Mijn rode saxo is afgekeurd, hoe mooi en roestvrij die aan de buitenkant is, zo slecht is de onderkant. Wat er gebeurt moet worden;
- Langsbalk linksvoor lassen
- Binnenscherm links en rechts achter lassen (is bij/in de wielkasten)
- Beide handremkabel (is slecht, handrem blokkeerd niet, wielen draaien zwaar)
- op beide fusee kogels zit speling
Met als toevoeging van de keurmeeseter; misschien iets voor de sloop Dat laatste was ik nou niet helemaal van plan, maar tegen dat lassen zie ik wel op. Is niet iets wat ik kan, geen idee waar ik dat redelijk kan laten doen. Ideeen?
Saxo Afgekeurd :(
Moderator: webmasters
Saxo Afgekeurd :(
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Saxo Afgekeurd :(
Ik ken wel wat adresjes waar je t voor weinig kan regelen, hell, ik zou het zelf ook kunnen Het meeste werk gaat in de voorbereiding zitten, bijvoorbeeld als het aan de bodemplaat zit, moet het tapijt dr uit (ivm brandgevaar)..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Saxo Afgekeurd :(
Ik weet niet o je dat zelf ziet zitten, hebben misschien toch iets van een brug nodig?.. Anders is dat adresje meer dan welkom, tapijt eruit kan ik thuis allemaal thuis nog wel doen
edit: het afwerken kan ik thuis natuurlijk ook het is puur het lassen wat ik niet kan
edit: het afwerken kan ik thuis natuurlijk ook het is puur het lassen wat ik niet kan
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Saxo Afgekeurd :(
Dan heb je inderdaad een brug nodig, maar die kan ik voor weinig huren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Saxo Afgekeurd :(
Oke dat zou top zijn! Dan moeten we ff het eea afspreken. Je kwam toch ook naar de meeting zondag?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Saxo Afgekeurd :(
Ik ben ook bij de meeting zondag ja
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Saxo Afgekeurd :(
Uiteindelijk goedgekeurd! Het heeft michel en mij heel wat bloed zweet en tranen gekost, maar mn saxo is nu toch door de keuring.
Het begon met het loshalen van mn draagarmen, de gebruikte fuseebout was een standaart m10 bout Verder braken de bouten van de stabilisatiestang houder af aan een kant en aan de andere kant de houder zelf . Dat werd dus uitboren en een ander houdertje zoeken. Het er uiteindelijk een boorsetje kapot aan geboord om het weer vast te zetten. Nu zit dat met een bout (treksterkte 8. en borgmoer weer vast. Toen fusees laten uitpersen en nieuwe erin. Teruggeplaatst met de goede bout!
Bij het loshalen van de draagarmen zag ik dat de ashoes aan de korte kant lek was, dus daar moest een nieuw ashoesje voor komen, zou je denken.. Maar die as zat zo vastgerot in de veerpoot, dat ik heel het schroefdraad kapot heb geslagen voordat hij eindelijk loskwam. Dus werd een asje van de sloop (kon nog een keer terug omdat de eerste as die ze me gaven ook lek was). Nieuwe keering en bakolie en ook klaar.
Verder hadden we de handremkabels. Deze waren zo slecht, dat als ik hem op en van de handrem haalde, ik eerst op de kabels moest slaan voordat het wiel vrij draaide. Dus deze ook vervangen. Remmen lossen en de trommels eraf getrokken (uiteraard zonder poelietrekker:) ), ging prima maar de linker wiellager vond het nodig om uitelkaar te vallen Dus dat werd weer naar de garage om een nieuw lager te laten persen..
Uitendelijk nieuwe kabels gemonteerd. Het leuke van een saxo is dat zet aan de handrem zitten onder het hitteschild van de uitlaat en dat schild was dus heerlijk vastgerot. Alle boutjes braken af, gelukkig heb ik het weer vast kunnen zetten met 4 zelftappers. Ook dit weer klaar, na wat gedoe.
Kleine roestgaatje op de bodem laten lassen door de turk om de hoek, de wielkasten heb ik gelaten. Ik ben naar een andere keurmeester gegaan en die heeft hem niet afgekeurd op de wielkasten, is tenslotte niet dragend. Misschien in de toekomst nog maar is wat aan doen.
