Versnellingsbakolie vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Post Reply
Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Versnellingsbakolie vervangen

Post by Joost »

Soms moet je de olie vervangen. Normaal niet maar als je een aandrijfas gaat vervangen dan loopt de olie er toch wel uit.

Klikhier voor de werkwijze

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by jk »

- het 8mm vierkante staafje van/met een deurklink past ook op de aftappluggen; de deurklink is de hefboom die je nodig hebt; en vast=vast.

- je kan juist bij de pluggen wanneer de auto gewoon op zijn wielen blijft staan.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by Terminal »

Een deurklink werkt vaak niet aangezien vaak de bak voor het eerst sinds ooit bijgevuld word. Een getordeerde deurklink past niet meer in de deur uit ervaring...
Een vierkant 8mm dop bij de automaterialen handel zijn de kosten :)
AX 11TRE 1988

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by jk »

Terminal wrote:Een deurklink werkt vaak niet aangezien vaak de bak voor het eerst sinds ooit bijgevuld word. Een getordeerde deurklink past niet meer in de deur uit ervaring...
Een vierkant 8mm dop bij de automaterialen handel zijn de kosten :)
Maar vreemd genoeg nergens 8mm vierkant dop op voorraad en ik moest hem dezelfde dag hebben ivm lekke oliekeerring en dus veel olieverlies.
Teveel olie in de versnellingsbak kan problemen geven met de koppeling o.a.
Ik moest dus in ieder geval de vulplug eruit hebben.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by Mastenhose »

Ik heb zo'n aftapplugsleutel gekocht bij een supermarché in Frankrijk, ding zit nog altijd nieuw in de verpakking, wachtend op een moment dat ik 'm nodig heb... ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Wordt ook wel een cartersleutel genoemd.

Dan wil er nog wel 's een lichtje gaan branden als je glazig wordt aangekeken bij de lokale auto-onderdelen winkel.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re:

Post by jk »

Rio97 wrote:Wordt ook wel een cartersleutel genoemd.

Dan wil er nog wel 's een lichtje gaan branden als je glazig wordt aangekeken bij de lokale auto-onderdelen winkel.
Als je vraagt om 8mm vierkant is de reactie steevast: "voor een Franse auto".

Ik heb inmiddels een set met 6 verschillende maten besteld en binnengekregen aangeschaft voor op een ratel, voor € 29.
Handig ook voor de andere auto's die ik weleens service.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by Nico »

Het gat in de spanrol van de d-riem is trouwens ook 8mm vierkant. Ik heb daarvoor een keer een grote inbussleutel uit de €2,50 bak van de betere bouwmarkt vierkant geslepen. Hier ging de versnellingsbakplug ook mee los.
Nog even een paar aanvullingen op de howto:
In de pdf staat dat er 75W90 olie in de bak moet, maar volgens de boekjes moet er 75W80 in. Dat geldt volgens mij voor de meeste bakken van PSA.
Je kunt van die koperen pakkingringetjes kopen voor de pluggen, binnendiameter 16mm. Kosten iets van een euro per 5, weet je zeker dat hij goed dicht zit.
De vulplug is tevens de niveau-indicator. De bak dient gevult te worden tot aan de vulplug, als de auto horizontaal staat, dus met alle wielen op de grond (in principe hoeven de wielen er helemaal niet af, dat is puur voor je eigen gemak). Je vult hem dus tot de olie eruit stroomt.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunMar29, 2009 11:54:28 PM
Location: Almelo

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by xantharel »

vulplug is idd de niveau indicator echter zou ik toch nog graag willen weten hoeveel V-bak olie er in moet
Ik ben nl nogal wat 'verloren' en vraag mij af of ik aan 1 Liter genoeg heb (staat ergens op een verkoop site) maar ergens anders las ik weer dat er 2 Liter in zou moeten
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by Bossie »

Er gaat in totaal net geen 2 liter in, zal zo'n 1,8 liter zijn.
Image Image Image

Claire07
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: MonDec11, 2017 12:16:26 PM

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by Claire07 »

jk wrote:- het 8mm vierkante staafje van/met een deurklink past ook op de aftappluggen; de deurklink Simulation Regroupement de prêt is de hefboom die je nodig hebt; en vast=vast.

- je kan juist bij de pluggen wanneer de auto gewoon op zijn wielen blijft staan.
heel erg bedankt voor de info

lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: ThuOct21, 2010 10:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by lummelke »

Vullen kan eventueel ook langs boven als je het ontluchtdopje uit de houder trekt, dit is natuurlijk enkel aan te raden als heel de inhoud ververst moet worden. Volgens Citroën gaat er idd 75w80 olie in, let wel dit moet een GL4 zijn.

Een tip uit ervaring :wink: , als je de complete inhoud ververst is het beter om de bak langs boven te vullen, zo kan je er ipv de voorgeschreven 2l voor een 5-bak beter 2.2l in laten lopen. Dit kan totaal geen kwaad aangezien er geen druk in de bak wordt opgebouwd maar zorgt wel voor een aanzienlijke betere koeling en smering van vooral de 5° versnelling.

In de competitie bakken met platensper werd er altijd een halve liter meer ingekieperd waardoor deze bakken aanzienlijk langer mee gingen, door de extreem hoge temp. die werd bereikt kon er soms wel wat olienevel langs de ontluchtdop ontsnappen met een vettige bovenkant vd bak tot gevolg, maar voor rest zonder erg.

Vertrouw voor de rest ook maar niet op het 'seald for life' principe uit die tijd (en nu nog), om de paar jaar de bak olie verversen is echt wel de moeite, het zorgt niet alleen voor een fijner schakelende bak maar bovendien is zo'n MA-bakje dan praktisch ook onverwoestbaar.

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Versnellingsbakolie vervangen

Post by JSP »

Heb de mijne met 75w90 gevuld GL5 schakelt goed.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

Post Reply