Hoe zit alles vast? Maten van bouten, schroeven, etc
Moderator: webmasters
Hoe zit alles vast? Maten van bouten, schroeven, etc
Maten van schroefjes, boutjes en moertjes
Toch nog iets gevonden dat miste... Voordat je aan de slag gaat kunnen vinden hoe het dingetje dat je los wilt hebben vastgemaakt zit.
Wanneer dat handig is zijn tips bij alle schroefjes, boutjes etc ook welkom, bijvoorbeeld wanneer je iets sloopt als je het te hard/te zacht vastdraait.
Zoek je iets?
De lijst staat niet op alfabet, en dat ga ik niet doen ook
Probeer Ctrl-F om het te vinden met de zoekfunctie van je browser!
Denk je dat iets niet correct is?
Zet erbij wat jij denkt/weet dat het wel is. Niet alle AXen zijn hetzelfde...
Aanvullingen?
Graag!!
De lijst
- Ontluchtnippels achterremmen (trommels) - 8mm
- Startmotor - 3x 13mm
- Hoofdremcilinder - 2x 13mm
- Remleidingen aan hoofdremcilinder - 11mm (:!: niet te strak aandraaien)
- Dakunit (klokje, lampje, etc) - 10mm
- Achterlichtunits - vleugelmoeren
- Achterklep/spoiler - 2x 10mm (:!: niet te strak aandraaien)
- Deurgrepen - 2x T30
- Asbak - 2x T20
- Voorstoelen - 4x T40
- Monopoint injectiehuis - 4x T30 (loctite)
- Achteras - 4x 16mm + remleidingen + handremkabels
- Voorbumper - 2x 13mm (autozijde) of 2x 10mm (bumperzijde) EN 2x 10mm aan voorscherm.
- Achterbumper - 2x 10mm (onder auto) + bevestigingsblokjes in achterscherm
- Verdelerkap - 2x schroeven (kruis of plat) of 8mm
- Rotor - eraf trekken/erop duwen
- Inlaatspruitstuk - 6x 10mm
- Uitlaatspruitstuk - 8x 13mm aan blok en 3x 13mm aan downpipe
- Kleppendeksel - 2x 13mm (niet te strak aandraaien)
- Kleppen stellen - 13mm + platte schroevendraaier
- Uitlaat: downpipe aan tussenpijp - 2x 10mm (beide kanten dus draait mee) (speciaal veersysteem-ding)
- Uitlaat: einddemper aan tussenpijp - klem met 2x 13mm
- Voorscherm - 3x 10mm (beide kanten dus draait mee) in watergoot + 2 of 3x 10mm bij voorportier + bevestigingsblokken bumper
- Wielen - 3x 19mm (lichtmetalen hebben conische bouten, stalen hebben "platte")
- Buitenspiegels - 2x 7mm
- Ruitenwisserarm voor/achter - 13mm
- Stuurwiel - 23mm (daarna hard lostrekken; leg er een kussen op want je krijgt 'm in je gezicht. Klappen rondom geven en dan trekken is ook te proberen. Of draai de moer net niet helemaal los om te voorkomen dat je 'm met je gezicht opvangt.)
- Olieaftapplug - 24mm en/of vierkant 8mm (vernieuw ringetje)
- Rembekrachtiger - 4x mm
- Remcilinders achter - 2x inbus mm + remleiding + trommelrem
- Naafmoeren voor/achter - soms 30mm, soms 32mm
- Motorkap - 2/4x 10mm
- Accu - 13mm moer rechts v/d accu
- Dynamo -
- Bovenste beschermkap distributieriem - 2x 10mm
- Nokkenastandwielmoer - 21mm
- Fuseeboutje - 16mm + 17mm (type 2), 2x 13 mm (type 1)
- Bakolievulplug - 8mm vierkant (deurklink-maatje)
- Bougies - 16mm (met bougiesleutel of pijpsleutel)
- Pookknop - hard trekken (type 2)(pas op dat je 'm niet in je gezicht krijgt), draaien (type 1)(schroefdraad)
- Raamslingertjes - trekken of eruit wippen met schroevendraaier
Toch nog iets gevonden dat miste... Voordat je aan de slag gaat kunnen vinden hoe het dingetje dat je los wilt hebben vastgemaakt zit.
