij gaan allemaal uit van een strakke 750 rpm.. hoe los je dat dan op?
De ontsteking is afhankelijk van de onderdruk in je inlaatspruitstuk. Dus als je gasklep gesloten is dan heb je max onderdruk. Die 100 toeren maakt dan echt geen verschil. Het maakt dus echt niet uit hoeveel toeren hij stationair draait als je gasklep maar dicht is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Als je hem wat vroeger zet dan merk je wel dat ie wat harder trekt. Maar het stelt echt heel weinig voor.
Nog harder, die AX trek al op als een idioot
Ik zit me opeens wel af te vragen, hebben we dat ding waar de verdeelkap op zit (ontstekingshuis) erafgehaald
Wat die dealer betreft, foutje kan.
Ik ben daar gisteren geweest en vertelde dat de hogedruk-regelaar van mijn Xantia lekt, hij had zo de juiste afdichtingsrubbers gepakt zonder extra uitleg . Het wachten is op mooi weer, zodat ik ze erin kan gooien, tot dan groene vlekken maken op de grond en LHM bijvullen
Xantia 1.9D Sensation (Import)