Dashboardlampjes en hun betekenis
Moderator: webmasters
Dashboardlampjes en hun betekenis
Dashboardlampjes
En hun betekenis
Verzoek
Voor het invullen van dit FAQ-topic heb ik van zoveel mogelijk dashboards (type 1, type 2, diesel, vage opties, etc) foto's nodig met zoveel mogelijk lampjes aan.
Als je in dit topic een foto van een (je) dashboard wilt posten zal eeuwige roem en dank je ten deel vallen!
Algemeen: kleurcodes
De lampjes op je dashboard zijn kleurgecodeerd. Dit maakt het allemaal heel logisch (als je tenminste weet waar die kleuren voor staan):
Rood - ernstig; zo snel mogelijk stoppen & probleem (laten) verhelpen
Oranje - verdient aandacht; als er een oranje lampje brandt kan dat duiden op een defect (motorstoringslampje) of dient het om je je te laten herinneren dat je ergens aan moet denken (mistachterlicht, brandstofpeil, voorgloeien diesel)
Blauw - grootlicht, soms ander verblindend licht.
Groen - dienen om aan te geven dat iets aan staat, meestal verlichting.
Type 1 dashes (Bijdrage van MBa@nl)
pcrodent opmerking: waar "citro?n-dealer" staat mag ook huis worden gelezen. Het is natuurlijk in Citro?ns eigen belang als iedereen naar de dure dealer gaat i.p.v. even op het forum te checken wat je zelf kunt doen...
Handchoke
Alleen van toepassing op de oudere modellen, auto's met carburateur hebben een handchoke. Dit zijn altijd type 1 AX-en.
Voorgloeien
Alleen van toepassing op diesel uitvoeringen.
Controlelamp Zelfdiagnose
Het knipperen of gaan branden van deze lamp duidt op een storing van de werking van het injectie- of ontstekingssysteem.
Raadpleeg zo snel mogelijk een Citro?n-werkplaats.
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.
Richtingaanwijzers
Waterniveau
Controleer het niveau met inachtneming van de voorzorgen vermeld op blz. 32 tot 37.
Oliepeil
Dit lampje brandt bij het aanetten van het contact in stand A of M, voordat de motor gestart is, het dooft na 2 of 3 seconden. Als de lamp na ca. 15 seconden gaat knipperen, dient het oliepeil gecontroleerd te worden.
Zie blz 32 tot 37.
3 functies:
1 Handrem aangetrokken
2 Remvloeistofniveau
Stop als de lamp onderweg oplicht en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer. Controleer de werking van de lamp door bij aangezet contact de handrem aan te trekken.
3 Slijtage voorremblokjes
Als de lamp oplicht wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, moeten de remblokjes zo snel mogelijk worden vervangen.
pcrodent opmerking: vaak is de bedrading voor slijtage voorremblokken niet aangesloten maar wel aanwezig. Als daarin dan een sluiting gemaakt wordt, om wat voor reden dan ook, gaat het lampje ook branden.
Acculading
Moet gedoofd zijn als de motor loopt.
Kan eventueel gaan branden bij stationair draaien, maar moet doven zodra iets gas wordt gegeven. Roep de hulp in van de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer als de lamp permanent blijft branden.
pcrodent opmerking: Als dit lampje brandt duidt het meestal op een slecht bijladende dynamo.
Parkeerlicht (ook wel stadslicht)
Dimlicht
Grootlicht (dashboardlampje dat het voor de APK verplicht moet doen)
Brandstofmeter
Inhoud van de brandstoftank: 43 liter.
Cotrolelamp brandt constant: ca. 5 liter reserve
(toevoeging: de oudere 1124 cc modellen hebben een tankinhoud van 36 liter)
Motoroliedruk
Stop en zet de motor af als deze lamp onderweg oplicht. Controleer het oliepeil, zie blz. 32 tot 37. Als deze lamp ondanks een correct peil bleift branden, waarschuw dan de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.
Watertemperatuur
Stop onmiddelijk als de lamp gaat branden laat de motor even doordraaien. Controleer het koelwaterniveau met inachtneming van de voorzorgen op blz. 32 tot 37 en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.
Onmiddelijk stoppen
Kan gelijktijdig branden met een andere waarschuwingslamp.
(toevoeging: is alleen terug te vinden in de GT modellen!)
Alle bovenstaande foto's en gedeeltelijk tekst komen uit de handleiding behorenden bij een AX Plaisir (nummer: AX-NL-2001)
En hun betekenis
Verzoek
Voor het invullen van dit FAQ-topic heb ik van zoveel mogelijk dashboards (type 1, type 2, diesel, vage opties, etc) foto's nodig met zoveel mogelijk lampjes aan.
