Naar aanleiding van een topic over de legale aspecten van motorswaps. Aanvullingen welkom!
Welke motoren passen in een AX?
Alle zg. TU-blokken passen relatief gemakkelijk. XU-blokken (o.a. uit de ZX geloof ik) passen soms, maar met flink wat aanpassingen.
Voor niet-*U blokken wordt het sowieso flink knutselen, dus dan moet je echt weten wat je aan het doen bent en het niet in de FAQ hoeven opzoeken

Qua TU-blokken heb je de volgende smaakjes (in liters

1.0
1.1
1.3 (Sport/Rallye)
1.4
1.6
1.6 16v (de rest is allemaal 8v)
Wat is het dikste TU-blok?
Da's de 1.6 16v die o.a. in Saxo's is geleverd. Maar omdat dat een 16V-blok is wordt het ook nog heel wat aanpaswerk om dat in een standaard AX aan de praat te krijgen.
Wat is dan het dikste TU-blok waar je géén eerste monteur voor hoeft te zijn?
Dat zal een 1.6 8v blok zijn.
Kun je een carburateur naar injectie ombouwen, en vice versa?
Ja. Maar vergeet niet om ook de brandstoftank & -pomp mee te verwisselen, die zijn anders. En er komt een ECU + bijbehorende kabelboom bij als je naar injectie gaat. En denk ook aan een extra benzineleiding van de injectie richting benzinetank (retourleiding)
Wat moet ik mee-verwisselen als ik een ander type motor (dan mijn huidige) in mijn auto ga maken?
Meestal de kabelboom, ECU, injectiesysteem, injectieweerstand. Als je een carburateur naar injectie ombouwt, dan moet in ieder geval ook de brandstoftank/brandstofpomp verwisseld worden (carburateurmodellen hebben de brandstofpomp onder de motorkap, injectiemodellen in de tank), en je moet een extra benzineleiding aanleggen.
Mag ik zomaar het blok wisselen voor een groter blok?
Zolang je onder de 40% vermogenstoename t.o.v. wat er voor jouw kenteken staat geregistreerd blijft krijg je er in principe geen moeilijkheden mee. Daarboven moet je 'm sowieso laten herkeuren bij de RDW.
Denk eraan dat je ook de remmen en evt. het hele onderstel meeneemt als je je motorvermogen flink opschroeft!