Vrieskou tips !
Moderator: webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Vrieskou tips !
1 - Als het goed vriest,.. zet de auto dan in de versnelling ipv op de handrem (dit vanwege vastvriezen van de remmen/kabels)
2 - wie dit niet gewent is ... leg een reminder op je stoel ... zodat je weet dat hij nog in zijn versnelling staat voordat je de sleutel omdraait
3 - smeer je rubber voor de winter in met vaseline of zo ... hierdoor komen je deuren niet vast te zitten en heb je kans dat je je rubbers sloopt
4 - voor de winter even je sloten smeren ....
Verder iemand nog tips ?
2 - wie dit niet gewent is ... leg een reminder op je stoel ... zodat je weet dat hij nog in zijn versnelling staat voordat je de sleutel omdraait
3 - smeer je rubber voor de winter in met vaseline of zo ... hierdoor komen je deuren niet vast te zitten en heb je kans dat je je rubbers sloopt
4 - voor de winter even je sloten smeren ....
Verder iemand nog tips ?
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Doek over t voorruit!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 63
- Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
- Location: zuid-holland
Bossie wrote:Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.
Lekker al dat zout in je mond
De deuren zouden nu wel redelijk vol met zout zitten en vuiligheid van de weg.....
komt ie dan he
[
[
Dan haal je effe de mouw van je jas over het slotrockfordbreda wrote:Bossie wrote:Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.
Lekker al dat zout in je mond
De deuren zouden nu wel redelijk vol met zout zitten en vuiligheid van de weg.....
Persoonlijk raad ik dat dus af!TTF wrote:voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen
Je voorgloei-relais bepaalt op zich al goed genoeg hoe lang er voor gegloeid wordt.
Nog eens extra opnieuw laten voorgloeien geeft een overmatige belasting van de gloeipluggen, welke daardoor heel veel sneller slijten/stuk gaan.
Mocht je dieseltje met 1x voorgloeien toch niet lekker starten, dan denk ik dat je eerder eens moet gaan denken aan nieuwe gloeiplugjes.
(Dat stuk gaan van 2x voorgloeien is trouwens een ervaringskwestie: een vriendin van me heeft een Transporter T4 1.9D en die deed ook elke winter 2x voorgloeien. En zij zich maar afvragen w'rom ze elk voorjaar weer nieuwe gloeiplugjes moest kopen. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Geloof dat dit bij tdi motoren ook word geregeld door de temperatuursensorMNM(tm) wrote:Persoonlijk raad ik dat dus af!TTF wrote:voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen
Je voorgloei-relais bepaalt op zich al goed genoeg hoe lang er voor gegloeid wordt.
Zelf heb ik ik er geen last van, maar bij de pajero td ic van me ouders helpt het wel een beetje
Slot ontdooi spul dus niet in je auto bewaren
En goed warm rijden duurt heel lang eerdat je olie op temperatuur is!
Wees voorbereid op een file of wat dan ook, veiligheidsvest, warme jas en of deken in de auto.
En goed warm rijden duurt heel lang eerdat je olie op temperatuur is!
Wees voorbereid op een file of wat dan ook, veiligheidsvest, warme jas en of deken in de auto.
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Stomme vriesweer :P
- Deuren dichtgevroren, heb je ze open, gaan ze niet meer dicht. Inspuiten met rubber bescherming helpt wel iets, die deuren gingen uiteindelijk wel open, de rest niet.
- Na 2 min rijden begint de V snaar ineens enorm te slippen, was gelukkig ook zo weer weg
- Alles kraakt en piept (dat achteruit klinkt echt eng, kan dat niet breken?)
- eerste 10 min geen zicht, ga je krabben is t schoon maar op t moment dat je op de stoel zit is het alweer aangevroren of beslagen Ga dus ook zitten met een wisser in de aanslag
- Sproeikopje dichtgevroren, de-icen of niet zeuren doorrijden, na 40 km doet ie t wel
- ruitenwisser raakte het raam niet (???), is leuk, wil je je raam schoonmaken, spuit vloeistof erop, en vervolgens raakt de wisser niet, vriest het vloeistof vast op mn ruit Ik zag de buren met oude mercedes hun ruitenwissers op zn kop (van t ruit af), zou dat helpen?
- Deuren dichtgevroren, heb je ze open, gaan ze niet meer dicht. Inspuiten met rubber bescherming helpt wel iets, die deuren gingen uiteindelijk wel open, de rest niet.
