welke aandrijfassen
Moderator: webmasters
welke aandrijfassen
Het blijft frans, en t zijn oude auto's waarvan er misschien in t verleden al veerpoten van zijn gewisseld, maar het hoort zo te zijn;
Alle phase 1's hebben dezelfde (alleen sport weet ik niet zeker) -> conisch aan naafzijde met korte spie en lang schroefdraad
Alle phase 2's 1.1 en 1.0 hebben dezelfde -> volgens mij hebben deze ook conisch met kortere spie en langer schroefdraad, maar het bestel nummer is anders als van de phase 1's! Misschien iemand die weet waarom?
de phase 2 diesels en 1.4's hebben dezelfde -> rechte overgang naafzijde met lange spie en kort schroefdraad
En als laatste de GTI's, welke ook andere bakzijde aandrijfassen hebben dus deze zijn sowieso niet uitwisselbaar.
Let ook op, er zijn ook AXen geleverd met ABS; deze aandrijfassen zijn anders omdat deze een ABS ring hebben. een niet ABS as kan wel op een ABS auto gemonteerd worden alleen dan werkt de ABS uiteraard niet meer!
Alle phase 1's hebben dezelfde (alleen sport weet ik niet zeker) -> conisch aan naafzijde met korte spie en lang schroefdraad
Alle phase 2's 1.1 en 1.0 hebben dezelfde -> volgens mij hebben deze ook conisch met kortere spie en langer schroefdraad, maar het bestel nummer is anders als van de phase 1's! Misschien iemand die weet waarom?
de phase 2 diesels en 1.4's hebben dezelfde -> rechte overgang naafzijde met lange spie en kort schroefdraad
En als laatste de GTI's, welke ook andere bakzijde aandrijfassen hebben dus deze zijn sowieso niet uitwisselbaar.
Let ook op, er zijn ook AXen geleverd met ABS; deze aandrijfassen zijn anders omdat deze een ABS ring hebben. een niet ABS as kan wel op een ABS auto gemonteerd worden alleen dan werkt de ABS uiteraard niet meer!
Last edited by grietje on ThuOct02, 2008 7:00:24 PM, edited 2 times in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Spaster Mammer
Sorry, ik blijf die GTI's vergetenkevin.broke wrote:je vergeet de GTI's, daarnaast zijn er ook GTI's en TZX'en met ABS en die hebben allebei ook weer afwijkende asjes.

Maar idd, auto met ABS heeft dus ook sowieso andere nodig vanwege de ABS ring
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: welke aandrijfassen
gelukkig kin je met een hamer de abs ring eraf tikken en op je andere assen er weer optikken.grietje wrote:Het blijft frans, en t zijn oude auto's waarvan er misschien in t verleden al veerpoten van zijn gewisseld, maar het hoort zo te zijn;
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Re: welke aandrijfassen
handigdenny wrote:gelukkig kin je met een hamer de abs ring eraf tikken en op je andere assen er weer optikken.grietje wrote:Het blijft frans, en t zijn oude auto's waarvan er misschien in t verleden al veerpoten van zijn gewisseld, maar het hoort zo te zijn;

-
- Total admin
sommige GTI's hebben ook een lange aandrijfas met tussenlager
(ik DENK vanaf 03/1993)
dit ziet er dan zo uit:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C51686.jpg
De bovenste is denk ik van een 1.0 ph1
(ik DENK vanaf 03/1993)
dit ziet er dan zo uit:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C51686.jpg
De bovenste is denk ik van een 1.0 ph1
-
- Total admin
...en er bestaan dus wel degelijk GTI-assen die aan bakzijde exact hetzelfde zijn als alle andere assen!
Check mijn foto's maar eens!
Op de foto's zijn de bovenste van de korte assen en de bovenste van de lange assen (dus die met geel-rood-zwarte ring) de nieuwe GTI-assen.
De andere zijn 1.1i Volcane assen.
Check mijn foto's maar eens!
Op de foto's zijn de bovenste van de korte assen en de bovenste van de lange assen (dus die met geel-rood-zwarte ring) de nieuwe GTI-assen.
De andere zijn 1.1i Volcane assen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:

Jawel, dit zijn absoluut 100% zeker echte GTI-assen.denny wrote:en ik maar denken dan een GTI een tussenlager heeft op de lange as. Sterker nog dat weet ik wel zeker dus dat betekend dat dit geen originele GTI assen zouden kunnen zijn.
Maar GTI-assen komen in 3 verschillende typen.

Er zijn assen zoals op m'n foto's, er zijn assen zoals op de foto's, maar dan met korte spie aan bakzijde èn er zijn assen met tussen-lager in de lange as.
Lekker handig, hè?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:

Recently done:

Zoals je in dit topic kunt lezen http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=20126 heb ik laatst een hele oude 1.0carb voorzien van een nieuwe koppeling en aandrijfassen.
Ondanks de verschillen in aslengte en spiebaanlengte bleken assen van een 1.1i (dus type II) gewoon te passen....
Snappen wij het nog...?!?
'Mijn' leverancier (Citron, Almelo) gaf aan dat er als vervangingsas feitelijk maar drie assen opgegeven worden: type I en II; 1.4 & diesels en
ABS-assen...
Ondanks de verschillen in aslengte en spiebaanlengte bleken assen van een 1.1i (dus type II) gewoon te passen....
Snappen wij het nog...?!?
'Mijn' leverancier (Citron, Almelo) gaf aan dat er als vervangingsas feitelijk maar drie assen opgegeven worden: type I en II; 1.4 & diesels en
ABS-assen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82