Dat laten persen in een garage is toch onhandig, ik ben wel blij dat ze uberhaupt niet eigen onderdelen willen persen, maar zelf doen blijft beter. Misschien met een potkrik toch zoiets in elkaar zien te knutselen:
Het begon met het loshalen van mn draagarmen, de gebruikte fuseebout was een standaart m10 bout Verder braken de bouten van de stabilisatiestang houder af aan een kant en aan de andere kant de houder zelf . Dat werd dus uitboren en een ander houdertje zoeken. Het er uiteindelijk een boorsetje kapot aan geboord om het weer vast te zetten. Nu zit dat met een bout (treksterkte 8. en borgmoer weer vast. Toen fusees laten uitpersen en nieuwe erin. Teruggeplaatst met de goede bout!
Bij het loshalen van de draagarmen zag ik dat de ashoes aan de korte kant lek was, dus daar moest een nieuw ashoesje voor komen, zou je denken.. Maar die as zat zo vastgerot in de veerpoot, dat ik heel het schroefdraad kapot heb geslagen voordat hij eindelijk loskwam. Dus werd een asje van de sloop (kon nog een keer terug omdat de eerste as die ze me gaven ook lek was). Nieuwe keering en bakolie en ook klaar.
Verder hadden we de handremkabels. Deze waren zo slecht, dat als ik hem op en van de handrem haalde, ik eerst op de kabels moest slaan voordat het wiel vrij draaide. Dus deze ook vervangen. Remmen lossen en de trommels eraf getrokken (uiteraard zonder poelietrekker:) ), ging prima maar de linker wiellager vond het nodig om uitelkaar te vallen Dus dat werd weer naar de garage om een nieuw lager te laten persen..
Uitendelijk nieuwe kabels gemonteerd. Het leuke van een saxo is dat zet aan de handrem zitten onder het hitteschild van de uitlaat en dat schild was dus heerlijk vastgerot. Alle boutjes braken af, gelukkig heb ik het weer vast kunnen zetten met 4 zelftappers. Ook dit weer klaar, na wat gedoe.
Kleine roestgaatje op de bodem laten lassen door de turk om de hoek, de wielkasten heb ik gelaten. Ik ben naar een andere keurmeester gegaan en die heeft hem niet afgekeurd op de wielkasten, is tenslotte niet dragend. Misschien in de toekomst nog maar is wat aan doen.
Dat laten persen in een garage is toch onhandig, ik ben wel blij dat ze uberhaupt niet eigen onderdelen willen persen, maar zelf doen blijft beter. Misschien met een potkrik toch zoiets in elkaar zien te knutselen:
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Saxo Afgekeurd :(
mooi dat de saxo gered is!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Saxo Afgekeurd :(
Oh, tadaa, dat is de oorzaak van je speling, waarschijnlijk had je de fusee niet eens hoeven vervangen.. (Blauwe GT had het ook, doordat bouwmarktbouten die verdikking niet hebben, komt te drukbelasting op schroefdraad te staan, en dat drukt in elkaar, en dan is het dunner dan het zou moeten zijn, dus geeft het speling..)JBo wrote:de gebruikte fuseebout was een standaart m10 bout
Mooi dat het verder allemaal gelukt is.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Saxo Afgekeurd :(
thanks, ben ook echt blij dat het allemaal gelukt is
Echt erg hoe sommige mensen zitten te beunen aan die auto's! Ik moet zeggen dat ik nog heb getwijfeld om die fusee te laten zitten, want er kwam inderdaad speling van die bout af. Maar ik had al 2 nieuwe fusees gekocht en alles zat al half los, dus ik dacht ik neem het zekere voor het onzekereAlexanderB wrote:Oh, tadaa, dat is de oorzaak van je speling, waarschijnlijk had je de fusee niet eens hoeven vervangen.. (Blauwe GT had het ook, doordat bouwmarktbouten die verdikking niet hebben, komt te drukbelasting op schroefdraad te staan, en dat drukt in elkaar, en dan is het dunner dan het zou moeten zijn, dus geeft het speling..)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs