De storing was dat mijn AX erg hoog in toeren bleef hangen, nu was dit een samenspel van gasklep potentiometer en injectiehuis maar ook na het vervangen van de potentiometer bleef de motor vrij hoog in toeren. Na het echt grondig reinigen van het injectiehuis was het volledig verholpen.
- Benodigdheden:
- torx 15
- torx 20
- dopje 10mm
- dopje 12mm (alleen nodig als je een 1.4 hebt.)
- hamer(tje)
- 2 kleine schroevendraaiertjes (plat)
- steek-/ringsleutel 13 (of een bahco)
- bus remmenreiniger
- emmer sop (geen zeep waar een soort van zand of iets doorheen zit!)
We beginnen dus met een vuil injectiehuis (deze is al redelijk schoon omdat ik deze een aantal dagen geleden al eens met remmenreiniger te lijf ben gegaan maar inwendig is er nog genoeg te vinden)
We beginnen maar eens met bovenstaande O-ring te verwijderen van de grote plastic ring.
Nu komen we drie van deze moeren tegen, deze moeten er alle drie af om de grote zware ring te kunnen verwijderen. Losdraaien gaat met een 10mm dop.
En als je die drie moeren er dus af hebt kan je werkblad er zo uitzien...
Onderop de zwarte ring zit een zelfde O-ring als je eerder al los hebt gehaald. deze kun je VOORZICHTIG met een klein schroevendraaiertje loshalen. Let op dat je NIET in de O-ring "prikt".
En de O-ring is los.
Nu kan de stekker er af. Beste is om onder de lipjes aan weerszijde een schroevendraaier te plaatsten, hierdoor kun je met 1 hand het metaal vasthouden en met de andere hand de aansluiting lostrekken.
Van de zijkant gezien moet je schroevendraaiertje er dus zo onderzitten.
Met een beetje heen en weer gewurm krijg je hem er op een gegeven moment af.
Nu nog even wurmen om de draden uit het clipje te krijgen. makkelijkste is 1 draad tegelijk.
Als het goed is ligt je werk er ongeveer net zo bij als op bovenstaande foto
Nu kun je deze schroef losdraaien met torx 20
Wanneer je dat gedaan hebt kom je dus het volgende tegen. Bij het injectiehuis wat ik heb schoongemaakt waarbij de motor hoog in toeren bleef hangen zat dit vol met olie en was het blauwe niet eens zichtbaar. Op dit injectiehuis liep de motor opzich goed dus blijkbaar zit daar ook de grootste boosdoener.
Nu draaien we het spulletje om en komen we het volgende tegen.
Nu gaan we daar HEEL VOORZICHRTIG met de hamer niet op slaan maar "schrik tikken" geven. Door de jaren heen zijn de O-ringen deels vast gaan zitten en deze moeten door een "schikreactie" los komen.
AANVULLING: bij de 1.4 is de injector groter en deze kun je niet direct met een hamer lostikken, hier kun je het beste een dopje 12 omheen zetten met de zeskank-kant naar de injector toe en dan dus de tikken geven op de dop.
Als de injector er dan op een gegeven moment uitkomt dan kan het zijn dat je gelijk lekker onder de olie zit.
Nu we de injector er uit hebben kan het stuk wat de toevoer en retour van de brandstof regelt open geschroefd worden. we beginnen door het plastic clipje los te trekken.
Wanneer de clip er af is kun je bij alle vier de schroeven (torx 15) en mogen deze los geschroefd worden. Zoals je voelt zitten deze niet echt verschrikkelijk vast. zo vast moeten ze met monteren ook weer.
Wanneer de 4 schroeven er af zijn kan stuk metaal er af.
Nu komen we dus het volgende tegen. Nu kun je proberen om die metelen "deksel" met en schroevendraaier los te halen maar dan beschadig je meer als dat het je oplevert.
Beste is dus om ook hier weer een "schrikreactie" te veroorzaken. Je moet hierbij niet gaan rammen maar rustig "tikken". probeer een tik te geven en tegelijkertijd ook omhoog te slaag waardoor je het kapje als het waren "optilt". Waarschijnlijk zal je een aantal keren een tik moeten geven. Wanneer het kapje loskomt moet je goed opletten, onder het kapje zit een veer die dus alle kanten op kan schieten.
Wanneer je het kapje er af hebt kom je een rubber pakking tegen die behoorlijk vastgeplakt zit, deze moet je VOORZICHTIG met een schroevendraaiertje aan de kant van een schroefgat optillen. let op dat je niet in de pakking gaat zitten prikken.
En als alles er uit is dan moet het als alles goed is met de brandstoftoevoer er zo uitzien. Als dat niet het geval is dan is er iets mis met de brandstof toevoer!
Als je toch aan het slopen bent kunnen deze er ook wel af. Ik heb hier een bacho gebruikt omdat ik geen steek-/ringsleutel 13 heb die een beetje lang is.
En na wat brute kracht toepassen komt hij dan eindelijk los.
En even later zijn ze er beide uit. Zo zie je dat als jet het echt grondig wilt schoonmaken deze er dus ook af moesten.
eerst maar eens met remmenreiniger te lijf gaan.
Ne de remmenreiniger heb ik gekozen om hem ook te laten weken in het sop. Als je het niet aandurft kun je het ook alleen bij de remmenreiniger houden.
Ik durfde het echter wel aan en heb hem zo een goed half uur laten weken. en ben ik ondertussen de rest gaan schoonmaken
Eerst dit deel maar eens, goed met remmenreiniger te lijf gegaan en met een doek afgedaan.
Zo, ook weer een schone veer.
Ook dit stuk goed met remmenreiniger te lijf gegaan.
Bij deze ging het niet maar er zijn er bij waar je zit stukje hars kan wegkrabben en de schroef eronder met torx 15 kan losdraaien. Deze zat geen schroef onder. Het is wel aan te raden als er een schroef is om het los te halen want ook daaronder zit een hoop olie.
goed opletten dat je de rondingen aan de goede kant doet.
Deze ring kan ook schoon.
De O-ringen ook lekker met remmenreiniger afdoen en daarna weer droogmaken met een doek.
Zoals je ziet ken deze dus ook schoon.
Na het weken in het water en goed afspoelen met heet water en alles droogmaken zag dit stuk er dus zo uit. hoekjes waar je niet bij kan kun je met bijvoorbeeld een satéprikker schoonmaken. Het opbouwen kan dus weer beginnen.
Als eerste kan dit stuk er weer in. aan de onderzijde moet het stuk zit waar een klein soort plaatje zit met een kogeltje en bovenop moet de veer precies in passen.
Nu de veer er dus weer in.
Kapje er op.
metalen plaatje erop.
En aandraaien met de 4 schroeven (torx 15). let op dat je ze net zo vast zet als dat ze eerst zaten.
Zoals je ziet zit er nog wat ruimte tussen.
Als je goed kijkt zie je dat er aan de rechterkant van de aansluitpunten minder ruimte is als aan de linkerkant, hierdoor kan de injector er maar op 1 manier in. je hoeft dus niets te forceren.
hier zie je dat het gat overeenkomt met de aansluiting van de injector.
Nu zet je de twee delen in elkaar.
Goed positioneren in het gat.
En nu met dezelfde tikken weer in het gat terugslaan als dat je hem er ook uitgehaald heb.
En als het dan goed is sluit hij weer netjes aan.
torx 20 schroef er weer in.
De in en uitgangen voor de brandstofleidingen kunnen er weer op.
Vergeet de ring niet die er tussen moet.
Goed strak aandraaien.
Dit clije er weer opklikken.
Stekkeraansluiting weer op z'n plaats drukken en de draden weer goed leggen.
Deze ring weer aan de onderkant voorzien van de O-ring.
de ring weer teug plaatsen op z'n plek.
Met dop 10 de moeren weer aandraaien.
De buitenste O-ring weer terugplaatsten.
En als je dus al deze stappen hebt doorlopen dan heb je een grondig schoon gemaakt injectiehuis.
Ik had inderdaad nog meer foto's kunnen maken maar ik was bang dat de openingspost dan zo vol zou worden

Als er vragen zijn ver het injectiehuis graag een nieuw topic openen als je vragen hebt specifiek over het schoonmaken dan kun je ze hieronder stellen en zal ik (of andere clubleden) deze beantwoorden.