Dashbord demonteren (phase 1)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Dashbord demonteren (phase 1)

Post by grietje »

gebaseerd op een full option GT, maar grotendeels toetepassen op alle andere phase 1 AXen (tot half 1991, met vierkant dashbord)

De verschillen zitten hem onder andere in het tellerhuis, maar ook in bepaalde knopjes (elec ramen, van binnenuitbedienbare koplampen, mistlichten voor, ruitenwisser achter, dimbare tellerverlichting) die niet alle AXen (niet eens alle GT's) hebben! Dit is een fulloption GT, dus deze heeft het allemaal.

KLIKKKKKKKKKIE

Als aanvulling nog, als er 2 draadjes zitten als je je dashbord er al uit heb die geen stekker hebben en die je door moet knippen,
zijn dit waarschijnlijk:
- Een wat dikkere gele met een zwarte beschermhuls -> brandstofpomp
- Een hele dunne groene -> handremlampje

Let ook nog even op onder de kap, dat je de stekkers die van binnen komen goed aansluit, er zijn daar 2 stekkers die ' t zelfde' zijn en op elkaars aansluiting kunnen. Eentje gaan naar de accu en de ander volgens mij naar de startrelais (van brandstofpomp af). Let goed op als je deze loshaalt ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

pagina 3 laatste alinea...

nooit met een schroevendraaier gaan peuren daar! als je 1 of 2 knoppen hebt zitten kun je de knoppen indrukken en met je vingers er uit trekken (hoef je niets te beschadigen, hoe voorzichtig je het ook zou doen...)

verder een mooie en duidelijke howto! en leuke layout ook! hulde!

nog iets: je paginanummering moet je even nakijken ;)

laatste pagina is pagina 9 van de 8 :? :P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

idd michel, dat is iig zeker weten zodner schade ;)

(ik heb ze er gewoon met schroevendraaier uit gewurmt haha)

En ik ontdekte net nog iets:
Als je het stuurstang eruit haalt, let op bij het terug monteren dat je hem op de goede afstand doet, anders loopt je stuur aan tegen je dashbord ;)

Je kan dan die achterste moer weer loshalen en je stuur wat naar voor of achter duwen/trekken en dan weer vast maken :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Link is doood :|


q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het is dan ook zo eenvoudig dat een howto overdreven is :P
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Nou ik stond er eens naast terwijl iemand ermee bezig was, te horen aan het gevloek en getier helemaal niet zo makkelijk :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

even uit mn hoofd:

demonteer alle randaparatuur als middenconsolebakje (bevestiging onder pookhoes en achter het bakje), stuur (dop 21 of kruissleutel 22), kapjes achter het stuur (achter het stuur 2 torx, aan de zijkanten beetje verstopt nog eens 2x torx), tellerhuis (afhankelijk van type wel of niet vastgeschroefd) , knipperlichthendels (T30?) e.d.

in de cabine zitten er links en rechts 2 boutjes in de zijkant, dus net naast de deur

verder zitten er vanuit de parafaanbak (parafaan + ruitenwisser voor het gemak demonteren) links/rechts 2 rubberen pluggen.
deze kan je met een hoop gewrik met grote (echt grote.. ) platte schroevendraaiers terug de cabine in drukken..

bij sommige versies zit er in het midden in de parafaanbak nog een boutje

het dashboard is nu 'los' maar hangt nog aan de bekabeling, op de versnellingsbak zitten een hoop stekkers, maak deze allemaal los en prop ze door de rubber openingen in het schutbord

verder heb je met de kachel nog een keuze, je zou de kachelslangen los kunnen nemen en dus volledige kachelunit mee naar achter trekken. Of je laat deze zitten en manouvreerd het dashboard er omheen :)

veel dingen klemmen een beetje.. gebruik kracht, maar geen geweld! in geval van geweld zegt het onmiddelijk krak!
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Post by Ceristimo »

Als iemand deze HowTo nog heeft dan graag. Heb hem eigenlijk hard nodig,.. Met de uitleg kom ik er ook wel misschien, maar een plaatje zegt meer dan duizend woorden...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Post by HattoriHanzo »

Same here, deze HowTo gaat mij ook goed uitkomen met een gescheurd dasboard van mijn aanstaande aankoop :D
Iemand deze nog beschikbaar?
AX-loos

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Post by AlexanderB »

hm, geen idee.. google weet ook niet waar ie gebleven is..

het staat wel in de haynes, daar kan ik je wel een digitaal kopietje van doorsturen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Post by grietje »

Ik zal hem even opzoeken thuis, volgens mij staat ie nog ergens online, en anders mail ik hem wel. PB ff mailadressen alvast
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Post by Ceristimo »

AlexanderB wrote:hm, geen idee.. google weet ook niet waar ie gebleven is..

het staat wel in de haynes, daar kan ik je wel een digitaal kopietje van doorsturen :)
Ja, maar de Haynes uitleg van het Type 1 dashboard klopt niet. Er wordt daar met geen woord gerept over de schroeven die bij het kachelhuis zitten en waar je bijna niet bij kunt komen (tenzij je op je rug gaat liggen met je reet op de stoelen en je kop bij de pedalen, en zelfs dan is 't lastig), en de Haynes beweert ook dat je de luchtroosters in het dash allemaal los moet gaan staan peuteren... :P

Met de Haynes alleen was ik er niet gekomen toen bij mij 't dash ook los moest.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Post by AlexanderB »

true, de haynes klopt wel vaker niet... ok, dan is het wachten op de how-to :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply