APK afgekeurd! 2e keer
Moderator: webmasters
-
- AX Starter
- Posts: 14
- Joined: SunNov15, 2009 2:29:09 PM
- Location: Waalwijk
APK afgekeurd! 2e keer
Mijn ax was toen aan een nieuwe apk, ik naar een garage in de buurt en gevraagd wat er gedaan moest worden voor een nieuwe apk.
Lijst gekregen wat er gemaakt moest worden:
Nieuwe einddemper
Remblokken + schijven
Draagarmrubber links voor
Handremkabels vervangen
koplamp rechts voor hangt los
gordel links achter rolt niet goed op
Ik dit alles zelf gemaakt.
Ondertussen bij het sleutelen ook maar me remvoering achter vervangen.
Wil ik de remmen onluchten breekt het nippeltje af. omdat ik toch al een maand verder was ik besloten om de rest maar even te laten doen.
Moest dus ook een nieuwe wielremcilinder op.
Ik vandaag me auto naar de keuring gebracht, word ik 2 uur later opgebeld.
1x band afkeur
1x werking bedrijfsre,
1x werking parkeerrem/vastzetinrichting
1x werking/toestand verplichte lichten/ retroreflectoren
3x afstelling dimlicht.
Nu had ik gevraag hoeveel dit zou gaan kosten.
Hun een berekening gemaakt, tussen de €500 en €600!:shock:
hoe kan ik dit zo goedkoop mogelijk maken.
1x band afkeur
-reserve band erop?
1x werking bedrijfsrem (verschil van 50% in remkracht)
- Hun zeiden dat de andere wielrem cilinder ook vervangen moest worden
1x werking parkeerrem/vastzetinrichting (Rechterhand rem werkt niet goed.)
- Afstellen?
1x werking toestand verplichte lichten/ retroreflectoren
- lampje vervangen
3x afstelling dimlicht (koplamp aftelling werkt niet)
-Hoe kan ik maken. nieuwe set kost 150,-
Lijst gekregen wat er gemaakt moest worden:
Nieuwe einddemper
Remblokken + schijven
Draagarmrubber links voor
Handremkabels vervangen
koplamp rechts voor hangt los
gordel links achter rolt niet goed op
Ik dit alles zelf gemaakt.
Ondertussen bij het sleutelen ook maar me remvoering achter vervangen.
Wil ik de remmen onluchten breekt het nippeltje af. omdat ik toch al een maand verder was ik besloten om de rest maar even te laten doen.
Moest dus ook een nieuwe wielremcilinder op.
Ik vandaag me auto naar de keuring gebracht, word ik 2 uur later opgebeld.
1x band afkeur
1x werking bedrijfsre,
1x werking parkeerrem/vastzetinrichting
1x werking/toestand verplichte lichten/ retroreflectoren
3x afstelling dimlicht.
Nu had ik gevraag hoeveel dit zou gaan kosten.
Hun een berekening gemaakt, tussen de €500 en €600!:shock:
hoe kan ik dit zo goedkoop mogelijk maken.
1x band afkeur
-reserve band erop?
1x werking bedrijfsrem (verschil van 50% in remkracht)
- Hun zeiden dat de andere wielrem cilinder ook vervangen moest worden
1x werking parkeerrem/vastzetinrichting (Rechterhand rem werkt niet goed.)
- Afstellen?
1x werking toestand verplichte lichten/ retroreflectoren
- lampje vervangen
3x afstelling dimlicht (koplamp aftelling werkt niet)
-Hoe kan ik maken. nieuwe set kost 150,-
-
- AX Starter
- Posts: 14
- Joined: SunNov15, 2009 2:29:09 PM
- Location: Waalwijk
Als je de dimlicht afstelling eruit haalt kunne ze het ook niet keuren toch dus kan het ook geen afkeur zijn. Of heb ik dat nou fout, en ja als je reserve wiel genoeg profiel hebt gooi je die er ff op.
Remcilider kan je beter wel andere kant ook vervangen. daarna kwestie van afstellen.. ook met handrem zo.
Dit is wat ik dacht. Reserve wiel kan je er op leggen maar dan moet je die band niet als reserve wiel in de auto leggen want die moeten ze ook controleren hij kan zonder reserve wiel door de apk.
Remcilider kan je beter wel andere kant ook vervangen. daarna kwestie van afstellen.. ook met handrem zo.
Dit is wat ik dacht. Reserve wiel kan je er op leggen maar dan moet je die band niet als reserve wiel in de auto leggen want die moeten ze ook controleren hij kan zonder reserve wiel door de apk.
Reservewiel kan, maar volgens mij moet ie dan tegenwoordig dezelfde maten hebben als het wiel aan de andere kant (?), dus let daar op. Is het proberen waard iig, of vraag het even na. Aan de andere kant: probeer nou niet zes tientjes te besparen op je banden. Als je band op is, laat er dan gewoon een nieuwe op zetten, dat zou anders ook wel moeten.
Remcilinders (sowieso, remdelen) altijd per twee vervangen. Handrem kun je tot op zekere hoogte afstellen, dus probeer dat idd eerst.
Je andere punten kosten ook de wereld niet. Waar die 500 euro vandaan komt is me een raadsel... Band, remcilindertje, lampjes... Hmmm.
Remcilinders (sowieso, remdelen) altijd per twee vervangen. Handrem kun je tot op zekere hoogte afstellen, dus probeer dat idd eerst.
Je andere punten kosten ook de wereld niet. Waar die 500 euro vandaan komt is me een raadsel... Band, remcilindertje, lampjes... Hmmm.
Kijk uit, een Cactussssss
Als student ben je meestal niet op zulke uitgaven als ff nieuwe sloffen berekent dus dan kan je beter apk doorkomen met reserve wiel en daarna een keer nieuwe bandjes.
Nou weet ik niet of dat hier het geval is.
Nou weet ik niet of dat hier het geval is.
Sinds 1 mei 2009 is dat verplicht, Maar als het er niet op zit hoeft het ook niet te werken.Artikel 5.2.55
7.
Indien de personenauto is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast moet deze inrichting goed werken.
Aan de andere kant, zo te lezen is het maar één band en je kunt zo'n uitgave natuurlijk al heel lang zien aankomen als je je profiel een beetje in de gaten houdt...Losroyos wrote:Als student ben je meestal niet op zulke uitgaven als ff nieuwe sloffen berekent dus dan kan je beter apk doorkomen met reserve wiel en daarna een keer nieuwe bandjes.
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Starter
- Posts: 14
- Joined: SunNov15, 2009 2:29:09 PM
- Location: Waalwijk
Het reservewiel is gewoon een normale stalen velg met dezelfde band als die er nu op zit. Kosten als hun het zouden maken 2 banden monteren + balanceren €120,-
De koplamp afstelling moest volgens hun compleet vervangen worden. Dat zou €150,- kosten.
Dan de wielremcilinders, hun wilde die vervangen maar dan zouden ze de linkse (die ik dus net vervangen heb en een ander merk is dan die van hun) ook vervangen omdat er 2 dezelfde merken op horen volgens hun.
Kosten €150,-
Dan moest de handrem kabel vervangen worden €50,- ( heb ik ook al net gedaan, dus is denk ik afstelwerk)
En dan nog een keer een keuring van €40,-
Zit je op €510,- en aangezien ik een student ben heb ik dit niet zomaar.
Ik ga nu dus waarschijnlijk, het reservewiel gebruiken.
De koplamp afstelling had ik iets van gehoord dat je er ook afstelschroeven voor kon bestellen. Als ik dan iets over de afstelknop plak, zou dit moeten werken denk ik.
Dan de wielremcilinder, ik denk dat het slim is om die toch door hun te laten doen en ff naar de handrem te laten kijken.
De koplamp afstelling moest volgens hun compleet vervangen worden. Dat zou €150,- kosten.
Dan de wielremcilinders, hun wilde die vervangen maar dan zouden ze de linkse (die ik dus net vervangen heb en een ander merk is dan die van hun) ook vervangen omdat er 2 dezelfde merken op horen volgens hun.
Kosten €150,-
Dan moest de handrem kabel vervangen worden €50,- ( heb ik ook al net gedaan, dus is denk ik afstelwerk)
En dan nog een keer een keuring van €40,-
Zit je op €510,- en aangezien ik een student ben heb ik dit niet zomaar.
Ik ga nu dus waarschijnlijk, het reservewiel gebruiken.
De koplamp afstelling had ik iets van gehoord dat je er ook afstelschroeven voor kon bestellen. Als ik dan iets over de afstelknop plak, zou dit moeten werken denk ik.
Dan de wielremcilinder, ik denk dat het slim is om die toch door hun te laten doen en ff naar de handrem te laten kijken.
Als je de cilinder links kunt vervangen, dan is die rechts toch iets makkelijker? zit het nog vers in het geheugen
Bij monteren de boel goed schoonmaken en daarna in het vet zetten zodat ie makkelijk glijdt.
Kosten: 1 cilinder.
Koplampafstelling: ik lees hier wel eens dat mensen met tie-wraps werken enzo. 150 euro lijkt me ontzettend veel. Misschien dat iemand hier nog een tip voor kan geven?
Wiel: ik ken hier een garage die montage + balanceren volgens mij voor 50 doet. Weet niet waar je woont.
Keuring: als ik hier een goed keuringsstation bezoek kost het 30 euro en dan heb ik 2 weken om de boel te fixen en later terug te komen, dan is het gratis (dan kijken ze alleen de afkeurpunten na en de rest geloven ze wel).
Volgens mij kan het onder de 100
Bij monteren de boel goed schoonmaken en daarna in het vet zetten zodat ie makkelijk glijdt.
Kosten: 1 cilinder.
Koplampafstelling: ik lees hier wel eens dat mensen met tie-wraps werken enzo. 150 euro lijkt me ontzettend veel. Misschien dat iemand hier nog een tip voor kan geven?
Wiel: ik ken hier een garage die montage + balanceren volgens mij voor 50 doet. Weet niet waar je woont.
Keuring: als ik hier een goed keuringsstation bezoek kost het 30 euro en dan heb ik 2 weken om de boel te fixen en later terug te komen, dan is het gratis (dan kijken ze alleen de afkeurpunten na en de rest geloven ze wel).
Volgens mij kan het onder de 100
-
- AX Starter
- Posts: 14
- Joined: SunNov15, 2009 2:29:09 PM
- Location: Waalwijk
Ja de remcilinder heb ik laten doen, Ik kreeg de metalen remleiding niet los.
De banden monteren en balanceren kan ik ook op me oude stageadres doen.
Alleen de koplamp afstelling is nog een klein probleem.
150 euro is voor een nieuwe afstellingsset. Er schijnen ook lossen afstellingschroeven te zijn die de hele set laten vervallen. Alleen ik weet niet zeker of dit ook mag voor de apk.
De banden monteren en balanceren kan ik ook op me oude stageadres doen.
Alleen de koplamp afstelling is nog een klein probleem.
150 euro is voor een nieuwe afstellingsset. Er schijnen ook lossen afstellingschroeven te zijn die de hele set laten vervallen. Alleen ik weet niet zeker of dit ook mag voor de apk.
Je bedoelt zeker deze?
De grote witte draaiknop is om handmatig de koplampen (naar beneden) te kunnen bijstellen als je een keer een zware lading achterin hebt en de AX daardoor wat achterover hangt en ander verkeer kan blinderen.
Gewoon op de sloop halen.
Vanwege die nieuwe apk eis heb ik mijn AX ook "omgebouwd" met twee witte stelnokjes op de koplampen omdat de knop in het dashboard niks deed. Daar een plakkertje overheen gedaan zodat het niet opvalt.
De grote witte draaiknop is om handmatig de koplampen (naar beneden) te kunnen bijstellen als je een keer een zware lading achterin hebt en de AX daardoor wat achterover hangt en ander verkeer kan blinderen.
Gewoon op de sloop halen.
Vanwege die nieuwe apk eis heb ik mijn AX ook "omgebouwd" met twee witte stelnokjes op de koplampen omdat de knop in het dashboard niks deed. Daar een plakkertje overheen gedaan zodat het niet opvalt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX Starter
- Posts: 14
- Joined: SunNov15, 2009 2:29:09 PM
- Location: Waalwijk
tip: bandjes kun je erg scherp krijgen op www.autobandenmarkt.nl was voor de ax van me zusje nog geen 125 euro kwijt voor 4 banden (vredestein)
btw: lekkere garage.. na de apk met nog een waslijst aan puntan aan komen zetten
btw: lekkere garage.. na de apk met nog een waslijst aan puntan aan komen zetten
-
- AX Starter
- Posts: 14
- Joined: SunNov15, 2009 2:29:09 PM
- Location: Waalwijk
Is ie nog niet goed! De achterremmen hebben nog steeds een remverschil van 60%. De handrem werkt wel normaal.
Ik heb alle twee de wielremcilinders vervangen. Dit maakt ook geen verschil.
Ik heb het advies gekregen veel te remmen en de handrem vaak aan te trekken. De afstelling zou niet goed staan.
Wat kan er nog meer een oorzaak zijn?
Ik heb alle twee de wielremcilinders vervangen. Dit maakt ook geen verschil.
Ik heb het advies gekregen veel te remmen en de handrem vaak aan te trekken. De afstelling zou niet goed staan.
Wat kan er nog meer een oorzaak zijn?
Ik heb ook een keer de achterremcilinders vervangen voor een APK. Toen inderdaad een groot remverschil, dus die keurmeester heeft de auto even meegenomen voor een misselijkmakend rondje inremmen. Daarna was ie "als nieuw", aldus de keurmeester.
Dus ik zou 'm inderdaad om te beginnen even veel en hard laten remmen, misschien lost het zich dan al vanzelf op...
Dus ik zou 'm inderdaad om te beginnen even veel en hard laten remmen, misschien lost het zich dan al vanzelf op...
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX liefhebber
- Posts: 108
- Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft