Aangezien nog niemand een Howto heeft geschreven hierbij een how to als je de vb wilt wisselen:
Tijdsduur 6u met brug
zonder 12u
Benodigde gereedschap:
doppenset 1/4 en 1/2 met ook de tussenmaten:
platte sleutels 10,12,13,16,17,18 en evt. bahco als er geen tweede 16 en 18 is.
inbus 8mm
vierkant 8mm
ijzere bar en gordel/ketting voor steunen v.h. motorblok
tweede persoon voor het eraf trekken en inzetten v.d. bak.
Bakolie 75w80 GL4, 75w90 GL4/GL5
1. naafmoer en wielbouten eraf
2. Tap de bak olie af:
3. haal de fusee los zie foto:
4. Verwijder de schakelstangen met 12mm platte sleutel:
5. Verwijder de bakbouten afhankelijk van het bj. zul je inbus of zeskant 16 tegenkomen verwijder ook de koppelingskabel die hierboven beetje zichtbaar is met 10 en 13:
6.Verwijder de kantelsteun verwijder ook de uitlaatbouten die tegen de bak zitten (geen foto):
7. Hang de motor vast met een stalen/rvs pijp d.m.v. een gordel/ketting:
8. Verwijder de bout v.d. vbak (ovale) en een v.d. startmotor (naast de ovale) en maak ook de bekabeling los:
9. maak de akku los en ook de baksteunbout die hier onder zit. Maak ook de massa los die erop de bak zit:
10. Maak de luchtfilterdoos los indien je een monopoint hebt maak de plastic inlaat ook los:
11. Verwijder de volgende drie bouten v.d. startmotor
12. voila los
13. controleer en vervang de koppeling indien nodig. Monteer een nieuwe druklager indien de oude ratelt:
14. bouw alles terug in de omgekeerde volgorde
15. Zorg dat je bij het vullen via de ontluchting v.d. bakolie wel nummer 2. losdraait op foto 2. voor de ontluchting en niveau. zodra deze begint eruit te lopen doe deze dicht en vul nog 0.1-0.2L bij.
Zo dat was die alweer ik zal v.d. week paar fotos meer maken indien er nog vragen zijn reageer hierop en ik zal ze beantwoorden.
DIY versnellingsbak/koppeling wisselen
Moderators: MBa@NL, webmasters
Re: DIY versnellingsbak/koppeling wisselen
Goede duidelijke how-to!
Maar je maakt hopelijk wel een grapje?
6 uur met brug en 12 zonder?
Als ik mn bak wissel van de ax ben ik ongeveer 2 uur bezig.
In mn eentje, en zonder brug.
Maar je maakt hopelijk wel een grapje?
6 uur met brug en 12 zonder?
Als ik mn bak wissel van de ax ben ik ongeveer 2 uur bezig.
In mn eentje, en zonder brug.
1980 Suzuki GS850 L
1987 Ford Orion MK2 1.6 CL
1996 Citroën AX 1.4XSi
2011 Renault Twingo 1.5DCi
1987 Ford Orion MK2 1.6 CL
1996 Citroën AX 1.4XSi
2011 Renault Twingo 1.5DCi
Re: DIY versnellingsbak/koppeling wisselen
Dat ligt aan of alles meezit bij de van ax_cx is nooit los geweest in de afgelopen 19 jaar dus zat alles vast duurde even voordat alles los zit.Wouzziej wrote:Goede duidelijke how-to!
Maar je maakt hopelijk wel een grapje?
6 uur met brug en 12 zonder?
Als ik mn bak wissel van de AX ben ik ongeveer 2 uur bezig.
In mn eentje, en zonder brug.
gem. moet dat binnen 3 uur te doen als het niet de eerst keer is.
Re: DIY versnellingsbak/koppeling wisselen
Leuke HOW TO voor wie geen voorkennis heeft, maar toch één opmerking. Altijd eerst de Massa aan de batterij lossen alvorens je startmotorbekabeling begint te demonteren. Anders kan je wel eens vonken trekken
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Re: DIY versnellingsbak/koppeling wisselen
akku moet altijd eruit steun vd boite/bak moet altijd los
Re: DIY versnellingsbak/koppeling wisselen
JSP wrote:Aangezien nog niemand een Howto heeft geschreven hierbij een how to als je de vb wilt wisselen:
Tijdsduur 6u met brug
zonder 12u
Benodigde gereedschap:
doppenset 1/4 en 1/2 met ook de tussenmaten:
platte sleutels 10,12,13,16,17,18 en evt. bahco als er geen tweede 16 en 18 is.
inbus 8mm
vierkant 8mm
ijzere bar en gordel/ketting voor steunen v.h. motorblok
tweede persoon voor het eraf trekken en inzetten v.d. bak.
Bakolie 75w80 GL4, 75w90 GL4/GL5
0. Akku losmaken
1. naafmoer en wielbouten eraf
2. Tap de bak olie af:
3. haal de fusee los zie foto:
4. Verwijder de schakelstangen met 12mm platte sleutel:
5. Verwijder de bakbouten afhankelijk van het bj. zul je inbus of zeskant 16 tegenkomen verwijder ook de koppelingskabel die hierboven beetje zichtbaar is met 10 en 13:
6.Verwijder de kantelsteun verwijder ook de uitlaatbouten die tegen de bak zitten (geen foto):
7. Hang de motor vast met een stalen/rvs pijp d.m.v. een gordel/ketting:
8. Verwijder de bout v.d. vbak (ovale) en een v.d. startmotor (naast de ovale) en maak ook de bekabeling los:
9. maak de akku los en ook de baksteunbout die hier onder zit. Maak ook de massa los die erop de bak zit:
10. Maak de luchtfilterdoos los indien je een monopoint hebt maak de plastic inlaat ook los:
11. Verwijder de volgende drie bouten v.d. startmotor
12. voila los
13. controleer en vervang de koppeling indien nodig. Monteer een nieuwe druklager indien de oude ratelt:
14. bouw alles terug in de omgekeerde volgorde
15. Zorg dat je bij het vullen via de ontluchting v.d. bakolie wel nummer 2. losdraait op foto 2. voor de ontluchting en niveau. zodra deze begint eruit te lopen doe deze dicht en vul nog 0.1-0.2L bij.
Zo dat was die alweer ik zal v.d. week paar fotos meer maken indien er nog vragen zijn reageer hierop en ik zal ze beantwoorden.