Er is weinig over jaartallen of modellen te zeggen. Dat ga ik dan ook niet doen. Citroën en peugeot maken gebruik van organisatienummers met daaraan gekoppeld de verschillende onderdelen. Dat betekend dus in principe dat 2 dezelfde typen auto's ook verschillende aandrijfassen kunnen hebben.
Wat voor ons belangrijker is is om de verschillen te herkennen.
Hieronder enkele foto's. Niet zelf gemaakt en zonder toestemming geleend. foto's zijn afkomstig van saxosportclub.co.uk en / of rallyeregister.
De verschillen dan maar:
conisch of rechte aansluiting aan wielzijde (let niet op tekst in de foto, die is onvolledig):

lange of korte spie aan wielzijde:

En dan is er nog een verschil aan de linkerzijde (vanuit de auto gezien) versnellingsbakzijde.

De laatste foto is vanwege een verschil in differentieel. Bij de ax GTI is men begonnen een versterkt diff toe te passen waardoor er minder ruimte aan de linker kant beschikbaar was voor de aandrijfas. Dit is dus de kortere as. Pak je nu bv een versnellingsbak van het type dik diff en een aandrijfas van het type smal diff dan is de as dus te lang en gaat tegen je satelietwielen aandrukken. Je merkt dit al doordat de veerpoot heel moeilijk op de fuseekogel te krijgen is. Andersom geeft blijkbaar minder problemen. Een korte as op een smal diff. Maar gezien de lengte lijkt me dit ook niet verstandig.
Verder kan gesteld worden dat de spie langer word aan de wielzijde naarmate het vermogen toeneemt. Korte spie assen zijn dus bij voorbaar assen van minder gemotoriseerde voertuigen (1.0, 1.1 en wellicht de de wat zwakkere 1.4 blokken)
Over de conische kant valt helaas weinig nuttigs te melden en de assen kon je geheel willekeurig zo lijkt het (wel orga nummer gebonden) tegen bij de verschillende modellen. Zo kan een model zowel conisch als recht bezitten.
Bv bij ax'en. Mijn sport is conisch, De GT's die ik heb gehad zijn conisch. ik heb nu 1.1 assen en die zijn recht (laat type) maar ook een GTI lijkt bijna altijd weer rechte aansluiting te hebben. Ook het eerste type rallye heeft over het algemeen een rechte aansluiting maar ik heb bv ook weer saxo's gezien in het zwaarder gemotoriseerde gamma met conische aansluiting. Er is ook geen verschil tussen 3 of 4 bouts naaf.
hopenlijk geeft dit iets meer duidelijkheid dan het vorige topic.