Vrieskou tips !

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Vrieskou tips !

Post by Rock's »

1 - Als het goed vriest,.. zet de auto dan in de versnelling ipv op de handrem (dit vanwege vastvriezen van de remmen/kabels)
2 - wie dit niet gewent is ... leg een reminder op je stoel ... zodat je weet dat hij nog in zijn versnelling staat voordat je de sleutel omdraait :wink:
3 - smeer je rubber voor de winter in met vaseline of zo ... hierdoor komen je deuren niet vast te zitten en heb je kans dat je je rubbers sloopt
4 - voor de winter even je sloten smeren ....

Verder iemand nog tips ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Doek over t voorruit!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.
Image Image Image

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 63
Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
Location: zuid-holland

Post by rockfordbreda »

Bossie wrote:Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.


Lekker al dat zout in je mond :blabla
De deuren zouden nu wel redelijk vol met zout zitten en vuiligheid van de weg.....

:P
komt ie dan he :P
[Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

rockfordbreda wrote:
Bossie wrote:Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.


Lekker al dat zout in je mond :blabla
De deuren zouden nu wel redelijk vol met zout zitten en vuiligheid van de weg.....

:P
Dan haal je effe de mouw van je jas over het slot ;)
Image Image Image

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

garage

Post by MrBBQ »

Je auto in de verwarmde garage zetten !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

TTF wrote:voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen
Persoonlijk raad ik dat dus af!
Je voorgloei-relais bepaalt op zich al goed genoeg hoe lang er voor gegloeid wordt.
Nog eens extra opnieuw laten voorgloeien geeft een overmatige belasting van de gloeipluggen, welke daardoor heel veel sneller slijten/stuk gaan.

Mocht je dieseltje met 1x voorgloeien toch niet lekker starten, dan denk ik dat je eerder eens moet gaan denken aan nieuwe gloeiplugjes. ;)

(Dat stuk gaan van 2x voorgloeien is trouwens een ervaringskwestie: een vriendin van me heeft een Transporter T4 1.9D en die deed ook elke winter 2x voorgloeien. En zij zich maar afvragen w'rom ze elk voorjaar weer nieuwe gloeiplugjes moest kopen. :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

MNM(tm) wrote:
TTF wrote:voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen
Persoonlijk raad ik dat dus af!
Je voorgloei-relais bepaalt op zich al goed genoeg hoe lang er voor gegloeid wordt.
Geloof dat dit bij tdi motoren ook word geregeld door de temperatuursensor

Zelf heb ik ik er geen last van, maar bij de pajero td ic van me ouders helpt het wel een beetje :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Slot ontdooi spul dus niet in je auto bewaren :wink:

En goed warm rijden duurt heel lang eerdat je olie op temperatuur is!

Wees voorbereid op een file of wat dan ook, veiligheidsvest, warme jas en of deken in de auto.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Stomme vriesweer :P
- Deuren dichtgevroren, heb je ze open, gaan ze niet meer dicht. Inspuiten met rubber bescherming helpt wel iets, die deuren gingen uiteindelijk wel open, de rest niet.
- Na 2 min rijden begint de V snaar ineens enorm te slippen, was gelukkig ook zo weer weg
- Alles kraakt en piept (dat achteruit klinkt echt eng, kan dat niet breken?)
- eerste 10 min geen zicht, ga je krabben is t schoon maar op t moment dat je op de stoel zit is het alweer aangevroren of beslagen :D Ga dus ook zitten met een wisser in de aanslag :P
- Sproeikopje dichtgevroren, de-icen of niet zeuren doorrijden, na 40 km doet ie t wel
- ruitenwisser raakte het raam niet (???), is leuk, wil je je raam schoonmaken, spuit vloeistof erop, en vervolgens raakt de wisser niet, vriest het vloeistof vast op mn ruit :P :P Ik zag de buren met oude mercedes hun ruitenwissers op zn kop (van t ruit af), zou dat helpen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

hoe k*t het ook is, een koude auto met dit weer beslaat ook niet. Dus aanjager vol aan op de ruiten en verwarming uit. zogauw de auto ontdooit is kan je binnen gaan stoken.

Verder helpt het ook enorm als hij in een garage staat en met dit pekelweer gewoon niet buiten komt hahahaha.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

denny wrote:hoe k*t het ook is, een koude auto met dit weer beslaat ook niet. Dus aanjager vol aan op de ruiten en verwarming uit. zogauw de auto ontdooit is kan je binnen gaan stoken.

Verder helpt het ook enorm als hij in een garage staat en met dit pekelweer gewoon niet buiten komt hahahaha.
:D:D
Verwarmde garage helpt ook

Maaruhm dat eerste merkte ik inderdaad vanochtend, ik had hem (per ongeluk) op koud staan en vol op de voorruit, en idd, dan is t beslagen veel eerder weg dan dat je hem op warm zet....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

heeft te maken met het vocht. Warm vocht slaat neer op koude oppervlakten. Dus als je het niet warmstookt en eerst goed ventileerd. is en het vocht eruit en het is te koud om zich af te zetten op iets
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Rickk
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: ThuJul03, 2008 8:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Post by Rickk »

oke handige tip,, ik zit smorgens ook met beslagen ruiten maar dan zetten we hem dus gewoon op koud in het vervolg :lol:

en ja je kunt mooi schaatsen :D maar voor auto's is dit kutweer :evil:
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

de cup-a-soup-dozen waar de bekertjes in geleverd worden bij bedrijven, als je die doos dus uitvouwt en openmaakt tot 1 lang stuk karton, past dit precies over de voorruit, en zo'n inkeping bij de ruitenwisser.

ook een voordeel van de ruitenwisser in het midden, die zit mooi op de kartonnen plaat in het midden.

dan 2 flappen die je ombuigt naarbinnen, en dan gooi je de deur dicht.

ideaal :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nog n tip: ik heb mn sloten gesmeerd met ptfe (teflon) spray, ze hebben nog nooit zo soepel gedraaid. (en vriezen niet meer vast) verder deurrubber bij gebrek aan vaseline ook ff met een keukenpapiertje en wat ptfe spray langsgehaald, deur plakte daarna niet meer dicht, heb nog geen nadelige effecten voor het rubber kunnen ontdekken. :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Niet met je tong het staal aanraken (bij het losblazen van je slot ofzo) :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Alle anti-vries middelen van het merk sonax weggooien. Mijn deurslot bevroor met dat spul net zo hard als zonder...

Als het echt vriest kan de wintergril erop zodat de motor (en de kachel) op temperatuur kan komen:
Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat is wel een tactiek uit het 2CV-arsenaal hoor, Rogier! ;)

Trouwens, bij een AX zou je dat niet eens nodig moeten hebben: de grote koellus via de radiator wordt toch pas door de thermostaat vrij gegeven als de kleine lus (alleen motor en kachel) op temperatuur zijn.
Als je naar deze door jouw voorgestelde tactiek moet grijpen, dan denk ik eerder dat de thermostaat een probleem heeft als 't warm worden van de motor veel te lang duurt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply