co veeel te hoog

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Post Reply
robindejong
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueApr10, 2012 3:59:49 PM
Location: nieuwegein

co veeel te hoog

Post by robindejong »

de gti is niet door de apk.
dat was ook wel de verwachting maar 1 punt had ik niet voorzien.
mij co komt met kat en originele ecu uit op 6 %.
dat is wel een beetje pittig.

de andere punten waren kleine dingen die zo te verhelpen zijn:
- uitlaat lekt op 2 plekken een klein beetje.
- fusekogel hoesje klein gaatje.
- bedrading onder het dash was niet degelijk bevestigt (ivm kooi).

ook heeft de keurmeester bij de kwikfit er een punt bij.
hij had mijn stuurinrichting afkeurt.
waarom mag joost weten heb nog even gekeken maar ik zou niet weten wat het was.
er was een steekproef (gelukkig) en die heeft het goedgekeurd en de keurmeester een punt gegeven.

maar goed ik maak me wel wat zorgen om die co :S
ik vraag me af hoe ik dit kan verhelpen.
iemand een idee ik hoor het graag ??

gr robin

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: co veeel te hoog

Post by Wheelnut »

CO krijg je door onvolledige verbranding. Je mengsel is te rijk.

Ik denk dat je richting een verstopte luchtfilter, kapotte lambda of MAP-sensor moet denken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: co veeel te hoog

Post by AlexanderB »

De groene temperatuursensor, altijd de 1e verdachte, als het blok verder goed loopt en alles standaard is.. :) (meet de waarde van de sensor met warme motor, zou ongeveer 400 ohm moeten zijn, en een CO van 0.5 op moeten leveren met alles standaard.. tenzei de kat leeggemaakt is, dan wordt het een heeeel ander probleem.. :lol: )

Als het niet die groene sensor of de bedrading dr van is (die dingen zijn berucht wat mij betreft, hoe vaak die wel niet kapot zijn op AX'jes), dan zal het inderdaad of de lambda, of de katalysator zijn..
Last edited by AlexanderB on TueNov06, 2012 6:21:04 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

robindejong
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueApr10, 2012 3:59:49 PM
Location: nieuwegein

Re: co veeel te hoog

Post by robindejong »

bedankt voor de snelle reacties ik ga een lijstje mogelijkheden maken en die afwerken :D.

maar alex zelfs met een lege kat kan 6% egt niet hoor dat is wel egt veel.

gr

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: co veeel te hoog

Post by AlexanderB »

Zeker waar, 6 is redelijk belachelijk ja..

Maargoed, dat kan komen door die groene sensor dus, als die een verkeerde waarde geeft, loopt het blok vrolijk een heleboel te rijk of te arm, en dan komt dr weer n topic "mn AX loopt te bokken, slaat af en trekt niet soepel op" of "help, mn AX zuipt benzine en heeft een CO van *veel*"

[edit:] of "help mn man heeft een AX gekocht en houd niet meer op met klussen" :lol:
Last edited by AlexanderB on TueNov06, 2012 7:06:01 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

robindejong
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueApr10, 2012 3:59:49 PM
Location: nieuwegein

Re: co veeel te hoog

Post by robindejong »

AlexanderB wrote:Zeker waar, 6 is redelijk belachelijk ja..

Maargoed, dat kan komen door die groene sensor dus, als die een verkeerde waarde geeft, loopt het blok vrolijk een heleboel te rijk of te arm, en dan komt dr weer n topic "mn AX loopt te bokken, slaat af en trekt niet soepel op" of "help, mn AX zuipt benzine en heeft een CO van *veel*"
je vergeet help mijn man is klusser.

maar ik ga morgen even doormeten en kijken hoeveel weerstand die heeft.
en dan zien wel wel verder :D

gr robin

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: co veeel te hoog

Post by Bossie »

Waar zitten die 2 gaatjes in de uitlaat? Voor de lambda sensor? Ga die eerst dan maar eens maken. Controleer of de uitlaat voor de lambda geen valse lucht aanzuigt. Door valse lucht zal de lambda een arm mengsel aangeven en zal de ECU dat proberen te compenseren.
Image Image Image

robindejong
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueApr10, 2012 3:59:49 PM
Location: nieuwegein

Re: co veeel te hoog

Post by robindejong »

Bossie wrote:Waar zitten die 2 gaatjes in de uitlaat? Voor de lambda sensor? Ga die eerst dan maar eens maken. Controleer of de uitlaat voor de lambda geen valse lucht aanzuigt. Door valse lucht zal de lambda een arm mengsel aangeven en zal de ECU dat proberen te compenseren.
voor de lambda is die dicht.
tussen de eind demper en de midden pijp en tussen kat en midden pijp lekt die ietsieee.

gr

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: co veeel te hoog

Post by Wheelnut »

Maar het is inderdaad een goeie om te bekijken of het uitlaatspruitstuk geen valse lucht zuigt.
Misschien zit er toch een scheurtje ergens...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

robindejong
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueApr10, 2012 3:59:49 PM
Location: nieuwegein

Re: co veeel te hoog

Post by robindejong »

Wheelnut wrote:Maar het is inderdaad een goeie om te bekijken of het uitlaatspruitstuk geen valse lucht zuigt.
Misschien zit er toch een scheurtje ergens...
dat is zo ik zet hem bij mijn check list, wie weet :D
gr

Post Reply