In deze FAQ vind je allerlei (low-budget) manieren om allerlei onderdelen of functies te kunnen testen. Deze FAQ heeft een iets andere opzet dan de meeste andere maar hij spreekt best wel voor zichzelf... Gelieve toevoegingen meteen in dezelfde format te posten, dus:
Test
Hoe: vul hier in hoe
Goed: voorwaarden om voor de test te slagen
Slecht: condities waaronder de auto zakt voor de test
Merk op dat een deel van deze FAQ overeenkomt met de HowTo "hoe koop ik een AX?" In de HowTo gaat men echter dieper in op andere controles, die na aanschaf meestal niet meer belangrijk zijn. Die HowTo is dus nog steeds nuttig en dit is geen vervanging!
Testen of de koppeling slipt
Hoe: Auto op handrem en in 5e versnelling, koppeling in ??n keer laten opkomen.
Goed: Afslaan.
Slecht: Blijven lopen.
Koppeling (GTE)
Hoe: bij ongeveer 40km/h in z'n 4 't gas intrappen
Goed: toerenteller en snelheidsmeter lopen meteen op
Fout:
De schokdempers testen
Hoe: Druk boven het wiel de auto zover mogelijk naar beneden en laat los.
Goed: 1x "stuiteren" en dan stilhangen.
Slecht: Vaker "stuiteren" en dan pas stilhangen.
Handrem testen
Hoe: Handrem erop en auto in z'n 1
Goed: Auto slaat af nadat koppeling is opgekomen
Slecht: De auto rolt aan
Hoe: Handrem erop en auto in z'n achteruit proberen te laten rijden
Goed: Bij koppeling op laten komen trekt auto recht omhoog
Slecht: Bij koppeling op laten komen trekt auto scheef omhoog
Aandrijfassen testen
Hoe: Scherpe bochten maken en gas geven in de bocht (rotonde)
Goed: Auto maakt geen rare geluiden
Slecht: Kloppen of tikken aan de voorkant
Remtest
Hoe: Bij 40 km/u vol op de rem en stuur los (handen wel in de buurt vh stuur) op goed wegdek
Goed: Auto staat vrij snel stil en staat recht op de baan
Slecht: Auto trekt naar rechts of links
Roest in dorpels
Hoe: Klop met je vuist elke 5cm op de dorpel
Goed: Strak geluid is goed
Slecht:Hol geluid is rot! Vooral in het begin en einde van de dorpel dus bij de wielkasten!
Speling op stuur
Hoe: tijdens het sturen kijken hoever je het stuur kunt draaien voordat de auto ook echt stuurt
Goed: zonder speling
Slecht: Tikken in stuur of aangrijpen / stuur op en neer doen zonder dat de auto stuurt
Versnellingsbak
Hoe: in z'n 2e versnelling volgas geven en gas loslaten
Goed: gewoon in z'n 2 blijven
Fout: terugschieten in vrij
Rembekrachtiger controleren op correcte werking
Hoe: Trap bij stilstaande motor het rempedaal enkele malen stevig in.
Goed: Als gevolg hiervan zal de onderdruk uit de rembekrachtiger verdwijnen. Intrappen gaat steeds zwaarder en steeds minder ver bij elke nieuwe keer intrappen.
Fout: Gewoon in kunnen blijven trappen (niet zwaarder of minder ver)
Hoe: Start de motor terwijl u het rempedaal ingetrapt houdt.
Goed: Het rempedaal zal een stukje naar beneden zakken doordat nu weer onderdruk ontstaat.
Fout: Pedaal blijft waar ie is.
Rembekrachtiger controleren op lekkage
Hoe: Trap het rempedaal in terwijl de motor loopt. Zet de motor af maar houd het rempedaal gedurende ongeveer 30 seconden ingetrapt.
Goed:Als de pedaalhoogte zich nu niet wijzigt, werkt de rembekrachtiger goed.
Fout: Als het pedaal omhoog gaat, is de rembekrachtiger defect.
----------
Ik houd me aanbevolen voor verbeteringen en aanvullingen

