druk in het koelsysteem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
druk in het koelsysteem
Nou heb ik iets waar ik echt niet wijs uit wordt. Mijn motor wil geen vriendjes worden met het koelwater. Hij heeft binnen 3 dagen het hele koelsysteem leeggegooit door de overdruk. Maar waar kan dit aan liggen. De koppakking is het niet de thermostaat werkt naar behoren de kachelradiateur lekt niet. Ik snap er geen f*ck van. HELLLUUUUP
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Uiteraard is ie goed ontlucht. Waterpomp zal ik morgen even testen. De slangen van de verwarming verkeerd aangesloten ga ik ook even bekijken ik snap niet hoe dit invloed kan hebben maar ga het zeker bekijken. Weet iemand of er iets in je koelsysteem zit wat niet tegen ammonia kan? Anders ga ik de boel eens flink ontkalken. Nieuwe thermostaat erin. En eindelijk mn oliekoeler aansluiten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
ZX1.4i wrote:Kakelbont wrote:radiatordop kapot?
Kan, maar het kan ook de waterpomp zijn, en dat zie je bijna niet.
Als het overdruk is dmv borrelen van lucht in het koelsysteem, dan is het toch echt de koppakking.
Hoe heb je eigenlijk vastgesteld dat het niet de koppakking is?
Dat was bij mn dieseltje de laatste keer wel te zien ja, ding bruiste dr flink op los toen ik em dr uit geblazen had, dat moet je opvallen, bovendien kan je het zo ff laten testen bij de garage, iets wat bij mn diesel niet kon met de set die ze hadden
Sander wrote:Weet iemand of er iets in je koelsysteem zit wat niet tegen ammonia kan? Anders ga ik de boel eens flink ontkalken. Nieuwe thermostaat erin. En eindelijk mn oliekoeler aansluiten.
Ik zou er echt niet effe een fles ammonia in gooien, tenzij je een gasmasker bij de hand heb en het koelsysteem vind het ook niet lekker. Kijk wel uit met ontkalken, de kans is groot dat je een hoop kleine gaatjes in het koelsysteem (vooral de radiateurs) gaat krijgen. De miniscule gaatjes in de radiateurs worden nu lekdicht gehouden door het kalk en andere troep. Mocht je het toch willen ontkalken, bij de automaterialen zaak verkopen ze spul wat je erin kan gieten, effe rijden en aftappen die zooi.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ammonia is een ontvetter! heeft weinig nut voor het ontkalken....
Ik heb het zelf laatst met schoonmaakazijn gedaan....
Kwart fles erin rest water goed warm laten lopen ff laten staan aftappen goed met water doorspoelen en dan goed afvullen met koelvloeistof...
(Ik heb iig geen problemen met azijn gehad en als t mijn waterkoker niet oplost...)
suc6
Ik heb het zelf laatst met schoonmaakazijn gedaan....
Kwart fles erin rest water goed warm laten lopen ff laten staan aftappen goed met water doorspoelen en dan goed afvullen met koelvloeistof...
(Ik heb iig geen problemen met azijn gehad en als t mijn waterkoker niet oplost...)
suc6
Sander wrote:HAHA 1 op 4 ammonia erin. Radiateurdop open en motor warm laten worden. Wedden dat je burenruzie hebt.
Wat nou 1 op 4?, gewoon 5 flessen Ammonia erin knikkeren, dat geeft pas een lucht
En dan niet dat spul van de supermarkt, maar 30% spul wat ze op een lab gebruiken
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Sander wrote:stom moet natuurlijk azijn zijn
mix van ammonia en azijn zal wel heel fijn zijn.
Ik zou het niet mixen als ik jouw was, Ammonia is een Base en Azijn een zuur, ze neutraliseren elkaar wel, maar niet zonder slag of stoot.
Wil je echt het koelsysteem gaan spoelen, neem dan demi-water, daar zijn alle zouten er al uit, dat water neemt een boel troep mee naar buiten. Demiwater is het veiligst en het kost c.a. ?1 euro per liter fles, of vul een jerrycan ergens bij een lab, daar hebben ze een apparaat om demi-water te maken.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Water eruit laten lopen thermostaat vervangen. Alle ontluchting open bijvullen. Allemaal goed gelukt wil ik ontluchten. Start de motor maar net (dooie accu). draai ik het ontluchtingsventieltje open. LAAT IK DAT K*TDOPJE VALLEN. Ik de stekker van de ontsteking eraf trekken zodat dat fonteintje onder mn kap stopt (pomp werkt nog ) Ik dat dopje zoeken. Na 15 minuten vloeken eindelijk gevonden lag op de ophanging naja zat vast in het vet. Dus poging 2 ACCU LEEG. misschien verplaatsen naar frustratie dit topic. Dus zometeen even met de zx ervoor de motor starten en even goed ontluchten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.