
Dus maar ff een howto remmen op 't forum knallen. Aangezien ik er binnenkort toch weer mee bezig ga.
Er zijn een aantal delen die belangrijk zijn voor een goede werking van je remsysteem:







Als je die dingen zelf naloopt, zal een geldige APK je op dit gebied niet ontnomen worden.
Algehele remwerking
Een simpele test: Stap in je voiture, ga een stukje rijden, check of er niemand achter je zit en of je ruimte hebt om uit te wijken, en trap het langzaam geleidelijk aan steeds krachtiger in. Uiteindelijk moeten er wielen gaan slippen (liefst tegelijk), anders heb je niet genoeg remkracht. Als er meteen wielen gaan slippen en er zit geen gevoel in je pedaal heb je een kapotte hoofdremcilinder. Het pedaal moet dus ook voldoende te doseren zijn, en mag niet tot op de grond in te trappen zijn.
Als dit gelukt is mag je dezelfde test nog eens doen, dit maal met het stuur losjes in de hand. Als de auto tijdens het remmen ineens besluit de berm of de tegengestelde baan op te duiken, remt je auto niet gelijk. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door een weigerend remklauwtje voor of losgelaten voeringen/vastzittend stelmechanisme achter. Als de auto ook al afwijkt zonder remmen, moet je het niet in je remsysteem zoeken

Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen
Tsja... en als je dan weer thuis aangekomen bent begint het lastige klussen: De voorwielen moeten eraf!
Denk er wel aan dat je eerst de auto ff opkrikt en het liefst op bokjes zet, zodat je 2 kanten in 1x kan doen en het geheel ook wat stabieler is.
Achter die voorwielen vind je een ronde schijf (je remschijf) met aan de voorzijde een zwart geval erop. Dat zwarte geval is je remklauw, en in die klauw zitten je remblokken.
We kijken eerst naar de remblokken: Dat is een "sandwich" van een grondplaatje en het werkelijke blok. Als je vanaf de voorkant in de remklauw kijkt kan je zien hoe dik dat blokje nog is, kijk je vanaf de andere kant dan kan je zien of ie gelijkmatig is afgesleten of niet. Beide zaken zijn van belang: Een scheef afslijtend remblok is meestal slecht nieuws over je remklauw, een op remblok betekend uiteindelijk einde remschijf, remklauw en remwerking. Ik houd als minimum meestal een mm of 2-3 aan voor dikte van de remblokken. Dat is dus exclusief de onderste plaat.
Dan de schijven: Als je je remblok bekijkt zie je dat die niet de hele schijf beslaan, maar slecht zo'n 80% van het loopvlak. Als je dan op de schijf gaat kijken zie je (tenzij je vrij nieuwe schijven hebt) dat die ook aan het slijten is, en dus op het loopvlak van de remblokken dunner is. Als dit teveel wordt (zeg bijv. 2mm of meer), is de remschijf te dun. De exacte waarde hiervoor kan je van de fabrikant van je remschijven krijgen. Je kan er ook voor kiezen om de hele dikte op te meten, voor een AX 1.4D is het minimum 8mm.
Hierna kan je checken op algemene lekkages: Remmen die besmeurd zijn met kleurloze vloeistof (geen water) zijn niet de bedoeling. Als je twijfelt is het aan te raden om de boel schoon te maken met remmenreiniger, dan de auto starten, en een aantal keer stevig op de rem trappen. Als er daarna weer vloeistof verschijnt is het niet goed; zo niet, check dan de komende tijd regelmatig het niveau.
Staat van je remslangen
Als dit allemaal goed is kan je verder gaan met het controleren van je remslangen: Deze moeten nergens tegenaan lopen en dus eigenlijk vrij van zowel veerpoot als wiel als binnenscherm onder de auto hangen (ze zijn vrij stijf). Ook moet je controleren of ze nergens beschadigd zijn - haarscheurtjes of zichtbaar canvas zijn bad news.
Remvloeistofniveau
Laat die wielen er nog maar even af... maar de motorkap mag open! Eigenlijk had dit voor de testrit gemoeten, maar goed, we gaan ervan uit dat het in orde was

Als het goed is hoef je dit spul NOOIT bij te vullen! Zo wel... dan lekt je remsysteem ergens. Het werkt nl. hydraulisch, de olie weerstaat dus hoge drukken, kan niet vervliegen en ook niet samengeperst worden.
Mocht je dus remvloeistof tekort hebben of verliezen: Kijk alle componenten grondig na op sporen van lekkage.
Staat van je remleidingen
Dat zijn die 4 metalen of koperen buisjes die onder het reservoirtje zitten, met de moertjes eromheen.. Deze leidingen zal je (helaas!) moeten volgen naar waar ze heen gaan, dus naar beide voorwielen (daar zitten ze aangesloten op de remslangen die we net gecheckt hebben), en naar de achterwielen (let op: de leiding naar rechtsachter gaat via linksachter. Je hebt dus 5 remleidingen onder een AX). Een lastig eerste puntje is dat deze leidingen elkaar nergens mogen raken (ivm mogelijke wrijving/vochtophoping en de slijtage die daarvan een logisch gevolg is).
Daarnaast mogen de leidingen wel roestig zijn, maar een soort van reli?f mag niet! Dat heet nl. putcorrosie.
Je kan twee dingen doen als je dit toch tegenkomt:
a) opschuren en met Hammerite eroverheen, of
b) de remleidingen (laten) vervangen
Puur voor de APK kies ik nog weleens voor optie A, maar meestal duurt het dan niet lang voordat de leidingen vervangen worden. Realiseer je dat als zo'n leiding te dun wordt en besluit te breken, je nog niet jarig bent - je hebt dan nl. gewoon GEEN remmen meer!
Werking van de handrem
Nou... mag je eindelijk die voorwielen terughangen, moeten de achtersten er weer af! Met de wielen erop kan je echter nog even de werking van de handrem testen. Doet ie het ?berhaupt? Da's alvast geluk hebben, de mijne nl. niet

Dan zet je je auto in de versnelling, en krik je 'm achter op. Wat ik dan meestal doe is een lastig klusje waar je hulp voor nodig hebt: Even kijken of beide remmen achter ongeveer gelijk remmen. Dus: Beide achterwielen een zetje geven zodat ze ronddraaien, en iemand heel rustig de handrem op laten trekken. Als de wielen tegelijk stoppen met draaien is het goed; zo niet, dan moet je waarschijnlijk je stelmechanisme gangbaar maken.
Staat van je remvoeringen
En dit is echt een lastig klusje, vooral voor de beginner. Als je dus niet ervaren bent kan je beter zorgen dat je iemand bij je hebt die het w?l is, anders gewoon ff bij de garage laten doen (doen ze meestal trouwens toch wel).
Om die reden wil ik dit maar kort beschrijven: Maak je remtrommels open (niet met de hamer Drake, maar gewoon door het stelnokje terug te duwen


Kijk goed of je lekkage kan ontdekken aan de remcylinders en trap de rem even in om te kijken of ze goed naar buiten komen.
En als de boel dan weer dicht zit kan je (wat dit betreft!) veilig naar de keurmeester crossen. Vergeet niet je achterste velgen weer te monteren

Succes!
Kev.