buizensysteem tbv. openluchtfilter (onder constructie)
Moderators: MBa@NL, webmasters
buizensysteem tbv. openluchtfilter (onder constructie)
in deze howto word er zo goed mogelijk uitgelegd hoe een buizensysteem te maken zodat je je openluchtfilter
tussen de koplamp en accu kunt plaatsen.
(dit is de uitleg voor het buizensysteem op een monopoint injectie,
dus GT i en andere injectieblokken, géén multipoint /GTI daarvan is het aansluitstuk anders.
houd hierbij wel rekening dat je een openlucht/power-filter hebt met een kleine diameter zodat hij wel tussen de accu en koplamp-verstelling past, zoals:
ik rijd er alweer bijna een jaar mee, zonder problemen.
voor verdere vragen over het verschil van een openluchtfilter met of zonder buizensysteem kun je hier vinden en/of extra vragen stellen: Klik.
wat ik wel kan vertellen, is wanneer het luchtfilter direct gemonteerd is, hij veel meer 'schreeuwt' vanaf lager dan 3000 toeren, en daarboven heel erg 'schreeuwt', door het buizensysteem word dit verlegd naar 4000 tot 4500 toeren, en is het dus bij het 'normale' rijden een stuk stiller.
het einddoel wat we willen bereiken:
stap 1:
de benodigdheden.
1 x pvc pijp, diameter 70 mm.
(dit begint bij stukken van 1 meter bij de bouwzaak, kost ongeveer 5 euro)
-2 x een 90 graden hoekstuk pijp wat op bovenstaande pijp past.
-1 x een 45 graden hoekstuk pijp wat op bovenstaande pijp past.
-1 x blauw siliconen verloopstuk van tuningzaak
(is maar 1 maat van als het goed is.)
-1 x zwart intake flexibel verloopstuk van tuningzaak.
-1 x rolletje tape oid om aan het eind het buizensysteem in te tapen.
(spuiten of schilderen kan natuurlijk ook.)
-1 x het deksel van je oude luchtfilterhuis hieraan zit een ring die je normaal bovenin je luchtfilterkap duwt:
luchtfilterkap:
deze ring zaag je eraf en stop je in de luchtfilterkap.(dit zorgt voor meer tegendruk wanneer je straks het buizensysteem vastdraaid op het luchtfilterhuis.
-pvc lijm.
-5 x slangenklemmen met minimale diameter van 75.
stap 2
begin:
we nemen het 20 cm lange pvc-pijp, en lijmen hier het 45 graden hoekstuk op 1 kant op,
en het 90 graden hoekstuk op de andere kant,
zorg dat beide stukken plat liggen, het 45 graden hoekstuk mag ook een kleine cm omhoog, maar is niet noodzakelijk, zoals hier:
het siliconen verloopstuk, en het flexibele verloopstuk, dienen niet verlijmd te worden!, dit om makkelijk te vervangen in geval van droogte of scheuren.
stap 3:
het andere hoekstuk dat we nog hebben, boren we aan 2 kanten een gaatje in, en zagen hiernaartoe, het gaatje voorkomt doorschuren van het pvc.
vervolgens duwen we hier het blauwe siliconen verloopstuk in, dit past nét. de gaatjes en zaagsnedes zorgen ervoor dat zodra de slangenklem(die er nog op komt) aangedraaid word, het ook daadwerkelijk vastgeklemd word.
de how-to gaat volgende week verder met meer foto's en de rest van de stappen. dit systeem zal toegepast worden in de Type 2 monopoint AX GT van clublid Fietspomp.
tussen de koplamp en accu kunt plaatsen.
(dit is de uitleg voor het buizensysteem op een monopoint injectie,
dus GT i en andere injectieblokken, géén multipoint /GTI daarvan is het aansluitstuk anders.
houd hierbij wel rekening dat je een openlucht/power-filter hebt met een kleine diameter zodat hij wel tussen de accu en koplamp-verstelling past, zoals:
ik rijd er alweer bijna een jaar mee, zonder problemen.
voor verdere vragen over het verschil van een openluchtfilter met of zonder buizensysteem kun je hier vinden en/of extra vragen stellen: Klik.
wat ik wel kan vertellen, is wanneer het luchtfilter direct gemonteerd is, hij veel meer 'schreeuwt' vanaf lager dan 3000 toeren, en daarboven heel erg 'schreeuwt', door het buizensysteem word dit verlegd naar 4000 tot 4500 toeren, en is het dus bij het 'normale' rijden een stuk stiller.
het einddoel wat we willen bereiken:
stap 1:
de benodigdheden.
1 x pvc pijp, diameter 70 mm.
(dit begint bij stukken van 1 meter bij de bouwzaak, kost ongeveer 5 euro)
-2 x een 90 graden hoekstuk pijp wat op bovenstaande pijp past.
-1 x een 45 graden hoekstuk pijp wat op bovenstaande pijp past.
-1 x blauw siliconen verloopstuk van tuningzaak
(is maar 1 maat van als het goed is.)
-1 x zwart intake flexibel verloopstuk van tuningzaak.
-1 x rolletje tape oid om aan het eind het buizensysteem in te tapen.
(spuiten of schilderen kan natuurlijk ook.)
-1 x het deksel van je oude luchtfilterhuis hieraan zit een ring die je normaal bovenin je luchtfilterkap duwt:
luchtfilterkap:
deze ring zaag je eraf en stop je in de luchtfilterkap.(dit zorgt voor meer tegendruk wanneer je straks het buizensysteem vastdraaid op het luchtfilterhuis.
-pvc lijm.
-5 x slangenklemmen met minimale diameter van 75.
stap 2
begin:
we nemen het 20 cm lange pvc-pijp, en lijmen hier het 45 graden hoekstuk op 1 kant op,
en het 90 graden hoekstuk op de andere kant,
zorg dat beide stukken plat liggen, het 45 graden hoekstuk mag ook een kleine cm omhoog, maar is niet noodzakelijk, zoals hier:
het siliconen verloopstuk, en het flexibele verloopstuk, dienen niet verlijmd te worden!, dit om makkelijk te vervangen in geval van droogte of scheuren.
stap 3:
het andere hoekstuk dat we nog hebben, boren we aan 2 kanten een gaatje in, en zagen hiernaartoe, het gaatje voorkomt doorschuren van het pvc.
vervolgens duwen we hier het blauwe siliconen verloopstuk in, dit past nét. de gaatjes en zaagsnedes zorgen ervoor dat zodra de slangenklem(die er nog op komt) aangedraaid word, het ook daadwerkelijk vastgeklemd word.
de how-to gaat volgende week verder met meer foto's en de rest van de stappen. dit systeem zal toegepast worden in de Type 2 monopoint AX GT van clublid Fietspomp.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
we gaan weer verder,
het 90 graden hoekstuk, het rechte stuk, en het 45 graden hoekstuk zijn als het goed is verlijmd
(pas op, pvc lijm stinkt en plakt vrij snel en goed)
nu hebben we 5 slangenklemmen nodig, diameter 70/85
(in dit geval heb ik 69/80 en die passen.)
het handigste is, als je het buizensysteem wilt verven of inrollen met tape, dit nu te doen,
nu de slangenklemmen er nog niet op zitten.
in het gedeelte waar nu nog niks zit, komt straks de flexibele intake.
*het stukje tape dat je hier ziet, is om het hoekbochtje even overeind te houden voor de foto.
na het weekend het vervolg.
het 90 graden hoekstuk, het rechte stuk, en het 45 graden hoekstuk zijn als het goed is verlijmd
(pas op, pvc lijm stinkt en plakt vrij snel en goed)
nu hebben we 5 slangenklemmen nodig, diameter 70/85
(in dit geval heb ik 69/80 en die passen.)
het handigste is, als je het buizensysteem wilt verven of inrollen met tape, dit nu te doen,
nu de slangenklemmen er nog niet op zitten.
in het gedeelte waar nu nog niks zit, komt straks de flexibele intake.
*het stukje tape dat je hier ziet, is om het hoekbochtje even overeind te houden voor de foto.
na het weekend het vervolg.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
oke we gaan weer verder mensen, het flexibele intake-stuk is binnen, en is geplaatst.
zie hier:
aan het eindstuk waar het openluchtfilter moet komen,
gaan wij nog een stukje pvc-pijp monteren van een kleine 6 cm.
dit gaat dan in het hoekbochtje hier, en het andere stuk gaat het openluchtfilter óverheen.
en dan is het een kwestie van monteren.
morgen als het meezit nog duidelijke foto's hoe het geheel gemonteerd zit.
zie hier:
aan het eindstuk waar het openluchtfilter moet komen,
gaan wij nog een stukje pvc-pijp monteren van een kleine 6 cm.
dit gaat dan in het hoekbochtje hier, en het andere stuk gaat het openluchtfilter óverheen.
en dan is het een kwestie van monteren.
morgen als het meezit nog duidelijke foto's hoe het geheel gemonteerd zit.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
openluchtfilter
zou het kunnen dat wanneer je een luchtfilter aansluit rechtstreeks op de luchtfilterkap zonder een buis, dat je dan op lage toeren bijna geen vermogen meer hebt?
Vorige eigenaar waar ik mijn auto gekocht heb heeft deze rechtstreeks geplaats, en wanneer ik nu wil vertrekken met mijn wagen en hij is kou moet ik zo hoog ik toeren gaan om hem niet te laten stil vallen.
Eens dat hij warm is heeft hij dit bijna niet meer.
En wanneer hij kou is en ik wil op lage toeren was gas geven dan begint hij te sputteren.
Of zou dit aan iets anders kunnen liggen?
Recent is er de joint de gulas nog vervangen en alle dichtingen.
mvg
Vorige eigenaar waar ik mijn auto gekocht heb heeft deze rechtstreeks geplaats, en wanneer ik nu wil vertrekken met mijn wagen en hij is kou moet ik zo hoog ik toeren gaan om hem niet te laten stil vallen.
Eens dat hij warm is heeft hij dit bijna niet meer.
En wanneer hij kou is en ik wil op lage toeren was gas geven dan begint hij te sputteren.
Of zou dit aan iets anders kunnen liggen?
Recent is er de joint de gulas nog vervangen en alle dichtingen.
mvg
vandaag gekocht, stuk pvc pijp en zo'n klein verloopstukje om een bocht te maken. Heb het nu gemonteerd in mijn auto. Het lijkt net of hij nu minder snel optrekt zou dit kunnen?, had hem eerst gewoon rechtstreeks aangesloten. Zie foto hoe hij nu zit. Zou het kunnen dat hij nu minder snel optrekt omdat hij nu warme lucht aanzuigt door dat metale ding (blauw aangegeven) of omdat er een knik in de regenpijp zit? ( gebogen met een gasbrander) waardoor de lucht een bocht moet maken. Geluid is ook een stuk minder geworden. of heb ik hem verkeerd geplaatst ofzo? anders haal ik het er gewoon uit en monteer hem weer rechtstreeks. en moet ik het blauwe deel afdichten?
als je goed zoekt op de sloop kun je een hitteschildje vinden waar dat blauw omcirkelde bochtje geen eens op zit.
je hoeft het niet af te doppen, en dat ie langzamer optrekt komt niet daardoor.
vermoedelijk komt het door die knik die je beschrijft.
ben je zondag op de meeting? anders wil ik wel is kijken,
maak anders is een foto van je creatie.
je hoeft het niet af te doppen, en dat ie langzamer optrekt komt niet daardoor.
vermoedelijk komt het door die knik die je beschrijft.
ben je zondag op de meeting? anders wil ik wel is kijken,
maak anders is een foto van je creatie.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
70 mm buis genoeg ??? ik las ergens anders dat de aansluiting van de luchtfilter 76 moet zijn...
(nu is dat bij de mijne 50 maar die wordt nog wel groter
70mm buiten diameter neem ik aan dan....
En hoe zit de buizen systeem nou in de kap?
En zie ik daar op de foto een flexibel stuk achterin? zo ja, waarvoor is deze?
al met al..... binnenkort ook in onze GT een K&N
(nu is dat bij de mijne 50 maar die wordt nog wel groter
70mm buiten diameter neem ik aan dan....
En hoe zit de buizen systeem nou in de kap?
En zie ik daar op de foto een flexibel stuk achterin? zo ja, waarvoor is deze?
al met al..... binnenkort ook in onze GT een K&N
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
mcdean wrote:70 mm buis genoeg ??? ik las ergens anders dat de aansluiting van de luchtfilter 76 moet zijn...
(nu is dat bij de mijne 50 maar die wordt nog wel groter
70mm buiten diameter neem ik aan dan....
En hoe zit de buizen systeem nou in de kap?
En zie ik daar op de foto een flexibel stuk! waarvoor is deze?
al met al..... binnenkort ook in onze GT een K&N
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)