(te) licht sturen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
(te) licht sturen
Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar ben nu toch lid geworden.
Mijn 2e auto is sinds kort een AX op LPG die prima rijdt (voor de nieuwsgierigen mijn 1e auto is een Dyane uit '69 ook op LPG).
Wat me opvalt als ik harder rijd dan zeg 80 km/u ik mijn AX erg zenuwachtig vind reageren op het stuur. Hij stuurt als het ware veel te licht voor mijn gevoel. Rechtuit rijden is stabiel, trekt niet naar links of rechts, kan geen noemenswaardige speling ontdekken op het stuur.
Het is puur bij het sturen, het is alsof er een hyperactieve stuurbekrachting op zit.
Enig idee wat dat kan zijn of is het gewoon een stomme vraag omdat alle AX'en dat hebben?
Grtz,
Roland
Mijn 2e auto is sinds kort een AX op LPG die prima rijdt (voor de nieuwsgierigen mijn 1e auto is een Dyane uit '69 ook op LPG).
Wat me opvalt als ik harder rijd dan zeg 80 km/u ik mijn AX erg zenuwachtig vind reageren op het stuur. Hij stuurt als het ware veel te licht voor mijn gevoel. Rechtuit rijden is stabiel, trekt niet naar links of rechts, kan geen noemenswaardige speling ontdekken op het stuur.
Het is puur bij het sturen, het is alsof er een hyperactieve stuurbekrachting op zit.
Enig idee wat dat kan zijn of is het gewoon een stomme vraag omdat alle AX'en dat hebben?
Grtz,
Roland
Drake wrote:hoewel de vering standaard vrij soft is, zou dit niet mogen, ik gok op de banden, anders draagarmrubbers en dat soort dingen.
Er liggen bijna nieuwe Vredestein's voorop (klotebanden bij de eerste regendruppels begint ie al te glijden bij een stevige bocht).
Ene de draagarmrubbers waar vind ik die?
Nu bedenk ik me net dat er natuurlijk standaard al een kilo of 40 in de kofferbak ligt vanwege de LPG tank. Is een AX gevoelig voor gewicht achterin?
Ik heb namelijk wel eens met een auto gereden met v??l gewicht in de kofferbak (8x 25 kg Knauf) en die stuurde ook erg licht toen
Nu is 40 kg wat anders dan 200 kg maar een AX is natuurlijk ook weer een stuk lichter...
Hoe meer gewicht achterin hoe minder gewicht op de voorbanden... hoe lichter die stuurt.
Maar 40 kilo is niet echt veel. Een volle benzine tank is ook ruim 40 kg.
Je banden hebben er veel mee te maken dat ie licht stuurt. Hoe smaller ze zijn. Hoe lichter je stuurt. Waarschijnlijk zitten er 155 bandjes onder en dat stuurt licht.
En het type band zit ook verschil in. Een nieuwe band stuurt ook lichter dan een oude band. Is tenminste wel wat ik heb ondervonden.
Verder hoe harder je banden. Hoe lichter die stuurt. Zou ongeveer 2 a 2.2 bar in moeten zitten. Staat in de linkerdeurstyl op een stikker.
Maar 40 kilo is niet echt veel. Een volle benzine tank is ook ruim 40 kg.
Je banden hebben er veel mee te maken dat ie licht stuurt. Hoe smaller ze zijn. Hoe lichter je stuurt. Waarschijnlijk zitten er 155 bandjes onder en dat stuurt licht.
En het type band zit ook verschil in. Een nieuwe band stuurt ook lichter dan een oude band. Is tenminste wel wat ik heb ondervonden.
Verder hoe harder je banden. Hoe lichter die stuurt. Zou ongeveer 2 a 2.2 bar in moeten zitten. Staat in de linkerdeurstyl op een stikker.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Is niet duur en goed te doen als je een beetje handig bent. Overigens ook als je niet handig bent heb ik me laten vertellen . Meestal zitten de gaatjes al voorgemaakt in je draagarmen.
Mijn eerste gok is ook je banden: de enige keer dat ik dit probleem had was ik net bij de bandenboer geweest en daar hadden ze ~2,5 bar in alle banden gegooid. Wat een glibberzooi was dat!
Mijn eerste gok is ook je banden: de enige keer dat ik dit probleem had was ik net bij de bandenboer geweest en daar hadden ze ~2,5 bar in alle banden gegooid. Wat een glibberzooi was dat!
Kijk uit, een Cactussssss
Je moet hem uit laten lijnen dan is het voorbij. Als je wielen naar elkaar toe wijzen dan wordt ie heel zenuwachtig stuurt ie ook niet meer automatisch naar het midden en dat soort dingen. Ik denk dat je dan van je probleem af bent
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Sander wrote:Je moet hem uit laten lijnen dan is het voorbij. Als je wielen naar elkaar toe wijzen dan wordt ie heel zenuwachtig stuurt ie ook niet meer automatisch naar het midden en dat soort dingen. Ik denk dat je dan van je probleem af bent
Ondanks dat onze 1.1E (geen stabilisatorstang) voorzien is van nieuwe voorbanden, Michelin MXT 135/70x13 en goed uitgelijnd, heeft deze ook een beetje een zoekerig rijgedrag.
Ook al wat met verschillende bandenspanning uitgebrobeert maar het verandert niet.
Het volgende wat ik nog een keer ga uitproberen is een stabilisator stang op de kop tikken en monteren, er zitten reeds bevestigingsgaten en de voorste draagarmen.
Het resultaat zal ik tezijnertijd wel melden.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX liefhebber
- Posts: 499
- Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
- Location: 040-079-073
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Drake wrote:135 bandjes , ik heb nu tijdelijk 155 en dat vind ik al enorm dun.
Inderdaad het zijn redelijk smalle banden, maar wel zelfde soort als eerste montage in 1989.
Heeft iemand een idee wat de maximale breedte is op de standaard 13" stalen velgen?
Toch kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat niet de breedte van de band de oorzaak is van wat onrustig stuurgedrag maar dat de opbouw van het onderstel eerder de oorzaak is.
Want waarom anders bij de snellere types met 1.4 motoren, GT's en GTI's e.d. stabilisatorstangen gemonteerd?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
q01z wrote:hoe zit het trouwens met de staat vd schokdempers?
stabilisatorstang is nog altijd het slimste wat je kan doen
moet je vt voren wel even kijken naar de uitlaat, wanneer deze van voor tot achter 1 pijp is, dan kom je niet goed uit met de stabistang!
Uitlaat is inderdaad 1 pijp van voor tot de achterdemper, wat moet dat worden als er een stabilisatorstang gemonteerd wordt?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Drake wrote:135 bandjes , ik heb nu tijdelijk 155 en dat vind ik al enorm dun.
Er liggen bij mij ook 155-70/13 banden op, is dat niet de standaard maat voor een 1.1 dan?
Kakelbont wrote:Ik zou em eerst toch maar eens laten uitlijnen zoals sander al zei. Verkeerde uitlijning kan inderdaad heel zenuwachtig stuurgedrag geven.
Dat is inderdaad een goed idee, als de uitlijning goed is kan ik altijd nog aan een stabilisatorstang gaan denken...