Motortransplantatie-vragen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Motortransplantatie-vragen

Post by pcrodent »

Motortransplantatie-vragen
Naar aanleiding van een topic over de legale aspecten van motorswaps. Aanvullingen welkom!

Welke motoren passen in een AX?
Alle zg. TU-blokken passen relatief gemakkelijk. XU-blokken (o.a. uit de ZX geloof ik) passen soms, maar met flink wat aanpassingen.
Voor niet-*U blokken wordt het sowieso flink knutselen, dus dan moet je echt weten wat je aan het doen bent en het niet in de FAQ hoeven opzoeken :P
Qua TU-blokken heb je de volgende smaakjes (in liters :P):
1.0
1.1
1.3 (Sport/Rallye)
1.4
1.6
1.6 16v (de rest is allemaal 8v)

Wat is het dikste TU-blok?
Da's de 1.6 16v die o.a. in Saxo's is geleverd. Maar omdat dat een 16V-blok is wordt het ook nog heel wat aanpaswerk om dat in een standaard AX aan de praat te krijgen.

Wat is dan het dikste TU-blok waar je géén eerste monteur voor hoeft te zijn?
Dat zal een 1.6 8v blok zijn.

Kun je een carburateur naar injectie ombouwen, en vice versa?
Ja. Maar vergeet niet om ook de brandstoftank & -pomp mee te verwisselen, die zijn anders. En er komt een ECU + bijbehorende kabelboom bij als je naar injectie gaat. En denk ook aan een extra benzineleiding van de injectie richting benzinetank (retourleiding)

Wat moet ik mee-verwisselen als ik een ander type motor (dan mijn huidige) in mijn auto ga maken?
Meestal de kabelboom, ECU, injectiesysteem, injectieweerstand. Als je een carburateur naar injectie ombouwt, dan moet in ieder geval ook de brandstoftank/brandstofpomp verwisseld worden (carburateurmodellen hebben de brandstofpomp onder de motorkap, injectiemodellen in de tank), en je moet een extra benzineleiding aanleggen.

Mag ik zomaar het blok wisselen voor een groter blok?
Zolang je onder de 40% vermogenstoename t.o.v. wat er voor jouw kenteken staat geregistreerd blijft krijg je er in principe geen moeilijkheden mee. Daarboven moet je 'm sowieso laten herkeuren bij de RDW.
Denk eraan dat je ook de remmen en evt. het hele onderstel meeneemt als je je motorvermogen flink opschroeft!
:arrow: Link naar een topic met meer info/discussie hierover
Kijk uit, een Cactussssss

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

uhmm die 40% vermogenswinst behoor je wel uit je eigen blok te halen wil de tyypegoedkeuring (en dus je verzekering) blijven gelden. Een 1400 op kenteken moet een 1400 blijven en mag officieel zonder herkeuring geen 1600 worden zeg maar. De toegestande cilinderinhoud afwijking eindigd bij de grootste bestaande revisiemaat voor het blok
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Volgens mij zit het zo:

Bij wisseling motorcode>herkeuring.
Als er een typegoedkeuring bestaat voor dat type auto (AX 1.1 naar 1.4)>
keuring om te zien of hieraan voldaan is.
Motorcode niet gelevert in type auto (bv. 1.4 naar 1.6) >
Herkeuring/weggedragtest/weging/geluidstest.
orginele motorcode+40?% (ala AX GTI turbo ofzo)>
volgens mij hetzelfde als motor niet gelevert in auto.
Altijd meer PK's dan jou!

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

noujah aangezien ik bezig ben met een motorwissel bij een Bx heb ik maar is info aangevraagd. Dit schept een hoop duidelijkheid.
Als er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd. Dit geldt zowel wanneer de brandstofsoort ongewijzigd blijft als dat de brandstofsoort wel wordt gewijzigd.


U moet een personenauto, bedrijfsauto en driewielig motorrijtuig hiervoor laten keuren bij een keuringsstation van de RDW. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast. Een kentekenbewijs van een motorfiets kunt u laten wijzigen door het kentekenbewijs naar de RDW te sturen, samen met een begeleidende brief waarin u de wijzigingen aangeeft.

Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of de personenauto, bedrijfsauto of driewielig motorrijtuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.


Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.

Kosten keuring


De keuring van een motorwijziging kost:

voor lichte voertuigen (<3500> 3500 kg) ? 50,00
De kosten voor een geluidstest bedragen ? 366,00.

Kosten weggedragtest

Een weggedragtest kost ? 290,00.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


in een notendop:

- van ax 1100 naar ax 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van ax GTI naar ax 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van ax 1100 naar ax 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest

Bovengenoemde zijn voorbeelden....
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

mcdean wrote:in een notendop:

- van AX 1100 naar AX 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van AX GTI naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van AX 1100 naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
Maarrem er zijn eerder mensen geweest die een AX 1.6 16V goedgekeurd hebben gekregen toch? Telt dat dan niet als typegoedkeuring?
Kijk uit, een Cactussssss

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

pcrodent wrote:
mcdean wrote:in een notendop:

- van AX 1100 naar AX 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van AX GTI naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van AX 1100 naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
Maarrem er zijn eerder mensen geweest die een AX 1.6 16V goedgekeurd hebben gekregen toch? Telt dat dan niet als typegoedkeuring?
lijkt me niet, blok is nooit gelevert in de auto :wink:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Weet niet of iemand het boeit maar de volgende motor past ook in de AX:

KFU / ET3J4 (1.4 16V, 88 pk)

Dit gaat met evenveel moeite als een 1.6 16V monteren. Daarnaast passen de volgende 3 in de ruimte, maar kom je in de problemen met de hoogte (maak een enorme bobbel/happer in je kap en het gaat):

8HX / DV4TD (1.4 8V HDI, 68 pk)
8HZ / DV4TD (1.4 8V HDI, 68 pk)
8HY / DV4TED4 (1.4 16V HDI, 92 pk)

Geen idee wat het volgende zou doen, denk ongeveer hetzelfde als bovenstaande motoren (+ in no time een krom chassis):

9HX / DV6ATED4 (1.6 16V HDI, 90 pk)
9HY / DV6TED4 (1.6 16V HDI, 110 pk)
9HZ / DV6TED4 (1.6 16V HDI, 110 pk)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

iemand al ervaring met een XU blok? waar je dan tegen aan loopt (afgezien van de achterste en rechtermotorsteun)

Hoe kom je bijvoorbeeld uit met de hoogte?

Hoe houd het caroserie het? een 1900 monopoint met 110 pk moet toch niet veel verschillen met een Ax GTI (op het gewicht na dan)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

en waarom zou een HDI met 90 pk als resulataat een krom chassis hebben. GTI heeft 100 pk?
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

een hdi motor heeft flink wat meer koppel dan een gti :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

TTF wrote:een hdi motor heeft flink wat meer koppel dan een gti :wink:
eens!

Ax GTI 117Nm
Bx TZD turbo 180 Nm :lol:

Maja nu verklap ik mijn idee :lol:

Vermoedelijk kom ik niet uit met de turbo van een BX Turbo diesel maar ik ga het is bestuderen.

Een snelle Ax diesel lijkt me wel leuk!

Maja als het chassis het niet houd.... :lol:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

mcdean wrote:
pcrodent wrote:
mcdean wrote:in een notendop:

- van AX 1100 naar AX 1400 ---> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van AX GTI naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van AX 1100 naar AX 1.6 16V ---> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest
Maarrem er zijn eerder mensen geweest die een AX 1.6 16V goedgekeurd hebben gekregen toch? Telt dat dan niet als typegoedkeuring?
lijkt me niet, blok is nooit gelevert in de auto :wink:

... ik bedoelde, als er één is goedgekeurd met een bepaald blok, moet een verder identieke auto waarin zo'n blok wordt gebouwd ook automatisch worden goedgekeurd, zonder neuzelarij. Soort alternatieve typegoedkeuring. Maar de RDW zal daar wel niet aan meewerken... ;)
Kijk uit, een Cactussssss

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

zou wel ideaal zijn, maar er zijn verschillende manieren om bijvoorbeeld een auto op te bouwen, verschillen in onderstel, remmen, motorsteunen, uitlaten enz.. dus dan gaat dat alweer niet op
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mcdean wrote:
TTF wrote:een hdi motor heeft flink wat meer koppel dan een gti :wink:
eens!

AX GTI 117Nm
Bx TZD turbo 180 Nm :lol:
Dan kan je beter een 1.4 HDI 16V inbouwen. Loopt harder dan zo'n BX TZD Turbo, en dan blijft je AX ook nog een beetje bestuurbaar (ivm gewicht voorin).

Plus: De motor past zonder het schutbord te mollen.

Specs van een gechipte 1.4 HDI 16V: 115 pk en 262 Nm. Kleine tip: Las je carrosserie even goed door......

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

alleen een dat blok is een stukje prijziger dan van een BX :roll:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

uuuh een Ax 1.5 weegt ook al ruim 800 kg, hoeveel zwaarder is dat blok tov een 1400i?

Ik vermoed dat een BX TZD turbo 100kg meer weegt dan een 1400i


Me zwager heeft nog een AX 1.1 ter sloop staan, daar ga ik maar is mee bezig om een xu in te leggen kijken hoe en wat, gelijk kijken hoeveel ruimte ik nog over heb.

Tevens zal ik daar dan verslag van leggen.

Zeg nou zelf.... een Ax mi 16? :lol:

Mijn doel is overiguns om onder de 850kg te blijven. Het zal dan ook een soort van service AX worden, 3 deurs, 2 zitter, laatbak...
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Ik ben van plan om toch maar de hele motor + bak + onderstel te wisselen van mijn AX GT. Ben van plan om een schade saxo '97 1.6Vtr aan te schaffen, waarschijnlijk met NFZ motor 90pk.

Wat zijn aandachtspunten met het wisselen van onderdelen of wat moet er aangepast worden, zoals bijv. handremkabels?
Volgende onderdelen wil ik wisselen:
- achteras (schijven)
- fusees voor ivm aandrijfassen
- motor + versnellingsbak met uiteraard ECU en kabelboom
To finish first, you'll first have to finish!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

slimste is om de hele auto mee te nemen, mis je iig niks.
motor + toebehoren wisselen is geen probleem. Misschien moet je ook de tellerbak wisselen.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Ik haal de auto op en demonteer de gehele auto. Heb dus alle onderdelen, de tellerbak past in de behuizing van de AX en de stekkers zijn dan geen probleem?
To finish first, you'll first have to finish!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

past idd. stekkers passen volgens mij ook gewoon, je hebt alleen de motorkabelboom nodig.

vwb de tellerbak, gewoon even kijken of het werkt, zo niet, dan pas wisselen.
(gaat vooral om de toerenteller)
ligt dacht ik een beetje aan het bouwjaar (of niet) maar het zou ook kunnen dat het snelheidssignaal digitaal is ipv via de km-tellerkabel. (maar misschien is dat ook wel alleen met 16v motors)

Post Reply