Omdat ik telkens foutmelding 33 kreeg (gaskleppositiesensor) gaf een familelid die Citroën-monteur was in de tijd dat AXjes nog vers verkocht werden de tip: verplaats je sensor.
Het schijnt bij meerdere citroens een veel voorkomend probleem te zijn. De sensor gaat kapot omdat de contacten minder worden. Dit los je op door de sensor een beetje te verplaatsen.
Toepassing: AX met Bosch-ECU.
http://raoeloomen.nl/howto%20DING.pdf
gaskleppositiesensor (storing 33) verhelpen/verplaatsen
Moderators: MBa@NL, webmasters
Gewoon het injectie huis vervangen. opgelost. Ik heb het van de week bij me zx gedaan. werd gek van het ecu lampje. inhouden, duur lopen.
Heb het injectie huis vervangen, loopt een stuk rustiger, en wel even 4 kilometer meer met een liter doen.
pechie.
Heb het injectie huis vervangen, loopt een stuk rustiger, en wel even 4 kilometer meer met een liter doen.
pechie.
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
Re: gaskleppositiesensor (storing 33) verhelpen/verplaatsen
Bij mijn AX 1.0 RE met CDZ motor was het "ding" de TPS dus ook versleten. Stationair toerental ging door het dak! Ik vond een zeer goedkope chinese vervanger 3437022 https://www.aliexpress.com/item/Newest- ... 3c007w4EUB

Ik heb dat ding besteld. Ik had het defecte ding nog niet gedemonteerd. Nadat het nieuwe ding binnen was dacht ik die even te vervangen. Maar helaas bleek mijn ding anders dan het nieuwe ding. Bij de nieuwe liggen de weerstands sporen 0,5 mm boven het montagevlak. Bij mij is dat 3mm. Dit ging dus niet werken. Ook de gasklep as was geen 5mm maar 8mm. Helaas pindakaas nergens een ander type te vinden... Dus even aan de hobby met die nieuwe. Ik heb het printje losgesoldeerd en met enige moed beleid en trouw van de basisplaat gehaald, De print heb ik vervolgens weer op de basisplaat verlijmd met een ondervulling van 2,5 mm (3D print) De contacten verlengd en weer gesoldeerd. De sporen liggen nu 3mm van de basisplaat zoals bij het origineel.

Nieuwe gemodificeerde ding gemonteerd en het werkt! De motor loopt nu weer met normaal toerental stationair. Nog niet zo regelmatig als ik graag wil maar ik denk dat dat door inleren beter gaat worden. Ik weet eigenlijk niet hoe ik de TPS positie goed moet afstellen. Ik heb m zo gedraaid dat het stationair toerental prettig was maar of dat de juiste methode is?
In mijn zoektocht naar een vervanger van dit ding kwam ik een hele mooie russische contactloze vervanger tegen: http://max.pilotpowersupply.com/2016/07 ... ot-lancia/
Voor mij is dit nu niet meer nodig (denk ik dan maar) maar ik vind het een mooi ding. Is er iemand met ervaring hiermee?

Ik heb dat ding besteld. Ik had het defecte ding nog niet gedemonteerd. Nadat het nieuwe ding binnen was dacht ik die even te vervangen. Maar helaas bleek mijn ding anders dan het nieuwe ding. Bij de nieuwe liggen de weerstands sporen 0,5 mm boven het montagevlak. Bij mij is dat 3mm. Dit ging dus niet werken. Ook de gasklep as was geen 5mm maar 8mm. Helaas pindakaas nergens een ander type te vinden... Dus even aan de hobby met die nieuwe. Ik heb het printje losgesoldeerd en met enige moed beleid en trouw van de basisplaat gehaald, De print heb ik vervolgens weer op de basisplaat verlijmd met een ondervulling van 2,5 mm (3D print) De contacten verlengd en weer gesoldeerd. De sporen liggen nu 3mm van de basisplaat zoals bij het origineel.


Nieuwe gemodificeerde ding gemonteerd en het werkt! De motor loopt nu weer met normaal toerental stationair. Nog niet zo regelmatig als ik graag wil maar ik denk dat dat door inleren beter gaat worden. Ik weet eigenlijk niet hoe ik de TPS positie goed moet afstellen. Ik heb m zo gedraaid dat het stationair toerental prettig was maar of dat de juiste methode is?
In mijn zoektocht naar een vervanger van dit ding kwam ik een hele mooie russische contactloze vervanger tegen: http://max.pilotpowersupply.com/2016/07 ... ot-lancia/
Voor mij is dit nu niet meer nodig (denk ik dan maar) maar ik vind het een mooi ding. Is er iemand met ervaring hiermee?
Re: gaskleppositiesensor (storing 33) verhelpen/verplaatsen
Zo stel je het ding af:

Also you can make precize tuning.
For this tuning you can use some diagnostic software.
Drive vechicle a couple km and check long fuel trim- it should be no more than +/-8%.
If higher – turn manually TPS a little bit and check again after some driving.
Also you can tune it at stopped vehicle at 3000 rpm.
if there is no diagnostic port and software, you can make precize tuning with next sequence:
1) disconnect battery and press brake pedal for 2-3 minutes. This should erase adaptations and trouble codes.
2) Disconnect ( cut) signal wire of oxygen sensor from ecu and connect voltmeter between OS signal and chassis.
3) At 3000 rpm , rotate manually tps to get 0.5-0.6 V at oxygen sensor wire.
5) Tighten bolts of TPS and connect signal wire from oxygen sensor to ECU.
Thats all.

Also you can make precize tuning.
For this tuning you can use some diagnostic software.
Drive vechicle a couple km and check long fuel trim- it should be no more than +/-8%.
If higher – turn manually TPS a little bit and check again after some driving.
Also you can tune it at stopped vehicle at 3000 rpm.
if there is no diagnostic port and software, you can make precize tuning with next sequence:
1) disconnect battery and press brake pedal for 2-3 minutes. This should erase adaptations and trouble codes.
2) Disconnect ( cut) signal wire of oxygen sensor from ecu and connect voltmeter between OS signal and chassis.
3) At 3000 rpm , rotate manually tps to get 0.5-0.6 V at oxygen sensor wire.
5) Tighten bolts of TPS and connect signal wire from oxygen sensor to ECU.
Thats all.