Remblokken en schijven vervangen
Moderators: MBa@NL, webmasters
Remblokken en schijven vervangen
Werd de laatste tijd geplaagd door trillingen in het stuur tijdens het remmen dus....
tijd voor het serieuzere werk, remschijven en remblokken vervangen.
Remmen zijn het belangerijkste onderdeel van je auto. mijn mening? niet op bezuinigen!! je leven heb je niet aleen in je handen maar ook in je rechtervoet
ineens een how-to'tje gemaakt voor de doe-het-zelvers onder ons
ineens brembo schijven
before
borgvijsje losdraaien, indien die niet wil loskomen, wat opwarmen met een brandertje en een flinke tik van de hamer
borgpinnen eruitslaan met een doorslag
dop eraf en wat vloeistof uithalen anders loopt het overal en het vreet zo in de lak
zuiger naar achter, moet vlot gaan anders is het niet goed!
blokken eruit
schijf eraf, die kunnen verdomd vastzitten, leve de hamer.
opschuren, NIET INVETTEN
past zo in de cd speler
nu ik toch bezig ben
Ontvetten, heel belangrijk, zeker niet vergeten anders bakt de olie in je blokjes
borgvijsje erin met een beetje kopervet zodat je later makklijker kan losmaken
?t vo?la les blokskes
zo passen ze erin
alles gemonteerd
en vergeet vooral je remmen nadien niet op te pompen en het remvloestofniveau op peil te brengen!
Kostprijs: 90 a 110 ?
ps: REMMEN NADIEN OPPOMPEN
tijd voor het serieuzere werk, remschijven en remblokken vervangen.
Remmen zijn het belangerijkste onderdeel van je auto. mijn mening? niet op bezuinigen!! je leven heb je niet aleen in je handen maar ook in je rechtervoet
ineens een how-to'tje gemaakt voor de doe-het-zelvers onder ons
ineens brembo schijven
before
borgvijsje losdraaien, indien die niet wil loskomen, wat opwarmen met een brandertje en een flinke tik van de hamer
borgpinnen eruitslaan met een doorslag
dop eraf en wat vloeistof uithalen anders loopt het overal en het vreet zo in de lak
zuiger naar achter, moet vlot gaan anders is het niet goed!
blokken eruit
schijf eraf, die kunnen verdomd vastzitten, leve de hamer.
opschuren, NIET INVETTEN
past zo in de cd speler
nu ik toch bezig ben
Ontvetten, heel belangrijk, zeker niet vergeten anders bakt de olie in je blokjes
borgvijsje erin met een beetje kopervet zodat je later makklijker kan losmaken
?t vo?la les blokskes
zo passen ze erin
alles gemonteerd
en vergeet vooral je remmen nadien niet op te pompen en het remvloestofniveau op peil te brengen!
Kostprijs: 90 a 110 ?
ps: REMMEN NADIEN OPPOMPEN
Re: remmen
aokhuisen wrote:Hoi, bij het vervangen van de remblokken, wat is dan de dikte van de doorslag? Kan ik desnoods ook een passende spijker ofzo gebruiken?
Groet
Bram
dikke spijker maar toch zeker het liefst zonder punt!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 2
- Joined: SatJun10, 2006 12:34:10 PM
- Location: Meppel
- Contact:
Henk Wilmink wrote:Wat is het specefieke reden dat jij wat rem vloeistof eruit heb laten lopen? Ik heb hetzelfde gedaan zonder te laten lopen, en heb nergens last van gehad...
(heb de how to niet zelf gemaakt, al lijkt het zo van wel)
als je in de tijd ooit olie hebt bijgevuld en je moet nu de zuiger terug drukken (aangezien de remblokken weer dikker zijn)
kan het zijn dat je tankje overstroomt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM
Hoi allemaal,
wat een leuke forum, heb niet lang hoeven zoeken om te vinden wat ik zoek.
ik zit nu met een klein probleempje, ik wil ook mijn remschijven en remblokken vervangen. remblokken verwijderd zuiger naar achter geduwd, ging vlot, plaatste de nieuwe remblok aan de zuigerkant, wilde ook aande andere kant een remblok plaatsen en wat blijkt nou, of de remblok is te dik of ik ben iets vergeten te doen, het lijkt mij wel sterk dat het niet past.
ik heb een Citroën ax, bj 1992, de nieuwe remblokken zijn ongeveer 1 cm dik
wat een leuke forum, heb niet lang hoeven zoeken om te vinden wat ik zoek.
ik zit nu met een klein probleempje, ik wil ook mijn remschijven en remblokken vervangen. remblokken verwijderd zuiger naar achter geduwd, ging vlot, plaatste de nieuwe remblok aan de zuigerkant, wilde ook aande andere kant een remblok plaatsen en wat blijkt nou, of de remblok is te dik of ik ben iets vergeten te doen, het lijkt mij wel sterk dat het niet past.
ik heb een Citroën ax, bj 1992, de nieuwe remblokken zijn ongeveer 1 cm dik
meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM
remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte
en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.
Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval Gaat meestal nog stroever dan de zuiger
en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.
Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval Gaat meestal nog stroever dan de zuiger
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM
dan is dat het probleem bij mij denk ik, hoe kan ik het beste oplossen?grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte
en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.
Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval Gaat meestal nog stroever dan de zuiger
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM
zuiger gleed wel makkelijk erin.grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte
en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.
Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval Gaat meestal nog stroever dan de zuiger
Onlangs heb ik de voorremblokken van mijn 1.1i ph.2 vervangen.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).
Daarbij viel mij het volgende op.
- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.
- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.
- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.
- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.
N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).
Daarbij viel mij het volgende op.
- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.
- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.
- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.
- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.
N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
jk wrote:Onlangs heb ik de voorremblokken van mijn 1.1i ph.2 vervangen.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).
Daarbij viel mij het volgende op.
- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.
- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.
(De remschijf wordt ook op zijn plaats gehouden door de wielbouten; blijkbaar is dan niet voldoende om de remschijf spelingsloos aan te drukken tegen de naaf).
- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.
- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.
N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km