Remblokken en schijven vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Remblokken en schijven vervangen

Post by Joost »

Werd de laatste tijd geplaagd door trillingen in het stuur tijdens het remmen dus....


tijd voor het serieuzere werk, remschijven en remblokken vervangen.
Remmen zijn het belangerijkste onderdeel van je auto. mijn mening? niet op bezuinigen!! je leven heb je niet aleen in je handen maar ook in je rechtervoet :D :D

ineens een how-to'tje gemaakt voor de doe-het-zelvers onder ons

:twisted: ineens brembo schijven :twisted:
Image
before :cry:
Image
borgvijsje losdraaien, indien die niet wil loskomen, wat opwarmen met een brandertje en een flinke tik van de hamer
Image
borgpinnen eruitslaan met een doorslag
Image
dop eraf en wat vloeistof uithalen anders loopt het overal en het vreet zo in de lak :o
Image
zuiger naar achter, moet vlot gaan anders is het niet goed!
Image
blokken eruit
Image
schijf eraf, die kunnen verdomd vastzitten, leve de hamer.
Image
opschuren, NIET INVETTEN
Image
past zo in de cd speler :D :D :D
Image
nu ik toch bezig ben
Image
Ontvetten, heel belangrijk, zeker niet vergeten anders bakt de olie in je blokjes
Image
borgvijsje erin met een beetje kopervet zodat je later makklijker kan losmaken
Image
?t vo?la les blokskes
Image
zo passen ze erin
Image
alles gemonteerd
Image
en vergeet vooral je remmen nadien niet op te pompen en het remvloestofniveau op peil te brengen!

Kostprijs: 90 a 110 ?

ps: REMMEN NADIEN OPPOMPEN

aokhuisen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: SatMay05, 2007 8:10:56 PM
Location: waverveen

remmen

Post by aokhuisen »

Hoi, bij het vervangen van de remblokken, wat is dan de dikte van de doorslag? Kan ik desnoods ook een passende spijker ofzo gebruiken?
Groet
Bram
Drive easy!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: remmen

Post by Joost »

aokhuisen wrote:Hoi, bij het vervangen van de remblokken, wat is dan de dikte van de doorslag? Kan ik desnoods ook een passende spijker ofzo gebruiken?
Groet
Bram


dikke spijker maar toch zeker het liefst zonder punt!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Henk Wilmink
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: SatJun10, 2006 12:34:10 PM
Location: Meppel
Contact:

Post by Henk Wilmink »

Wat is het specefieke reden dat jij wat rem vloeistof eruit heb laten lopen? Ik heb hetzelfde gedaan zonder te laten lopen, en heb nergens last van gehad...
Stop the excessive shopping and masturbation.
Quit your job. Start a fight. Prove you're alive.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Henk Wilmink wrote:Wat is het specefieke reden dat jij wat rem vloeistof eruit heb laten lopen? Ik heb hetzelfde gedaan zonder te laten lopen, en heb nergens last van gehad...


(heb de how to niet zelf gemaakt, al lijkt het zo van wel)

als je in de tijd ooit olie hebt bijgevuld en je moet nu de zuiger terug drukken (aangezien de remblokken weer dikker zijn)

kan het zijn dat je tankje overstroomt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

mesang
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 67
Joined: MonMar09, 2009 3:18:02 PM
Contact:

Post by mesang »

Oppompen bedoel je mee -> aantal keer intrappen tot deze weer normaal aanvoelt en weer remt, of is hier nog een bepaalde werkwijze voor?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

mesang wrote:Oppompen bedoel je mee -> aantal keer intrappen tot deze weer normaal aanvoelt en weer remt, of is hier nog een bepaalde werkwijze voor?
Precies zoals je 't beschrijft.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

statusquo
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedApr11, 2007 12:37:04 AM
Location: Dokkum

Post by statusquo »

kopervet achter de remblokjes helpt tegen piepen van de remmen.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ga eerst een rustig testritje maken na het oppompen.
pas goed op en ga niet meteen volle bak scheuren.
en zeker niet volle bak remmen, je schijfjes en remmen moeten nog op elkaar inslijten.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ben momenteel bezig mijn schijven en blokken te vervangen ...

Tot nu toe ben ik erg trots op mezelf :lol: .... maar ik kom nu op het punt dat ik met geen mogelijkheid mijn oude schijf los krijg ... hij zit gewoon onwijs vastgekoekt ...

iemand tips ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

HELE GROTE HAMER!!! :twisted:

moet ik komen helpen???
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM

Post by mister_bizniks »

Hoi allemaal,

wat een leuke forum, heb niet lang hoeven zoeken om te vinden wat ik zoek.

ik zit nu met een klein probleempje, ik wil ook mijn remschijven en remblokken vervangen. remblokken verwijderd zuiger naar achter geduwd, ging vlot, plaatste de nieuwe remblok aan de zuigerkant, wilde ook aande andere kant een remblok plaatsen en wat blijkt nou, of de remblok is te dik of ik ben iets vergeten te doen, het lijkt mij wel sterk dat het niet past.

ik heb een Citroën ax, bj 1992, de nieuwe remblokken zijn ongeveer 1 cm dik

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

grietje wrote:meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.
Mocht het met de hand moeilijk gaan, dan kan je ook altijd een kleine lijmklem erop zetten en deze voorzichtig aandraaien, wel uitkijken dat de stoefhoezen niet klem ertussen komen.

mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM

Post by mister_bizniks »

grietje wrote:meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.
als ik hem helemaal induw dan zou de andere kant wat meer ruimte hebben?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte ;)

en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.

Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval ;) Gaat meestal nog stroever dan de zuiger :roll:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM

Post by mister_bizniks »

grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte ;)

en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.

Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval ;) Gaat meestal nog stroever dan de zuiger :roll:
dan is dat het probleem bij mij denk ik, hoe kan ik het beste oplossen?

mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 9:10:00 AM

Post by mister_bizniks »

grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte ;)

en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.

Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval ;) Gaat meestal nog stroever dan de zuiger :roll:
zuiger gleed wel makkelijk erin.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Onlangs heb ik de voorremblokken van mijn 1.1i ph.2 vervangen.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).

Daarbij viel mij het volgende op.

- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.

- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.

- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.

- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.

N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

jk wrote:Onlangs heb ik de voorremblokken van mijn 1.1i ph.2 vervangen.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).

Daarbij viel mij het volgende op.

- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.

- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.
(De remschijf wordt ook op zijn plaats gehouden door de wielbouten; blijkbaar is dan niet voldoende om de remschijf spelingsloos aan te drukken tegen de naaf).

- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.

- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.

N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Post Reply