- Na 2 min rijden begint de V snaar ineens enorm te slippen, was gelukkig ook zo weer weg
- Alles kraakt en piept (dat achteruit klinkt echt eng, kan dat niet breken?)
- eerste 10 min geen zicht, ga je krabben is t schoon maar op t moment dat je op de stoel zit is het alweer aangevroren of beslagen Ga dus ook zitten met een wisser in de aanslag
- Sproeikopje dichtgevroren, de-icen of niet zeuren doorrijden, na 40 km doet ie t wel
- ruitenwisser raakte het raam niet (???), is leuk, wil je je raam schoonmaken, spuit vloeistof erop, en vervolgens raakt de wisser niet, vriest het vloeistof vast op mn ruit Ik zag de buren met oude mercedes hun ruitenwissers op zn kop (van t ruit af), zou dat helpen?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
hoe k*t het ook is, een koude auto met dit weer beslaat ook niet. Dus aanjager vol aan op de ruiten en verwarming uit. zogauw de auto ontdooit is kan je binnen gaan stoken.
Verder helpt het ook enorm als hij in een garage staat en met dit pekelweer gewoon niet buiten komt hahahaha.
Verder helpt het ook enorm als hij in een garage staat en met dit pekelweer gewoon niet buiten komt hahahaha.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
:Ddenny wrote:hoe k*t het ook is, een koude auto met dit weer beslaat ook niet. Dus aanjager vol aan op de ruiten en verwarming uit. zogauw de auto ontdooit is kan je binnen gaan stoken.
Verder helpt het ook enorm als hij in een garage staat en met dit pekelweer gewoon niet buiten komt hahahaha.
Verwarmde garage helpt ook
Maaruhm dat eerste merkte ik inderdaad vanochtend, ik had hem (per ongeluk) op koud staan en vol op de voorruit, en idd, dan is t beslagen veel eerder weg dan dat je hem op warm zet....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
heeft te maken met het vocht. Warm vocht slaat neer op koude oppervlakten. Dus als je het niet warmstookt en eerst goed ventileerd. is en het vocht eruit en het is te koud om zich af te zetten op iets
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
de cup-a-soup-dozen waar de bekertjes in geleverd worden bij bedrijven, als je die doos dus uitvouwt en openmaakt tot 1 lang stuk karton, past dit precies over de voorruit, en zo'n inkeping bij de ruitenwisser.
ook een voordeel van de ruitenwisser in het midden, die zit mooi op de kartonnen plaat in het midden.
dan 2 flappen die je ombuigt naarbinnen, en dan gooi je de deur dicht.
ideaal
ook een voordeel van de ruitenwisser in het midden, die zit mooi op de kartonnen plaat in het midden.
dan 2 flappen die je ombuigt naarbinnen, en dan gooi je de deur dicht.
ideaal
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
nog n tip: ik heb mn sloten gesmeerd met ptfe (teflon) spray, ze hebben nog nooit zo soepel gedraaid. (en vriezen niet meer vast) verder deurrubber bij gebrek aan vaseline ook ff met een keukenpapiertje en wat ptfe spray langsgehaald, deur plakte daarna niet meer dicht, heb nog geen nadelige effecten voor het rubber kunnen ontdekken.
Alle anti-vries middelen van het merk sonax weggooien. Mijn deurslot bevroor met dat spul net zo hard als zonder...
Als het echt vriest kan de wintergril erop zodat de motor (en de kachel) op temperatuur kan komen:
Als het echt vriest kan de wintergril erop zodat de motor (en de kachel) op temperatuur kan komen:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Dat is wel een tactiek uit het 2CV-arsenaal hoor, Rogier!
Trouwens, bij een AX zou je dat niet eens nodig moeten hebben: de grote koellus via de radiator wordt toch pas door de thermostaat vrij gegeven als de kleine lus (alleen motor en kachel) op temperatuur zijn.
Als je naar deze door jouw voorgestelde tactiek moet grijpen, dan denk ik eerder dat de thermostaat een probleem heeft als 't warm worden van de motor veel te lang duurt.
Trouwens, bij een AX zou je dat niet eens nodig moeten hebben: de grote koellus via de radiator wordt toch pas door de thermostaat vrij gegeven als de kleine lus (alleen motor en kachel) op temperatuur zijn.
Als je naar deze door jouw voorgestelde tactiek moet grijpen, dan denk ik eerder dat de thermostaat een probleem heeft als 't warm worden van de motor veel te lang duurt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!