Dashboardlampjes en hun betekenis

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ja, vreemd.

denkt je ax dat het te warm is en er iets gekoeld moet worden?
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

He shit! Zelfs de clubmonteur weet geen antwoord ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Lampje is ook voor koelvloeistofdruk vlgs mij. Gaat nl. aan als je waterpomp hapert.

Dus dan ff afvragen waarom je waterpomp hapert als 't warm is?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

kakanox wrote:Lampje is ook voor koelvloeistofdruk vlgs mij. Gaat nl. aan als je waterpomp hapert.


Koelvloeistofdruk? Waar zit die druksensor dan?

Dan zou dat lampje toch ook moeten branden bij een overdruk (zoals lekke koppakking), en hij zou moeten blijven branden als de motor uit staat.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Idd, druksensor nooit gevonden, maar ook nooit naar gezocht...

maar waarom brandt ie dan als de waterpomp niet werkt?

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Elsje wrote:ja, vreemd.

denkt je AX dat het te warm is en er iets gekoeld moet worden?


Kan een AX denken? Wordt steeds gekker hier :P

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Topic opgeruimd. Volgende week ga ik ermee aan de slag :)
Kijk uit, een Cactussssss

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Onderstaande gaat alleen over de types 1!!

Image

Image

Image
Handchoke
alleen van toepassing op de oudere modellen, in o.a. Belgi? zijn alle types 1 met handchoke uitgerust.

Image
Voorgloeien
Alleen van toepassing op diesel uitvoeringen.

Image
Controlelamp Zelfdiagnose
Het knipperen of gaan branden van deze lamp duidt op een storing van de werking van het injectie- of ontstekingssysteem.
Raadpleeg zo snel mogelijk een Citro?n-werkplaats.

Image
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.

Image
Richtingaanwijzers

Image
Waterniveau
Controleer het niveau met inachtneming van de voorzorgen vermeld op blz. 32 tot 37.
Oliepeil
Dit lampje brandt bij het aanetten van het contact in stand A of M, voordat de motor gestart is, het dooft na 2 of 3 seconden. Als de lamp na ca. 15 seconden gaat knipperen, dient het oliepeil gecontroleerd te worden.
Zie blz 32 tot 37.

Image
3 functies:
1 Handrem aangetrokken
2 Remvloeistofniveau
Stop als de lamp onderweg oplicht en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer. Controleer de werking van de lamp door bij aangezet contact de handrem aan te trekken
3 Slijtage voorremblokjes
Als de lamp oplicht wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, moeten de remblokjes zo snel mogelijk worden vervangen.

Image
Acculading
Moet gedoofd zijn als de motor loopt.
Kan eventueel gaan branden bij stationair draaien, maar moet doven zodra iets gas wordt gegeven. Roep de hulp in van de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer als de lamp permanent blijft branden.

Image
Parkeerlicht

Image
Dimlicht

Image
Grootlicht

Image
Brandstofmeter
Inhoud van de brandstoftank: 43 liter.
Cotrollelamp brand: ca. 5 liter reserve
(toevoeging: de oudere 1124 cc modellen hebben een tankinhoud van 36 liter)

Image
Motoroliedruk
Stop en zet de motor af als deze lamp onderweg oplicht. Controleer het oliepeil, zie blz. 32 tot 37. Als deze lamp ondanks een correct peil bleift branden, waarschuw dan de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.

Image
Watertemperatuur
Stop onmiddelijk als de lamp gaat branden laat de motor even doordraaien. Controleer het koelwaterniveau met inachtneming van de voorzorgen op blz. 32 tot 37 en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.

Image
Onmiddelijk Stoppen
Kan gelijktijdig branden met een andere waarschuwingslamp.
(toevoeging: is alleen terug te vinden in de GT modellen!)

alle bovenstaande foto's en gedeeltelijk tekst komen uit de handleiding behorenden bij een AX Plaisir (nummer: AX-NL-2001)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Geweldig! Ik heb 'm erbij gezet!
Kijk uit, een Cactussssss

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Dashboardlampjes en hun betekenis

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:pcrodent opmerking: waar "citro?n-dealer" staat mag ook huis worden gelezen. Het is natuurlijk in Citro?ns eigen belang als iedereen naar de dure dealer gaat i.p.v. even op het forum te checken wat je zelf kunt doen...


:lol::lol:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Dashboardlampjes en hun betekenis

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:Image
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.


de achtergrond van dit lampje kan ook oranje zijn, als je het standaard in je AX hebt (in NL altans) dan istie rood maar oudere AX'en met injectie die hebben blijkbaar een oranje achtergrond.

er is bij mij namelijk een andere set plaatjes ingegaan, eentje uit '89, en die heeft een oranje achtergrond, zeker een aanrader als je kat lampje blijft branden, veel minder irritant!

Groetjes,

Michel

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Dashboardlampjes en hun betekenis

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:Dashboardlampjes
En hun betekenis

Verzoek
Voor het invullen van dit FAQ-topic heb ik van zoveel mogelijk dashboards (type 1, type 2, diesel, vage opties, etc) foto's nodig met zoveel mogelijk lampjes aan.
Als je in dit topic een foto van een (je) dashboard wilt posten zal eeuwige roem en dank je ten deel vallen! :)

Algemeen: kleurcodes
De lampjes op je dashboard zijn kleurgecodeerd. Dit maakt het allemaal heel logisch (als je tenminste weet waar die kleuren voor staan):
Rood - ernstig; zo snel mogelijk stoppen & probleem (laten) verhelpen
Oranje - verdient aandacht; als er een oranje lampje brandt kan dat duiden op een defect (motorstoringslampje) of dient het om je je te laten herinneren dat je ergens aan moet denken (mistachterlicht, brandstofpeil, voorgloeien diesel)
Blauw - grootlicht, soms ander verblindend licht.
Groen - dienen om aan te geven dat iets aan staat, meestal verlichting.



Type 1 dashes (Bijdrage van MBa@nl)
pcrodent opmerking: waar "citro?n-dealer" staat mag ook huis worden gelezen. Het is natuurlijk in Citro?ns eigen belang als iedereen naar de dure dealer gaat i.p.v. even op het forum te checken wat je zelf kunt doen...

Image

Image

Image
Handchoke
Alleen van toepassing op de oudere modellen, auto's met carburateur hebben een handchoke. Dit zijn altijd type 1 AX-en.

Image
Voorgloeien
Alleen van toepassing op diesel uitvoeringen.

Image
Controlelamp Zelfdiagnose
Het knipperen of gaan branden van deze lamp duidt op een storing van de werking van het injectie- of ontstekingssysteem.
Raadpleeg zo snel mogelijk een Citro?n-werkplaats.

Image
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.

Image
Richtingaanwijzers

Image
Waterniveau
Controleer het niveau met inachtneming van de voorzorgen vermeld op blz. 32 tot 37.
Oliepeil
Dit lampje brandt bij het aanetten van het contact in stand A of M, voordat de motor gestart is, het dooft na 2 of 3 seconden. Als de lamp na ca. 15 seconden gaat knipperen, dient het oliepeil gecontroleerd te worden.
Zie blz 32 tot 37.

Image
3 functies:
1 Handrem aangetrokken
2 Remvloeistofniveau
Stop als de lamp onderweg oplicht en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer. Controleer de werking van de lamp door bij aangezet contact de handrem aan te trekken.
3 Slijtage voorremblokjes
Als de lamp oplicht wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, moeten de remblokjes zo snel mogelijk worden vervangen.
pcrodent opmerking: vaak is de bedrading voor slijtage voorremblokken niet aangesloten maar wel aanwezig. Als daarin dan een sluiting gemaakt wordt, om wat voor reden dan ook, gaat het lampje ook branden.

Image
Acculading
Moet gedoofd zijn als de motor loopt.
Kan eventueel gaan branden bij stationair draaien, maar moet doven zodra iets gas wordt gegeven. Roep de hulp in van de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer als de lamp permanent blijft branden.
pcrodent opmerking: Als dit lampje brandt duidt het meestal op een slecht bijladende dynamo.

Image
Parkeerlicht (ook wel stadslicht)

Image
Dimlicht

Image
Grootlicht (dashboardlampje dat het voor de APK verplicht moet doen)

Image
Brandstofmeter
Inhoud van de brandstoftank: 43 liter.
Cotrolelamp brandt constant: ca. 5 liter reserve
(toevoeging: de oudere 1124 cc modellen hebben een tankinhoud van 36 liter)

Image
Motoroliedruk
Stop en zet de motor af als deze lamp onderweg oplicht. Controleer het oliepeil, zie blz. 32 tot 37. Als deze lamp ondanks een correct peil bleift branden, waarschuw dan de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.

Image
Watertemperatuur
Stop onmiddelijk als de lamp gaat branden laat de motor even doordraaien. Controleer het koelwaterniveau met inachtneming van de voorzorgen op blz. 32 tot 37 en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.

Image
Onmiddelijk stoppen
Kan gelijktijdig branden met een andere waarschuwingslamp.
(toevoeging: is alleen terug te vinden in de GT modellen!)

Alle bovenstaande foto's en gedeeltelijk tekst komen uit de handleiding behorenden bij een AX Plaisir (nummer: AX-NL-2001)


@ PCRodent hierboven het nieuwe IP van mijn server :)

sjeesje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: WedApr25, 2007 10:44:11 AM
Location: utrecht

controle lampje

Post by sjeesje »

hoi hoi.
als ik mijn ax start brand het zelfcontrole lampje, maar gaat na een paar seconden ook weer uit, is dit normaal of een rede om hem naar de garage de brengen???

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zelfdiagnoselampje hoort enkele seconden constant te branden na het starten en daarna uit te gaan. Niets aan het handje dus :)
AX GTI '91

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Handchoke
Alleen van toepassing op de oudere modellen, auto's met carburateur hebben een handchoke. Dit zijn altijd type 1 AX-en.

dit zijn niet altijd type 1 AX-en. In Belgi? en Frankrijk zijn de type 2 1.0's gewoon met carb geleverd. Weet niet tot wanneer dat aangehouden is en zou kunnen dat er ook andere modellen met carb rondrijden van ph2...

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

kevin.broke wrote:
Handchoke
Alleen van toepassing op de oudere modellen, auto's met carburateur hebben een handchoke. Dit zijn altijd type 1 AX-en.

dit zijn niet altijd type 1 AX-en. In Belgi? en Frankrijk zijn de type 2 1.0's gewoon met carb geleverd. Weet niet tot wanneer dat aangehouden is en zou kunnen dat er ook andere modellen met carb rondrijden van ph2...


er hebben inderdaad ook GT carbs type 2 in BE gereden ;)

maar dit geld alleen voor NL, overgenomen uit het NL boekje :)

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

TTF wrote:Image

misschien heb je er wat aan?


duff wat is dat oranje lampje rechtsonder!
Bij mij is ie wel rood maar komt op het zelfde neer!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

inge: dat is de ECU. Lijkt bij jou veroorzaakt te worden door het luchtfilter en de gigantische aanzuigbuis.

Evt. kan je op de sloop even zoeken naar een origineel luchtfilterhuis van een AX 1.4.

Overigens kan het lampje geen kwaad, hij geeft afwijkende waarden aan maar springt in jouw geval niet in noodloop (dan zou ie nl. continu stotteren en inhouden, en als er iets is wat ie NIET doet is het wel inhouden..)

In feite constateert de auto: "hee, ik krijg m'n brandstofmengsel bijna niet goed gesteld, het lijkt wel of ik VEEL te veel lucht krijg.. hallo, klopt dit wel?"

>>> ja, dit klopt, want je hebt een gigant van een inlaat om doorheen te slurpen.

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

kevin.broke wrote:inge: dat is de ECU. Lijkt bij jou veroorzaakt te worden door het luchtfilter en de gigantische aanzuigbuis.

Evt. kan je op de sloop even zoeken naar een origineel luchtfilterhuis van een AX 1.4.

Overigens kan het lampje geen kwaad, hij geeft afwijkende waarden aan maar springt in jouw geval niet in noodloop (dan zou ie nl. continu stotteren en inhouden, en als er iets is wat ie NIET doet is het wel inhouden..)

In feite constateert de auto: "hee, ik krijg m'n brandstofmengsel bijna niet goed gesteld, het lijkt wel of ik VEEL te veel lucht krijg.. hallo, klopt dit wel?"

>>> ja, dit klopt, want je hebt een gigant van een inlaat om doorheen te slurpen.


oke thanks kevin!
hij springt ook aan en uit en blijft ook niet contineu branden!
ik rij er ook wel gewoon mee door!
heel langzaam komt het wel goe dhoor met de ax!
gisteren is ie mooi gepoetst en blinkt ie zelfs weer!!
:D

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

netjes :) P. & ik hadden al geconstateerd dat het lampje brandt als plotseling de last (dus de luchttoevoer) verandert. Komt dus daardoor :)

Post Reply