Motortransplantatie-vragen
Moderator: webmasters
Motortransplantatie-vragen
Motortransplantatie-vragen
Naar aanleiding van een topic over de legale aspecten van motorswaps. Aanvullingen welkom!
Welke motoren passen in een AX?
Alle zg. TU-blokken passen relatief gemakkelijk. XU-blokken (o.a. uit de ZX geloof ik) passen soms, maar met flink wat aanpassingen.
Voor niet-*U blokken wordt het sowieso flink knutselen, dus dan moet je echt weten wat je aan het doen bent en het niet in de FAQ hoeven opzoeken
Qua TU-blokken heb je de volgende smaakjes (in liters ):
1.0
1.1
1.3 (Sport/Rallye)
1.4
1.6
1.6 16v (de rest is allemaal 8v)
Wat is het dikste TU-blok?
Da's de 1.6 16v die o.a. in Saxo's is geleverd. Maar omdat dat een 16V-blok is wordt het ook nog heel wat aanpaswerk om dat in een standaard AX aan de praat te krijgen.
Wat is dan het dikste TU-blok waar je géén eerste monteur voor hoeft te zijn?
Dat zal een 1.6 8v blok zijn.
Kun je een carburateur naar injectie ombouwen, en vice versa?
Ja. Maar vergeet niet om ook de brandstoftank & -pomp mee te verwisselen, die zijn anders. En er komt een ECU + bijbehorende kabelboom bij als je naar injectie gaat. En denk ook aan een extra benzineleiding van de injectie richting benzinetank (retourleiding)
Wat moet ik mee-verwisselen als ik een ander type motor (dan mijn huidige) in mijn auto ga maken?
Meestal de kabelboom, ECU, injectiesysteem, injectieweerstand. Als je een carburateur naar injectie ombouwt, dan moet in ieder geval ook de brandstoftank/brandstofpomp verwisseld worden (carburateurmodellen hebben de brandstofpomp onder de motorkap, injectiemodellen in de tank), en je moet een extra benzineleiding aanleggen.
Mag ik zomaar het blok wisselen voor een groter blok?
Zolang je onder de 40% vermogenstoename t.o.v. wat er voor jouw kenteken staat geregistreerd blijft krijg je er in principe geen moeilijkheden mee. Daarboven moet je 'm sowieso laten herkeuren bij de RDW.
Denk eraan dat je ook de remmen en evt. het hele onderstel meeneemt als je je motorvermogen flink opschroeft!
Link naar een topic met meer info/discussie hierover
Naar aanleiding van een topic over de legale aspecten van motorswaps. Aanvullingen welkom!
Welke motoren passen in een AX?
Alle zg. TU-blokken passen relatief gemakkelijk. XU-blokken (o.a. uit de ZX geloof ik) passen soms, maar met flink wat aanpassingen.
Voor niet-*U blokken wordt het sowieso flink knutselen, dus dan moet je echt weten wat je aan het doen bent en het niet in de FAQ hoeven opzoeken
Qua TU-blokken heb je de volgende smaakjes (in liters ):
1.0
1.1
1.3 (Sport/Rallye)
1.4
1.6
1.6 16v (de rest is allemaal 8v)
Wat is het dikste TU-blok?
Da's de 1.6 16v die o.a. in Saxo's is geleverd. Maar omdat dat een 16V-blok is wordt het ook nog heel wat aanpaswerk om dat in een standaard AX aan de praat te krijgen.
Wat is dan het dikste TU-blok waar je géén eerste monteur voor hoeft te zijn?
Dat zal een 1.6 8v blok zijn.
Kun je een carburateur naar injectie ombouwen, en vice versa?
Ja. Maar vergeet niet om ook de brandstoftank & -pomp mee te verwisselen, die zijn anders. En er komt een ECU + bijbehorende kabelboom bij als je naar injectie gaat. En denk ook aan een extra benzineleiding van de injectie richting benzinetank (retourleiding)
Wat moet ik mee-verwisselen als ik een ander type motor (dan mijn huidige) in mijn auto ga maken?
Meestal de kabelboom, ECU, injectiesysteem, injectieweerstand. Als je een carburateur naar injectie ombouwt, dan moet in ieder geval ook de brandstoftank/brandstofpomp verwisseld worden (carburateurmodellen hebben de brandstofpomp onder de motorkap, injectiemodellen in de tank), en je moet een extra benzineleiding aanleggen.
Mag ik zomaar het blok wisselen voor een groter blok?
Zolang je onder de 40% vermogenstoename t.o.v. wat er voor jouw kenteken staat geregistreerd blijft krijg je er in principe geen moeilijkheden mee. Daarboven moet je 'm sowieso laten herkeuren bij de RDW.
Denk eraan dat je ook de remmen en evt. het hele onderstel meeneemt als je je motorvermogen flink opschroeft!
Link naar een topic met meer info/discussie hierover
Kijk uit, een Cactussssss
uhmm die 40% vermogenswinst behoor je wel uit je eigen blok te halen wil de tyypegoedkeuring (en dus je verzekering) blijven gelden. Een 1400 op kenteken moet een 1400 blijven en mag officieel zonder herkeuring geen 1600 worden zeg maar. De toegestande cilinderinhoud afwijking eindigd bij de grootste bestaande revisiemaat voor het blok
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Volgens mij zit het zo:
Bij wisseling motorcode>herkeuring.
Als er een typegoedkeuring bestaat voor dat type auto (AX 1.1 naar 1.4)>
keuring om te zien of hieraan voldaan is.
Motorcode niet gelevert in type auto (bv. 1.4 naar 1.6) >
Herkeuring/weggedragtest/weging/geluidstest.
orginele motorcode+40?% (ala AX GTI turbo ofzo)>
volgens mij hetzelfde als motor niet gelevert in auto.
Bij wisseling motorcode>herkeuring.
Als er een typegoedkeuring bestaat voor dat type auto (AX 1.1 naar 1.4)>
keuring om te zien of hieraan voldaan is.
Motorcode niet gelevert in type auto (bv. 1.4 naar 1.6) >
Herkeuring/weggedragtest/weging/geluidstest.
orginele motorcode+40?% (ala AX GTI turbo ofzo)>
volgens mij hetzelfde als motor niet gelevert in auto.
Altijd meer PK's dan jou!
noujah aangezien ik bezig ben met een motorwissel bij een Bx heb ik maar is info aangevraagd. Dit schept een hoop duidelijkheid.
in een notendop:
- van ax 1100 naar ax 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van ax GTI naar ax 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van ax 1100 naar ax 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
Bovengenoemde zijn voorbeelden....
Als er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd. Dit geldt zowel wanneer de brandstofsoort ongewijzigd blijft als dat de brandstofsoort wel wordt gewijzigd.
U moet een personenauto, bedrijfsauto en driewielig motorrijtuig hiervoor laten keuren bij een keuringsstation van de RDW. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast. Een kentekenbewijs van een motorfiets kunt u laten wijzigen door het kentekenbewijs naar de RDW te sturen, samen met een begeleidende brief waarin u de wijzigingen aangeeft.
Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of de personenauto, bedrijfsauto of driewielig motorrijtuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.
Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.
Kosten keuring
De keuring van een motorwijziging kost:
voor lichte voertuigen (<3500> 3500 kg) ? 50,00
De kosten voor een geluidstest bedragen ? 366,00.
Kosten weggedragtest
Een weggedragtest kost ? 290,00.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
in een notendop:
- van ax 1100 naar ax 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van ax GTI naar ax 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van ax 1100 naar ax 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
Bovengenoemde zijn voorbeelden....
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Maarrem er zijn eerder mensen geweest die een AX 1.6 16V goedgekeurd hebben gekregen toch? Telt dat dan niet als typegoedkeuring?mcdean wrote:in een notendop:
- van AX 1100 naar AX 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van AX GTI naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van AX 1100 naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
Kijk uit, een Cactussssss
lijkt me niet, blok is nooit gelevert in de autopcrodent wrote:Maarrem er zijn eerder mensen geweest die een AX 1.6 16V goedgekeurd hebben gekregen toch? Telt dat dan niet als typegoedkeuring?mcdean wrote:in een notendop:
- van AX 1100 naar AX 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van AX GTI naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van AX 1100 naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Weet niet of iemand het boeit maar de volgende motor past ook in de AX:
KFU / ET3J4 (1.4 16V, 88 pk)
Dit gaat met evenveel moeite als een 1.6 16V monteren. Daarnaast passen de volgende 3 in de ruimte, maar kom je in de problemen met de hoogte (maak een enorme bobbel/happer in je kap en het gaat):
8HX / DV4TD (1.4 8V HDI, 68 pk)
8HZ / DV4TD (1.4 8V HDI, 68 pk)
8HY / DV4TED4 (1.4 16V HDI, 92 pk)
Geen idee wat het volgende zou doen, denk ongeveer hetzelfde als bovenstaande motoren (+ in no time een krom chassis):
9HX / DV6ATED4 (1.6 16V HDI, 90 pk)
9HY / DV6TED4 (1.6 16V HDI, 110 pk)
9HZ / DV6TED4 (1.6 16V HDI, 110 pk)
KFU / ET3J4 (1.4 16V, 88 pk)
Dit gaat met evenveel moeite als een 1.6 16V monteren. Daarnaast passen de volgende 3 in de ruimte, maar kom je in de problemen met de hoogte (maak een enorme bobbel/happer in je kap en het gaat):
8HX / DV4TD (1.4 8V HDI, 68 pk)
8HZ / DV4TD (1.4 8V HDI, 68 pk)
8HY / DV4TED4 (1.4 16V HDI, 92 pk)
Geen idee wat het volgende zou doen, denk ongeveer hetzelfde als bovenstaande motoren (+ in no time een krom chassis):
9HX / DV6ATED4 (1.6 16V HDI, 90 pk)
9HY / DV6TED4 (1.6 16V HDI, 110 pk)
9HZ / DV6TED4 (1.6 16V HDI, 110 pk)
iemand al ervaring met een XU blok? waar je dan tegen aan loopt (afgezien van de achterste en rechtermotorsteun)
Hoe kom je bijvoorbeeld uit met de hoogte?
