Slopen en schorsen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Slopen en schorsen

Post by pcrodent »

Mag ik zelf m'n/een auto slopen?

RDW wrote:Als u een voertuig in eigen beheer wilt gaan slopen, dan kan dit alleen als deze een bouwjaar heeft van 15 jaar of ouder.

U kunt dan bij de RDW een schriftelijk verzoek tot 'sloop in eigen beheer' van uw voertuig indienen. Indien aanwezig, stuurt u het volledige originele kentekenbewijs op samen met een kopie van uw legitimatiebewijs.
Het is ter beoordeling aan de RDW of de registratie van uw voertuig be?indigd kan worden.

Het adres is:
RDW
Unit VRD
Postbus 30000
9640 RA VEENDAM

Daarbij is het raadzaam om voor uzelf kopie?n te maken en de originelen aangetekend te versturen. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. U mag het ook inleveren bij de balie in Veendam. Openingstijden van de balie in Veendam is maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur.

Na ontvangst van de bevestiging van de RDW, kunt u uw voertuig gaan slopen en vervallen uw voertuigverplichtingen (Motorrijtuigenbelasting, APK en WA-verzekeringsplicht).


Kost dat geld?
Nope. Alleen verzendkosten van je kentekenbewijzen.

Wat doe ik met spul dat ik niet zelf wil/kan hebben?
- Verkopen (aan clubleden...)
- Weggooien als je er echt niks aan hebt
- Wrak-ijzer breng je naar een oud-ijzer-handelaar (zie volgende vraag)

Wat doe ik met de koets?
Met de koets bedoel ik hier het deel van de auto dat niet los kan, dus het dak, de bodem, etc etc.
Je hebt een aantal keuzes: op laten halen door de ijzerboer (LET OP: een AX-koets weegt bijna niets en is dus nauwelijks interessant voor een ijzerhandelaar. Het hangt helemaal van je ijzerboer af of ie het komt ophalen! Reken er niet op dat je er dan geld voor krijgt, als je mazzel hebt kost het je niets) of zelf naar 'm toe brengen. In het laatste geval heb je kans dat ie je nog wat doekoe passt ook ;). Het probleem is alleen dat auto's nogal zwaar zijn, dus als je geen hele potige vrienden en/of vriendelijke ijzerman hebt is het misschien een optie om een "heng-heng-apparaat" (een slijptol bijvoorbeeld) te regelen en je auto in stukjes naar de oud-ijzer-handel te brengen.

Waar moet ik op letten?
Tip van TB: zorg dat de auto niet zichtbaar is vanaf de openbare weg, want dan praat je over autowrakken en het is niet toegestaan die zichtbaar aanwezig te hebben.
Opmerking van pcrodent: de mijne heeft 3 maanden in het zicht gestaan en de politie reed 'm telkens gewoon voorbij. Ik liet de bumpers, achterklep, en deuren en voorscherm aan de straatkant er los op zitten. Ook zette ik wat wielen los in de wielkasten. Ze waren in 5 minuten allemaal los te halen, maar vanaf de weg zag je het niet als je snel langsreed.
Dit betekent niet dat ik deze handelswijze aanbeveel (wet overtreden op eigen risico! ;)) maar bewijst alleen maar dat het best kan.

Wat kan ik allemaal verkopen?
Zie het FAQ-topic "Wat kost dit onderdeeltje/deze reparatie".
Korte samenvatting: alles wat los kan, kun je verkopen.

Verder nog tips?
1) Verstuur je kentekenbewijzen aangetekend.
2) Als je een auto erbij koopt voor de sloop: kies er eentje met lekker veel opties. Daar betaal je toch meestal niet extra voor, maar des te meer nuttige dingen kun je eraf halen... Denk aan ruitenwisser achter, elektrische ramen of CV, GT-bumpers, et cetera. Dit geldt natuurlijk niet als je een auto uit elkaar haalt die al van jou was maar het (helaas :() niet meer redt...
3) Als je eenmaal een sloper hebt staan, en je bent een beetje zoals ik, haal dan eerst het de stoelen + bank en het stuur eruit. Liefst ook gelijk de vloerbedekking als je toch bezig bent. De auto ziet er dan een stuk minder rijdbaar uit en dan voelt het minder "zonde" om er dingen af te slopen. Plus, je kunt overal beter bij.


Schorsen (veel dank aan Eriks)

Wat is schorsen en hoe doe ik dat?
Als je je AX voor langere tijd niet meer wilt gebruiken, om er aan te klussen bijvoorbeeld, dan kun je je kenteken laten schorsen op de grotere postkantoren. Schorsen kan steeds voor een periode van een jaar. Loopt dat jaar af, dan kun je op het postkantoor een verlenging aanvragen. Opheffen van de schorsing kan op ieder moment. Dat is gratis. Bij verkoop van de auto wordt de schorsing automatisch opgeheven. De nieuwe eigenaar kan het voeruig opnieuw schorsen.

Wat heb ik eraan?
Als je je voertuig hebt geschorst, dan mag je het niet meer op de openbare weg parkeren. Je betaalt geen wegenbelasting meer, en je hoeft je voertuig niet meer te verzekeren. Je krijgt een formulier van de belastingdienst, waarin je bijna op de meter nauwkeurig moet aangeven waar je je auto gaat parkeren in de schorsingsperiode(!).

Wat kost me dat?
De aanvraag van de schorsing is voor het eerste jaar: ?68
Voor een bepaalde categorie bijzondere voortuigen is dat ?22,70
Een verlenging kost je ?22,70 per jaar, voor ieder voortuig.

Een schorsing opheffen is gratis. Maar wil je je voertuig binnen een jaar na (het opheffen van) de eerste schorsing weer schorsen, dan betaal je ?113,50 (ipv ?68). Een bijzonder voertuig betaalt ook nu slechts 22,70.

Ben je verzamelaar, dan kun je, als het voertuig 15 jaar of ouder is, schorsen voor het bijzondere tarief (?22.70).

Zijn er nog haken en ogen?
Schorsen kan alleen voor een periode van minimaal 3 maanden.

Post Reply