Achterbanden breder dan voorbanden
Moderator: webmasters
Achterbanden breder dan voorbanden
Is het APK afkeur als de achterbanden (165) breder zijn dan de voorbanden (155)?

_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
Re: Achterbanden breder dan voorbanden
nope andersom welEdwin wrote:Is het APK afkeur als de achterbanden (165) breder zijn dan de voorbanden (155)?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Met het reservewiel erop mag je volgens mij idd ook goedkeuren, maar 100% zeker weet ik het niet.
Heb idd ook weleens eerder om een auto af te melden tijdelijk het reservewiel erop gezet. Geen steekproef..... dus of het mag...
dunno 
Heb idd ook weleens eerder om een auto af te melden tijdelijk het reservewiel erop gezet. Geen steekproef..... dus of het mag...


"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Artikel 5.18.32 vermeldt het volgende:
Personenauto?s behoeven in geval van nood
(bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel
of noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde
in artikel 5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de
rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast.
ja sorry
was effe eigenwijs omdat ik toevallig laatst het eerste verhaal gelezen had
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ng_apk.htm
staan wat puntjes van de rdw best leuk om eens wat te zoeken/lezen
Personenauto?s behoeven in geval van nood
(bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel
of noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde
in artikel 5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de
rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast.
ja sorry


http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ng_apk.htm
staan wat puntjes van de rdw best leuk om eens wat te zoeken/lezen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Henri106 wrote:Dat mag officieel dus niet helaas !pcrodent wrote:Zelfs verschillende maten banden links/rechts is geen afkeurHeeft ie bij mij gedaan om 'm goedgekeurd te krijgen terwijl de vervangende voorband onderweg was, even het reservewiel erop en dan afmelden.
Oei! Kijk... zo lastig zijn de regels dus... zelfs voor keurmeesters.
Het is dus gewoon logisch dat er hier en daar weleens fouten worden gemaakt.
Zelfs de keurmeesters van de RDW weten niet 100% precies wat wel en niet klopt volgens de regels. Aangezien ze nogal vaak veranderd worden.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Het is ook vaak interpretatie van regels of hoe strak je ze hanteert.TwoTone wrote: Oei! Kijk... zo lastig zijn de regels dus... zelfs voor keurmeesters.
Het is dus gewoon logisch dat er hier en daar weleens fouten worden gemaakt.
Zelfs de keurmeesters van de RDW weten niet 100% precies wat wel en niet klopt volgens de regels. Aangezien ze nogal vaak veranderd worden.
In het afgeven van bouwvergunningen gebeurd dat niet anders

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Artikel 5.18.32 vermeldt het volgende:
Personenauto?s behoeven in geval van nood
(bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel
of noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde
in artikel 5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de
rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast.
==============
Hierin wordt even een fout gemaakt
deze eisen gelden niet voor de APK ! Dit is zoals gezegd in nood.
Een thuiskomertje bijvoorbeeld beschikt over een profieldiepte minder dan 1,6 mm wat voor de apk de minimale diepte is. Dus geen goedkeur, ook is de snelheids codering van een thuiskomer 80km/h dit is ook niet toegestaan want zelfs banden met een telage snelheids codering of load index is verboden (kan de auto harder dan de banden max mogen is het afkeur, en weegt de auto zwaarder dan het max gewicht wat een band kan hebben per as gedeelt door 2 mag die niet minder zijn dan de aslast van de voor en achteras).
Voor de apk mag je wel 2 verschillende maat banden hebben maarrrrr wel op de zelfde as.
Bijvoorbeeld: 175/50/13 voor en 175/50/14 achter dat is geen probleem.
Maar doe je de 175/50/13 Links voor en de 175/50/14 Rechts voor dan is het afkeur.
Je mag dus geen afwijkende wielen op dezelfde as hebben (voornamelijk de inch maat is belangrijk in deze ! ).
En anders zal ik het morgen eens nazoeken in het APK handboek, maar weet dit zeker omdat ik deze vraag toevallig had bij mijn examen
.
=================================
De banden op een as moeten dezelfde karkas- Visuele controle.
structuur hebben, onverminderd het bepaalde in
artikel 5.18.32.
Dit stukje hoort ook nog bij de tekst van artikel 5.18.32

Personenauto?s behoeven in geval van nood
(bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel
of noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde
in artikel 5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de
rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast.
==============
Hierin wordt even een fout gemaakt

Een thuiskomertje bijvoorbeeld beschikt over een profieldiepte minder dan 1,6 mm wat voor de apk de minimale diepte is. Dus geen goedkeur, ook is de snelheids codering van een thuiskomer 80km/h dit is ook niet toegestaan want zelfs banden met een telage snelheids codering of load index is verboden (kan de auto harder dan de banden max mogen is het afkeur, en weegt de auto zwaarder dan het max gewicht wat een band kan hebben per as gedeelt door 2 mag die niet minder zijn dan de aslast van de voor en achteras).
Voor de apk mag je wel 2 verschillende maat banden hebben maarrrrr wel op de zelfde as.
Bijvoorbeeld: 175/50/13 voor en 175/50/14 achter dat is geen probleem.
Maar doe je de 175/50/13 Links voor en de 175/50/14 Rechts voor dan is het afkeur.
Je mag dus geen afwijkende wielen op dezelfde as hebben (voornamelijk de inch maat is belangrijk in deze ! ).
En anders zal ik het morgen eens nazoeken in het APK handboek, maar weet dit zeker omdat ik deze vraag toevallig had bij mijn examen

=================================
De banden op een as moeten dezelfde karkas- Visuele controle.
structuur hebben, onverminderd het bepaalde in
artikel 5.18.32.
Dit stukje hoort ook nog bij de tekst van artikel 5.18.32


Last edited by Henri106 on ThuMar22, 2007 11:46:42 PM, edited 1 time in total.

My Cars <98>.
Helemaal waar, veel dingen zijn ook ter beoordeling van de keurmeester. Zoals getinte ramen e.d. Is allemaal een beetje een grijs gebied.Rio97 wrote:Het is ook vaak interpretatie van regels of hoe strak je ze hanteert.TwoTone wrote: Oei! Kijk... zo lastig zijn de regels dus... zelfs voor keurmeesters.
Het is dus gewoon logisch dat er hier en daar weleens fouten worden gemaakt.
Zelfs de keurmeesters van de RDW weten niet 100% precies wat wel en niet klopt volgens de regels. Aangezien ze nogal vaak veranderd worden.
In het afgeven van bouwvergunningen gebeurd dat niet anders

My Cars <98>.
dat kan toch nooit met een thuiskomertje,
maar goed vorig jaar zelf probs gehad, had een deuk in de binnenkant van mijn 15 inch velg 195/45/15 mijn reservewiel was bruikbaar 165/65/14 http://www.abeelen-apk.nl/
Ik zeg niet dat ze heilig zijn, in ieder geval wel streng"zeikerig"
maar goed vorig jaar zelf probs gehad, had een deuk in de binnenkant van mijn 15 inch velg 195/45/15 mijn reservewiel was bruikbaar 165/65/14 http://www.abeelen-apk.nl/
Ik zeg niet dat ze heilig zijn, in ieder geval wel streng"zeikerig"
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Nou das in ieder geval fijn om te horen!
Mijn velgen zijn eigenlijk bedoeld voor een bandenmaat van 165.
Nu zit er echter 155 op, net zoals bij Glenn.
Dus het randje van de velg steekt nu buiten de band.
Met een iets bredere band is dit dus opgelost
Dan komen er voor de APK bredere achterbanden op, m'n huidige banden zijn nu APK afkeur.
De voorkant komt dan wel zodra ook m'n voorbanden op zijn.
Mijn velgen zijn eigenlijk bedoeld voor een bandenmaat van 165.
Nu zit er echter 155 op, net zoals bij Glenn.
Dus het randje van de velg steekt nu buiten de band.
Met een iets bredere band is dit dus opgelost

Dan komen er voor de APK bredere achterbanden op, m'n huidige banden zijn nu APK afkeur.
De voorkant komt dan wel zodra ook m'n voorbanden op zijn.

_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
Dan hebben ze het niet geweten schijnbaar, heb het nog eens nagelezen en het met een steekproef controleur nog eens besproken. En het mag niet. Maar zijn er maar weinig dit dit weten. Dus dit keer geluk gehadJoost wrote:dat kan toch nooit met een thuiskomertje,
maar goed vorig jaar zelf probs gehad, had een deuk in de binnenkant van mijn 15 inch velg 195/45/15 mijn reservewiel was bruikbaar 165/65/14 http://www.abeelen-apk.nl/
Ik zeg niet dat ze heilig zijn, in ieder geval wel streng"zeikerig"


My Cars <98>.