Hoe houd het caroserie het? een 1900 monopoint met 110 pk moet toch niet veel verschillen met een Ax GTI (op het gewicht na dan)
Hoe kom je bijvoorbeeld uit met de hoogte?
Hoe houd het caroserie het? een 1900 monopoint met 110 pk moet toch niet veel verschillen met een Ax GTI (op het gewicht na dan)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
eens!TTF wrote:een hdi motor heeft flink wat meer koppel dan een gti
Ax GTI 117Nm
Bx TZD turbo 180 Nm
Maja nu verklap ik mijn idee
Vermoedelijk kom ik niet uit met de turbo van een BX Turbo diesel maar ik ga het is bestuderen.
Een snelle Ax diesel lijkt me wel leuk!
Maja als het chassis het niet houd....
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
mcdean wrote:lijkt me niet, blok is nooit gelevert in de autopcrodent wrote:Maarrem er zijn eerder mensen geweest die een AX 1.6 16V goedgekeurd hebben gekregen toch? Telt dat dan niet als typegoedkeuring?mcdean wrote:in een notendop:
- van AX 1100 naar AX 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van AX GTI naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van AX 1100 naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
... ik bedoelde, als er één is goedgekeurd met een bepaald blok, moet een verder identieke auto waarin zo'n blok wordt gebouwd ook automatisch worden goedgekeurd, zonder neuzelarij. Soort alternatieve typegoedkeuring. Maar de RDW zal daar wel niet aan meewerken...
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dan kan je beter een 1.4 HDI 16V inbouwen. Loopt harder dan zo'n BX TZD Turbo, en dan blijft je AX ook nog een beetje bestuurbaar (ivm gewicht voorin).mcdean wrote:eens!TTF wrote:een hdi motor heeft flink wat meer koppel dan een gti
AX GTI 117Nm
Bx TZD turbo 180 Nm
Plus: De motor past zonder het schutbord te mollen.
Specs van een gechipte 1.4 HDI 16V: 115 pk en 262 Nm. Kleine tip: Las je carrosserie even goed door......
uuuh een Ax 1.5 weegt ook al ruim 800 kg, hoeveel zwaarder is dat blok tov een 1400i?
Ik vermoed dat een BX TZD turbo 100kg meer weegt dan een 1400i
Me zwager heeft nog een AX 1.1 ter sloop staan, daar ga ik maar is mee bezig om een xu in te leggen kijken hoe en wat, gelijk kijken hoeveel ruimte ik nog over heb.
Tevens zal ik daar dan verslag van leggen.
Zeg nou zelf.... een Ax mi 16?
Mijn doel is overiguns om onder de 850kg te blijven. Het zal dan ook een soort van service AX worden, 3 deurs, 2 zitter, laatbak...
Ik vermoed dat een BX TZD turbo 100kg meer weegt dan een 1400i
Me zwager heeft nog een AX 1.1 ter sloop staan, daar ga ik maar is mee bezig om een xu in te leggen kijken hoe en wat, gelijk kijken hoeveel ruimte ik nog over heb.
Tevens zal ik daar dan verslag van leggen.
Zeg nou zelf.... een Ax mi 16?
Mijn doel is overiguns om onder de 850kg te blijven. Het zal dan ook een soort van service AX worden, 3 deurs, 2 zitter, laatbak...
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Ik ben van plan om toch maar de hele motor + bak + onderstel te wisselen van mijn AX GT. Ben van plan om een schade saxo '97 1.6Vtr aan te schaffen, waarschijnlijk met NFZ motor 90pk.
Wat zijn aandachtspunten met het wisselen van onderdelen of wat moet er aangepast worden, zoals bijv. handremkabels?
Volgende onderdelen wil ik wisselen:
- achteras (schijven)
- fusees voor ivm aandrijfassen
- motor + versnellingsbak met uiteraard ECU en kabelboom
Wat zijn aandachtspunten met het wisselen van onderdelen of wat moet er aangepast worden, zoals bijv. handremkabels?
Volgende onderdelen wil ik wisselen:
- achteras (schijven)
- fusees voor ivm aandrijfassen
- motor + versnellingsbak met uiteraard ECU en kabelboom
To finish first, you'll first have to finish!
past idd. stekkers passen volgens mij ook gewoon, je hebt alleen de motorkabelboom nodig.
vwb de tellerbak, gewoon even kijken of het werkt, zo niet, dan pas wisselen.
(gaat vooral om de toerenteller)
ligt dacht ik een beetje aan het bouwjaar (of niet) maar het zou ook kunnen dat het snelheidssignaal digitaal is ipv via de km-tellerkabel. (maar misschien is dat ook wel alleen met 16v motors)
vwb de tellerbak, gewoon even kijken of het werkt, zo niet, dan pas wisselen.
(gaat vooral om de toerenteller)
ligt dacht ik een beetje aan het bouwjaar (of niet) maar het zou ook kunnen dat het snelheidssignaal digitaal is ipv via de km-tellerkabel. (maar misschien is dat ook wel alleen met 16v motors)