Wat zijn de maximale waarden van de ET en de J - maat

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Post Reply
Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Wat zijn de maximale waarden van de ET en de J - maat

Post by Rock's »

Ik kan mij herinneren dat Bas een wiel wou die eik een te hoge J-maat had ...
:arrow: Ik vraag me dus ook af ,... welke J maat kan de AX maximaal hebben ?
:arrow: en wat is de ideale ET waarde voor een AX ? ..... of tussen welke maten moet je zitten met de ET ?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en wat houden die dingen eigenlijk in, de ET-waarde en de J-waarde?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:...en wat houden die dingen eigenlijk in, de ET-waarde en de J-waarde?
en ook hierbij is Google weer je beste vriend...

KLIK

klik maar op de hit wat begint met "Carmotion" :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... De J-waarde is dus de binnenbreedte van de velg.
Is dat niet gewoon hetzelfde als de breedte van de band?
(Hoewel sommige -naar mijn idee pruzzors- een (veel) smallere band om een brede velg (laten) leggen...)

M'goe, om dus te kunnen bepalen of een velg aan je auto past, moet je dus eerst weten wat de afstand van het raakvlak van de velg op de wielophanging en de wielkast (of draagarm?) is.
Daarnaast moet je weten hoe breed de wielkast zelf is. Dit is bepalend voor de maximale J-waarde?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

MNM(tm) wrote:Is dat niet gewoon hetzelfde als de breedte van de band?
de J waarde wordt in inches uitgedrukt en komt niet overeen met de te gebruiken band. Een velg kan voor meerdere auto's gebruikt worden met dus ook verschillende breedtes.
6 J is behoorlijk breed
5 en 5,5 J wordt gebruikt voor de GT/Sport alu velgen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

6 J zou dus overeen komen met 152,4mm.
Wat voor band wordt daar doorgaans om gelegd?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

6 J gaat meeste een bandje van 175/195 omheen ...

Ik ben straks genoodzaakt om een 165 band om een 7J wiel te leggen ... puur omdat het anders gewoon niet gaat passen...

Maar als een 7J wiel al te veel is voor een AX dan kan ik ze beter op een 106/saxo forum verkopen ... en stoppen met dure pogingen om de wielen op de AX te zetten.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Rickk
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: ThuJul03, 2008 8:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Post by Rickk »

waarom ??

ik heb 8 J wielen :P

zie mijn wie is wie maar... en dit past perfect en geeft een goede grip :D

--ff een edit:

en oja ik heb er een 175/50 band om heen laten trekken :lol:
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik heb 6j velgen met 185 en dat is mooi, smaller gaat de velg uitsteken denkik (moet ie strak getrokken worden)

Loopt in de GT net niet aan als t goedis maar ik heb er nog niet mee gereden :oops:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Wat zijn de maximale waarden van de ET en de J - maat

Post by Losroyos »

Rock's wrote: :arrow: en wat is de ideale ET waarde voor een AX ? ..... of tussen welke maten moet je zitten met de ET ?
Even een ouwe koe uit de sloot getrokken maar nu gaat het vooral om de ET waarde.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

bij een GTI 12-18mm, aldus dit topic
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Volgens het internet is 20 ideaal voor een AX.
Natuurkundig gezien is 0 het best voor je wiellagers. D'r zijn ook velgen met een negatieve ET waarde. Dan steken je wielen dus verder uit, zonder breder te zijn. Hetzelfde idee dat je met spacers krijgt. Alleen zien je velgen er met spacers er niet 'dieper' uit, en met een negatieve ET wel.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Zou je er een velg onder kunnen leggen met een ET waarde van 25?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nee, andersom, natuurkundig gezien is een bepaalde ET waarde nodig om het draaipunt (en de wiellagers) precies in het midden van het loopvlak van de band uit te laten komen.. velgen met een ET van 0 hebben meer rubber buiten het draaipunt dan binnen, velgen met een te grote (??) hebben meer rubber binnen de draaipunten dan dr buiten.

het resultaat van niet-optimale ET is dat je auto "bumpsteer" krijgt of andere afwijkingen tijdens het sturen. het resultaat van spacers om een auto "breder" te maken geeft dan ook al resultaat dat je wiellagers sneller slijten en bumpsteer enzovoorts. spacers gebruiken om velgen met een te *hoge* ET waarde te monteren is meer dan prima, dan maak je effectief gewoon velgen met de juiste ET waarde.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Heb je het nu niet over fuseedwarshelling icm wielvlucht?

bumpsteer heeft meer met de geometrieveranderingen als gevolg van slecht wegdek en inveren te maken en dan met name de hoeken die deze geometrie aanneemt tov je stuurhuis en daarmee gepaard gaand je stuurarmen e.d. Een spacer veranderd hier niks aan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply