draai (voordat je de auto opkrikt) de wielbouten een beetje los.

Zet nu de auto stevig op de krik, en ondersteun deze met een bok/assteun/stapel stoeptegels

Haal nu het achterwiel er af. Neem een grote tang en klem deze op het naafdopje. Met een beetje trek-draaiende beweging heb je het dopje er zo uit.

de moer die je trommel op de as houd word nu zichtbaar. in de moer zit een inkeping, deze kun je voor het losdraaien het beste even uitdeuken met een (sterke!) schroevendraaier of tangetje (pas op, mijn tangetje brak af

Pak daarna dop 32 zet deze op je ratel (of liefst hogekrachtsleutel oid) en draai de moer los.

Pruts nu even met een tangetje of priem net zo lang tot je het veertje uit de trommel hebt

Pak nu je schroevendraaier en vind ergens achter de trommel het stelschroefje voor je handrem. (ik heb me rotgezocht, kom hem zelfs met de trommel er af niet vinden!) Kan jij hem ook niet vinden, draai dan de handremkabel los (linksboven je trommel) dit werkt ook prima.

Pak je poulietrekker (of maak er zelf een zoals ik


Haal nu één voor één de 3 veertjes los. Dit is even een gepriegel! Pas uiteraard op voor je ogen, veertjes willen nog wel eens gevaarlijk los schieten.

in het midden van de remvoering (aan elke kant) zit een soort moertje. Deze moet je indrukken (er zit een veer achter) en een kwartslag draaien (maakt niet uit welke kant op) dan komt het "moertje" los. Het werkt vaak beter als je aan de achterkant even de pin terugdrukt met je vinger.

de handremkabel zit aan je rechter remvoering. Als je de remvoering met handremsysteem omdraait en uitklapt (zie foto) kun je de veer over de handremkabel een beetje terugtrekken en de remvoering er zo afschuiven.

Nu je alles toch uitelkaar hebt liggen maak alles gelijk even schoon. Kijk ook even of je cilindertje niet lek is. Als alles goed schoongemaakt is (zie foto


doe het monteren in de omgekeerde volgorde, dus:
-Zet eerst je handremkabel weer vast aan de rechter remvoering.
-Zet je remvoeringen weer goed (inklappen, goed draaien) en zet ze vast met het "moertje".
-Monteer alle veertjes weer op zijn plek
-Druk de trommel weer over de as, en tik deze (voorzichtig!!!) met een hamer terug. Omdat je de voeringen hebt verschoven zal het niet in één keer passen. Schuif de voerigen wat heen en weer, dan past het wel.
-Als de binnenste rand van je lager nog iets te ver naar buiten toe zit, kun je een (ratel)dop pakken die precies aansluit op dit randje en met een hamer voorzichtig terugslaan. Dit hoeft niet, het gaat anders met de moer wel, maar zo is het veertje gemakkelijker te monteren.
-Zet het veertje weer terug in de trommel. Zorg dat deze weer goed in het randje "valt"!
-Pak je ring en de asmoer en zet deze weer goed vast (tot waar de inkeping heeft gezeten)
-Sla de inkeping op je moer weer goed naar binnen!
-Vergeet niet je handrem weer op te spannen
-Tik voorzichtig met je hamer het asdopje weer in je trommel
-Monteer je wiel weer
-auto van de krik, en rijden maar!
Uiteraard doe je dit aan beide kanten, nooit aan 1 kant je remvoeringen vervangen (remverschil)
Voordat je gaat rijden op de weg doe je even voorzichtig testen. Klopt er iets niet, neem dan geen risico en haal je trommel er nog een keer af, je weet nu toch hoe het moet

Veel succes!
aanvullingen/verbeteringen? Laat het weten!