Als je in dit topic een foto van een (je) dashboard wilt posten zal eeuwige roem en dank je ten deel vallen!
Algemeen: kleurcodes
De lampjes op je dashboard zijn kleurgecodeerd. Dit maakt het allemaal heel logisch (als je tenminste weet waar die kleuren voor staan):
Rood - ernstig; zo snel mogelijk stoppen & probleem (laten) verhelpen
Oranje - verdient aandacht; als er een oranje lampje brandt kan dat duiden op een defect (motorstoringslampje) of dient het om je je te laten herinneren dat je ergens aan moet denken (mistachterlicht, brandstofpeil, voorgloeien diesel)
Blauw - grootlicht, soms ander verblindend licht.
Groen - dienen om aan te geven dat iets aan staat, meestal verlichting.
Type 1 dashes (Bijdrage van MBa@nl)
pcrodent opmerking: waar "citro?n-dealer" staat mag ook huis worden gelezen. Het is natuurlijk in Citro?ns eigen belang als iedereen naar de dure dealer gaat i.p.v. even op het forum te checken wat je zelf kunt doen...
Handchoke
Alleen van toepassing op de oudere modellen, auto's met carburateur hebben een handchoke. Dit zijn altijd type 1 AX-en.
Voorgloeien
Alleen van toepassing op diesel uitvoeringen.
Controlelamp Zelfdiagnose
Het knipperen of gaan branden van deze lamp duidt op een storing van de werking van het injectie- of ontstekingssysteem.
Raadpleeg zo snel mogelijk een Citro?n-werkplaats.
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.
Richtingaanwijzers
Waterniveau
Controleer het niveau met inachtneming van de voorzorgen vermeld op blz. 32 tot 37.
Oliepeil
Dit lampje brandt bij het aanetten van het contact in stand A of M, voordat de motor gestart is, het dooft na 2 of 3 seconden. Als de lamp na ca. 15 seconden gaat knipperen, dient het oliepeil gecontroleerd te worden.
Zie blz 32 tot 37.
3 functies:
1 Handrem aangetrokken
2 Remvloeistofniveau
Stop als de lamp onderweg oplicht en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer. Controleer de werking van de lamp door bij aangezet contact de handrem aan te trekken.
3 Slijtage voorremblokjes
Als de lamp oplicht wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, moeten de remblokjes zo snel mogelijk worden vervangen.
pcrodent opmerking: vaak is de bedrading voor slijtage voorremblokken niet aangesloten maar wel aanwezig. Als daarin dan een sluiting gemaakt wordt, om wat voor reden dan ook, gaat het lampje ook branden.
Acculading
Moet gedoofd zijn als de motor loopt.
Kan eventueel gaan branden bij stationair draaien, maar moet doven zodra iets gas wordt gegeven. Roep de hulp in van de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer als de lamp permanent blijft branden.
pcrodent opmerking: Als dit lampje brandt duidt het meestal op een slecht bijladende dynamo.
Parkeerlicht (ook wel stadslicht)
Dimlicht
Grootlicht (dashboardlampje dat het voor de APK verplicht moet doen)
Brandstofmeter
Inhoud van de brandstoftank: 43 liter.
Cotrolelamp brandt constant: ca. 5 liter reserve
(toevoeging: de oudere 1124 cc modellen hebben een tankinhoud van 36 liter)
Motoroliedruk
Stop en zet de motor af als deze lamp onderweg oplicht. Controleer het oliepeil, zie blz. 32 tot 37. Als deze lamp ondanks een correct peil bleift branden, waarschuw dan de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.
Watertemperatuur
Stop onmiddelijk als de lamp gaat branden laat de motor even doordraaien. Controleer het koelwaterniveau met inachtneming van de voorzorgen op blz. 32 tot 37 en waarschuw de dichtsbijzijnde Citro?n-dealer.
Onmiddelijk stoppen
Kan gelijktijdig branden met een andere waarschuwingslamp.
(toevoeging: is alleen terug te vinden in de GT modellen!)
Alle bovenstaande foto's en gedeeltelijk tekst komen uit de handleiding behorenden bij een AX Plaisir (nummer: AX-NL-2001)
Last edited by pcrodent on MonJan08, 2007 12:35:04 PM, edited 3 times in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
hier nog een dash
1.1 image 1995 (uit d'n belg)
de eenvoud zelve
heel tactische foto, zie ik al weer, je kan precies niet zien waar de lampjes voor zijn...
en kan het kloppen dat de temp. en olie lampjes niet aan gaan bij contact. of zijn ze dus stuk...
(lekker met dit weer)
accu, handrem enne.. motorstoring?
1.1 image 1995 (uit d'n belg)
de eenvoud zelve
heel tactische foto, zie ik al weer, je kan precies niet zien waar de lampjes voor zijn...
en kan het kloppen dat de temp. en olie lampjes niet aan gaan bij contact. of zijn ze dus stuk...
(lekker met dit weer)
accu, handrem enne.. motorstoring?
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
Dat lijstje rules. Maar het moet zoiets zijn
Katalysator gaat dood, lichten, gloeien (diesel), remmen zijn op, koelwater, accu, handrem, uhmmm tja, oliedruk, gordel, oliepeil, choke, motorstoring,4wd,huh?
Katalysator gaat dood, lichten, gloeien (diesel), remmen zijn op, koelwater, accu, handrem, uhmmm tja, oliedruk, gordel, oliepeil, choke, motorstoring,4wd,huh?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Dat lijstje rules. Maar het moet zoiets zijn
Katalysator gaat dood, lichten, gloeien (diesel), remmen zijn op, koelwater, accu, handrem, uhmmm tja, oliedruk, gordel, oliepeil, choke, motorstoring,4wd,huh?
Vertaling :
uhmmm tja: Waarschuwingslampje ABS
huh?: Tja...deze weet ik ook nie...staat niet bij mij in 't boekje
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Glenn@nl wrote:naar het lichtje van de "huh.." leiden ook geen printsporen... (naar alle andere wel zo uit m'n hoofd) maar waar 't voor staat?
misschien ruitewisservloeistof, benzinefilter, of die rare zwarte koolstof-bus (hoe heet dat gekke ding, achter 't rechter voorscherm)?
Koolstoffilter, is mij verteld. Daar vond ik 'm ook het meeste op lijken, dat plaatje.
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
3e van links gaat bij een GTI met ABS idd knipperen als je zo hard afremt dat je eigenlijk zou moeten glijden gaat ook ff aan bij starten, en als er iets mis is blijft ie aan.
2e van rechts is voor AXen met 4WD. Geeft problemen met het differentieel aan. Bleef branden bij de enige AX 4WD die ik ooit in het echt heb mogen aanschouwen
Meeste rechtse... lijkt op een koe!
Glenn@nl wrote:ik heb hier 't onderste rijtje met alle waarschuwingslichten van 'n Type 2 (waarvan er aantal niet aangesloten zijn.. afhankelijk van de uitvoering)
als ze niet aangeloten zijn, hoe kan het dan dat ze branden?
als ik diegene die niet aangesloten zijn ook niet hoef te vervangen (ze zitten er waarschijnlijk helemaal niet in?!)
dan blijven er heeel weinig over
@sander: plaatje 'remmen zijn op' - zijn dat achterremmen???
het plaatje lijkt dan nog het meest op een trommel...
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
Ze branden omdat glenn er een lamp achter houdt.
Het remlampje is van de schijven, de dikte van de blokken wordt gemeten iirc. Een rondje tussen haakjes is een algemeen teken voor remmen. Met een P erin is het parkeerrem, met een ! erin is het noodrem. Vandaar het rode lampje (dat overigens ook wordt gebruikt voor algemene remsysteemproblemen). Hij is oranje omdat het een waarschuwing is dat ze binnenkort op zijn. Brandt die rode dan ben je te laat.
Het remlampje is van de schijven, de dikte van de blokken wordt gemeten iirc. Een rondje tussen haakjes is een algemeen teken voor remmen. Met een P erin is het parkeerrem, met een ! erin is het noodrem. Vandaar het rode lampje (dat overigens ook wordt gebruikt voor algemene remsysteemproblemen). Hij is oranje omdat het een waarschuwing is dat ze binnenkort op zijn. Brandt die rode dan ben je te laat.
Kijk uit, een Cactussssss
Hmmmmz.. maybe iemand een idee?
Als m'n auto een paar uur in de zon gestaan heeft, en ik zet mijn contact aan, gaat het koelvoeistofnivo lampje branden.
Nix mis met het nivo, en als de auto iets koeler is, brandt hij ook niet...
Vreemd toch?
Als m'n auto een paar uur in de zon gestaan heeft, en ik zet mijn contact aan, gaat het koelvoeistofnivo lampje branden.
Nix mis met het nivo, en als de auto iets koeler is, brandt hij ook niet...
Vreemd toch?
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven