Dashbord demonteren (phase 1)
Moderators: MBa@NL, webmasters
Dashbord demonteren (phase 1)
gebaseerd op een full option GT, maar grotendeels toetepassen op alle andere phase 1 AXen (tot half 1991, met vierkant dashbord)
De verschillen zitten hem onder andere in het tellerhuis, maar ook in bepaalde knopjes (elec ramen, van binnenuitbedienbare koplampen, mistlichten voor, ruitenwisser achter, dimbare tellerverlichting) die niet alle AXen (niet eens alle GT's) hebben! Dit is een fulloption GT, dus deze heeft het allemaal.
KLIKKKKKKKKKIE
Als aanvulling nog, als er 2 draadjes zitten als je je dashbord er al uit heb die geen stekker hebben en die je door moet knippen,
zijn dit waarschijnlijk:
- Een wat dikkere gele met een zwarte beschermhuls -> brandstofpomp
- Een hele dunne groene -> handremlampje
Let ook nog even op onder de kap, dat je de stekkers die van binnen komen goed aansluit, er zijn daar 2 stekkers die ' t zelfde' zijn en op elkaars aansluiting kunnen. Eentje gaan naar de accu en de ander volgens mij naar de startrelais (van brandstofpomp af). Let goed op als je deze loshaalt
De verschillen zitten hem onder andere in het tellerhuis, maar ook in bepaalde knopjes (elec ramen, van binnenuitbedienbare koplampen, mistlichten voor, ruitenwisser achter, dimbare tellerverlichting) die niet alle AXen (niet eens alle GT's) hebben! Dit is een fulloption GT, dus deze heeft het allemaal.
KLIKKKKKKKKKIE
Als aanvulling nog, als er 2 draadjes zitten als je je dashbord er al uit heb die geen stekker hebben en die je door moet knippen,
zijn dit waarschijnlijk:
- Een wat dikkere gele met een zwarte beschermhuls -> brandstofpomp
- Een hele dunne groene -> handremlampje
Let ook nog even op onder de kap, dat je de stekkers die van binnen komen goed aansluit, er zijn daar 2 stekkers die ' t zelfde' zijn en op elkaars aansluiting kunnen. Eentje gaan naar de accu en de ander volgens mij naar de startrelais (van brandstofpomp af). Let goed op als je deze loshaalt
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
pagina 3 laatste alinea...
nooit met een schroevendraaier gaan peuren daar! als je 1 of 2 knoppen hebt zitten kun je de knoppen indrukken en met je vingers er uit trekken (hoef je niets te beschadigen, hoe voorzichtig je het ook zou doen...)
verder een mooie en duidelijke howto! en leuke layout ook! hulde!
nog iets: je paginanummering moet je even nakijken
laatste pagina is pagina 9 van de 8
nooit met een schroevendraaier gaan peuren daar! als je 1 of 2 knoppen hebt zitten kun je de knoppen indrukken en met je vingers er uit trekken (hoef je niets te beschadigen, hoe voorzichtig je het ook zou doen...)
verder een mooie en duidelijke howto! en leuke layout ook! hulde!
nog iets: je paginanummering moet je even nakijken
laatste pagina is pagina 9 van de 8
idd michel, dat is iig zeker weten zodner schade
(ik heb ze er gewoon met schroevendraaier uit gewurmt haha)
En ik ontdekte net nog iets:
Als je het stuurstang eruit haalt, let op bij het terug monteren dat je hem op de goede afstand doet, anders loopt je stuur aan tegen je dashbord
Je kan dan die achterste moer weer loshalen en je stuur wat naar voor of achter duwen/trekken en dan weer vast maken
(ik heb ze er gewoon met schroevendraaier uit gewurmt haha)
En ik ontdekte net nog iets:
Als je het stuurstang eruit haalt, let op bij het terug monteren dat je hem op de goede afstand doet, anders loopt je stuur aan tegen je dashbord
Je kan dan die achterste moer weer loshalen en je stuur wat naar voor of achter duwen/trekken en dan weer vast maken
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
even uit mn hoofd:
demonteer alle randaparatuur als middenconsolebakje (bevestiging onder pookhoes en achter het bakje), stuur (dop 21 of kruissleutel 22), kapjes achter het stuur (achter het stuur 2 torx, aan de zijkanten beetje verstopt nog eens 2x torx), tellerhuis (afhankelijk van type wel of niet vastgeschroefd) , knipperlichthendels (T30?) e.d.
in de cabine zitten er links en rechts 2 boutjes in de zijkant, dus net naast de deur
verder zitten er vanuit de parafaanbak (parafaan + ruitenwisser voor het gemak demonteren) links/rechts 2 rubberen pluggen.
deze kan je met een hoop gewrik met grote (echt grote.. ) platte schroevendraaiers terug de cabine in drukken..
bij sommige versies zit er in het midden in de parafaanbak nog een boutje
het dashboard is nu 'los' maar hangt nog aan de bekabeling, op de versnellingsbak zitten een hoop stekkers, maak deze allemaal los en prop ze door de rubber openingen in het schutbord
verder heb je met de kachel nog een keuze, je zou de kachelslangen los kunnen nemen en dus volledige kachelunit mee naar achter trekken. Of je laat deze zitten en manouvreerd het dashboard er omheen
veel dingen klemmen een beetje.. gebruik kracht, maar geen geweld! in geval van geweld zegt het onmiddelijk krak!
demonteer alle randaparatuur als middenconsolebakje (bevestiging onder pookhoes en achter het bakje), stuur (dop 21 of kruissleutel 22), kapjes achter het stuur (achter het stuur 2 torx, aan de zijkanten beetje verstopt nog eens 2x torx), tellerhuis (afhankelijk van type wel of niet vastgeschroefd) , knipperlichthendels (T30?) e.d.
in de cabine zitten er links en rechts 2 boutjes in de zijkant, dus net naast de deur
verder zitten er vanuit de parafaanbak (parafaan + ruitenwisser voor het gemak demonteren) links/rechts 2 rubberen pluggen.
deze kan je met een hoop gewrik met grote (echt grote.. ) platte schroevendraaiers terug de cabine in drukken..
bij sommige versies zit er in het midden in de parafaanbak nog een boutje
het dashboard is nu 'los' maar hangt nog aan de bekabeling, op de versnellingsbak zitten een hoop stekkers, maak deze allemaal los en prop ze door de rubber openingen in het schutbord
verder heb je met de kachel nog een keuze, je zou de kachelslangen los kunnen nemen en dus volledige kachelunit mee naar achter trekken. Of je laat deze zitten en manouvreerd het dashboard er omheen
veel dingen klemmen een beetje.. gebruik kracht, maar geen geweld! in geval van geweld zegt het onmiddelijk krak!
Re: Dashbord demonteren (phase 1)
Als iemand deze HowTo nog heeft dan graag. Heb hem eigenlijk hard nodig,.. Met de uitleg kom ik er ook wel misschien, maar een plaatje zegt meer dan duizend woorden...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
- Location: Hoofddorp
Re: Dashbord demonteren (phase 1)
Same here, deze HowTo gaat mij ook goed uitkomen met een gescheurd dasboard van mijn aanstaande aankoop
Iemand deze nog beschikbaar?
Iemand deze nog beschikbaar?
AX-loos
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Dashbord demonteren (phase 1)
hm, geen idee.. google weet ook niet waar ie gebleven is..
het staat wel in de haynes, daar kan ik je wel een digitaal kopietje van doorsturen
het staat wel in de haynes, daar kan ik je wel een digitaal kopietje van doorsturen
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Dashbord demonteren (phase 1)
Ik zal hem even opzoeken thuis, volgens mij staat ie nog ergens online, en anders mail ik hem wel. PB ff mailadressen alvast
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: Dashbord demonteren (phase 1)
Ja, maar de Haynes uitleg van het Type 1 dashboard klopt niet. Er wordt daar met geen woord gerept over de schroeven die bij het kachelhuis zitten en waar je bijna niet bij kunt komen (tenzij je op je rug gaat liggen met je reet op de stoelen en je kop bij de pedalen, en zelfs dan is 't lastig), en de Haynes beweert ook dat je de luchtroosters in het dash allemaal los moet gaan staan peuteren...AlexanderB wrote:hm, geen idee.. google weet ook niet waar ie gebleven is..
het staat wel in de haynes, daar kan ik je wel een digitaal kopietje van doorsturen
Met de Haynes alleen was ik er niet gekomen toen bij mij 't dash ook los moest.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Dashbord demonteren (phase 1)
true, de haynes klopt wel vaker niet... ok, dan is het wachten op de how-to
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter