Versnellingsbakolie vervangen
Moderators: MBa@NL, webmasters
Versnellingsbakolie vervangen
Soms moet je de olie vervangen. Normaal niet maar als je een aandrijfas gaat vervangen dan loopt de olie er toch wel uit.
Klikhier voor de werkwijze
Klikhier voor de werkwijze
Re: Versnellingsbakolie vervangen
- het 8mm vierkante staafje van/met een deurklink past ook op de aftappluggen; de deurklink is de hefboom die je nodig hebt; en vast=vast.
- je kan juist bij de pluggen wanneer de auto gewoon op zijn wielen blijft staan.
- je kan juist bij de pluggen wanneer de auto gewoon op zijn wielen blijft staan.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Re: Versnellingsbakolie vervangen
Een deurklink werkt vaak niet aangezien vaak de bak voor het eerst sinds ooit bijgevuld word. Een getordeerde deurklink past niet meer in de deur uit ervaring...
Een vierkant 8mm dop bij de automaterialen handel zijn de kosten
Een vierkant 8mm dop bij de automaterialen handel zijn de kosten

AX 11TRE 1988
Re: Versnellingsbakolie vervangen
Maar vreemd genoeg nergens 8mm vierkant dop op voorraad en ik moest hem dezelfde dag hebben ivm lekke oliekeerring en dus veel olieverlies.Terminal wrote:Een deurklink werkt vaak niet aangezien vaak de bak voor het eerst sinds ooit bijgevuld word. Een getordeerde deurklink past niet meer in de deur uit ervaring...
Een vierkant 8mm dop bij de automaterialen handel zijn de kosten
Teveel olie in de versnellingsbak kan problemen geven met de koppeling o.a.
Ik moest dus in ieder geval de vulplug eruit hebben.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Versnellingsbakolie vervangen
Ik heb zo'n aftapplugsleutel gekocht bij een supermarché in Frankrijk, ding zit nog altijd nieuw in de verpakking, wachtend op een moment dat ik 'm nodig heb... 

Wordt ook wel een cartersleutel genoemd.
Dan wil er nog wel 's een lichtje gaan branden als je glazig wordt aangekeken bij de lokale auto-onderdelen winkel.
Dan wil er nog wel 's een lichtje gaan branden als je glazig wordt aangekeken bij de lokale auto-onderdelen winkel.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Re:
Als je vraagt om 8mm vierkant is de reactie steevast: "voor een Franse auto".Rio97 wrote:Wordt ook wel een cartersleutel genoemd.
Dan wil er nog wel 's een lichtje gaan branden als je glazig wordt aangekeken bij de lokale auto-onderdelen winkel.
Ik heb inmiddels een set met 6 verschillende maten besteld en binnengekregen aangeschaft voor op een ratel, voor € 29.
Handig ook voor de andere auto's die ik weleens service.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Re: Versnellingsbakolie vervangen
Het gat in de spanrol van de d-riem is trouwens ook 8mm vierkant. Ik heb daarvoor een keer een grote inbussleutel uit de €2,50 bak van de betere bouwmarkt vierkant geslepen. Hier ging de versnellingsbakplug ook mee los.
Nog even een paar aanvullingen op de howto:
In de pdf staat dat er 75W90 olie in de bak moet, maar volgens de boekjes moet er 75W80 in. Dat geldt volgens mij voor de meeste bakken van PSA.
Je kunt van die koperen pakkingringetjes kopen voor de pluggen, binnendiameter 16mm. Kosten iets van een euro per 5, weet je zeker dat hij goed dicht zit.
De vulplug is tevens de niveau-indicator. De bak dient gevult te worden tot aan de vulplug, als de auto horizontaal staat, dus met alle wielen op de grond (in principe hoeven de wielen er helemaal niet af, dat is puur voor je eigen gemak). Je vult hem dus tot de olie eruit stroomt.
Nog even een paar aanvullingen op de howto:
In de pdf staat dat er 75W90 olie in de bak moet, maar volgens de boekjes moet er 75W80 in. Dat geldt volgens mij voor de meeste bakken van PSA.
Je kunt van die koperen pakkingringetjes kopen voor de pluggen, binnendiameter 16mm. Kosten iets van een euro per 5, weet je zeker dat hij goed dicht zit.
De vulplug is tevens de niveau-indicator. De bak dient gevult te worden tot aan de vulplug, als de auto horizontaal staat, dus met alle wielen op de grond (in principe hoeven de wielen er helemaal niet af, dat is puur voor je eigen gemak). Je vult hem dus tot de olie eruit stroomt.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Re: Versnellingsbakolie vervangen
vulplug is idd de niveau indicator echter zou ik toch nog graag willen weten hoeveel V-bak olie er in moet
Ik ben nl nogal wat 'verloren' en vraag mij af of ik aan 1 Liter genoeg heb (staat ergens op een verkoop site) maar ergens anders las ik weer dat er 2 Liter in zou moeten
Ik ben nl nogal wat 'verloren' en vraag mij af of ik aan 1 Liter genoeg heb (staat ergens op een verkoop site) maar ergens anders las ik weer dat er 2 Liter in zou moeten
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
Re: Versnellingsbakolie vervangen
heel erg bedankt voor de infojk wrote:- het 8mm vierkante staafje van/met een deurklink past ook op de aftappluggen; de deurklink Simulation Regroupement de prêt is de hefboom die je nodig hebt; en vast=vast.
- je kan juist bij de pluggen wanneer de auto gewoon op zijn wielen blijft staan.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: ThuOct21, 2010 10:42:09 PM
- Location: Maasmechelen
Re: Versnellingsbakolie vervangen
Vullen kan eventueel ook langs boven als je het ontluchtdopje uit de houder trekt, dit is natuurlijk enkel aan te raden als heel de inhoud ververst moet worden. Volgens Citroën gaat er idd 75w80 olie in, let wel dit moet een GL4 zijn.
Een tip uit ervaring
, als je de complete inhoud ververst is het beter om de bak langs boven te vullen, zo kan je er ipv de voorgeschreven 2l voor een 5-bak beter 2.2l in laten lopen. Dit kan totaal geen kwaad aangezien er geen druk in de bak wordt opgebouwd maar zorgt wel voor een aanzienlijke betere koeling en smering van vooral de 5° versnelling.
In de competitie bakken met platensper werd er altijd een halve liter meer ingekieperd waardoor deze bakken aanzienlijk langer mee gingen, door de extreem hoge temp. die werd bereikt kon er soms wel wat olienevel langs de ontluchtdop ontsnappen met een vettige bovenkant vd bak tot gevolg, maar voor rest zonder erg.
Vertrouw voor de rest ook maar niet op het 'seald for life' principe uit die tijd (en nu nog), om de paar jaar de bak olie verversen is echt wel de moeite, het zorgt niet alleen voor een fijner schakelende bak maar bovendien is zo'n MA-bakje dan praktisch ook onverwoestbaar.
Een tip uit ervaring

In de competitie bakken met platensper werd er altijd een halve liter meer ingekieperd waardoor deze bakken aanzienlijk langer mee gingen, door de extreem hoge temp. die werd bereikt kon er soms wel wat olienevel langs de ontluchtdop ontsnappen met een vettige bovenkant vd bak tot gevolg, maar voor rest zonder erg.
Vertrouw voor de rest ook maar niet op het 'seald for life' principe uit die tijd (en nu nog), om de paar jaar de bak olie verversen is echt wel de moeite, het zorgt niet alleen voor een fijner schakelende bak maar bovendien is zo'n MA-bakje dan praktisch ook onverwoestbaar.
Re: Versnellingsbakolie vervangen
Heb de mijne met 75w90 gevuld GL5 schakelt goed.