Wanneer dat handig is zijn tips bij alle schroefjes, boutjes etc ook welkom, bijvoorbeeld wanneer je iets sloopt als je het te hard/te zacht vastdraait.
Zoek je iets?
De lijst staat niet op alfabet, en dat ga ik niet doen ook
Probeer Ctrl-F om het te vinden met de zoekfunctie van je browser!
Denk je dat iets niet correct is?
Zet erbij wat jij denkt/weet dat het wel is. Niet alle AXen zijn hetzelfde...
Aanvullingen?
Graag!!
De lijst
- Ontluchtnippels achterremmen (trommels) - 8mm
- Startmotor - 3x 13mm
- Hoofdremcilinder - 2x 13mm
- Remleidingen aan hoofdremcilinder - 11mm (:!: niet te strak aandraaien)
- Dakunit (klokje, lampje, etc) - 10mm
- Achterlichtunits - vleugelmoeren
- Achterklep/spoiler - 2x 10mm (:!: niet te strak aandraaien)
- Deurgrepen - 2x T30
- Asbak - 2x T20
- Voorstoelen - 4x T40
- Monopoint injectiehuis - 4x T30 (loctite)
- Achteras - 4x 16mm + remleidingen + handremkabels
- Voorbumper - 2x 13mm (autozijde) of 2x 10mm (bumperzijde) EN 2x 10mm aan voorscherm.
- Achterbumper - 2x 10mm (onder auto) + bevestigingsblokjes in achterscherm
- Verdelerkap - 2x schroeven (kruis of plat) of 8mm
- Rotor - eraf trekken/erop duwen
- Inlaatspruitstuk - 6x 10mm
- Uitlaatspruitstuk - 8x 13mm aan blok en 3x 13mm aan downpipe
- Kleppendeksel - 2x 13mm (niet te strak aandraaien)
- Kleppen stellen - 13mm + platte schroevendraaier
- Uitlaat: downpipe aan tussenpijp - 2x 10mm (beide kanten dus draait mee) (speciaal veersysteem-ding)
- Uitlaat: einddemper aan tussenpijp - klem met 2x 13mm
- Voorscherm - 3x 10mm (beide kanten dus draait mee) in watergoot + 2 of 3x 10mm bij voorportier + bevestigingsblokken bumper
- Wielen - 3x 19mm (lichtmetalen hebben conische bouten, stalen hebben "platte")
- Buitenspiegels - 2x 7mm
- Ruitenwisserarm voor/achter - 13mm
- Stuurwiel - 23mm (daarna hard lostrekken; leg er een kussen op want je krijgt 'm in je gezicht. Klappen rondom geven en dan trekken is ook te proberen. Of draai de moer net niet helemaal los om te voorkomen dat je 'm met je gezicht opvangt.)
- Olieaftapplug - 24mm en/of vierkant 8mm (vernieuw ringetje)
- Rembekrachtiger - 4x mm
- Remcilinders achter - 2x inbus mm + remleiding + trommelrem
- Naafmoeren voor/achter - soms 30mm, soms 32mm
- Motorkap - 2/4x 10mm
- Accu - 13mm moer rechts v/d accu
- Dynamo -
- Bovenste beschermkap distributieriem - 2x 10mm
- Nokkenastandwielmoer - 21mm
- Fuseeboutje - 16mm + 17mm (type 2), 2x 13 mm (type 1)
- Bakolievulplug - 8mm vierkant (deurklink-maatje)
- Bougies - 16mm (met bougiesleutel of pijpsleutel)
- Pookknop - hard trekken (type 2)(pas op dat je 'm niet in je gezicht krijgt), draaien (type 1)(schroefdraad)
- Raamslingertjes - trekken of eruit wippen met schroevendraaier
Last edited by pcrodent on FriFeb02, 2007 2:22:51 PM, edited 7 times in total.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Hoe zit alles vast? Maten van bouten, schroeven, etc
pcrodent wrote:- Buitenspiegels -
2x 7mm
pcrodent wrote:- Ruitenwisserarmen -
beide armen 1 x 13mm
Zitten ook soms verschillen in type1 en 2 (om het makkelijk te maken )
Naafmoer is 30 mm, maar 32 mm schijnt ook voor te komen.
Fuseeboutje is 2* 17 mm op een type 2, op een type 1 aanmerkelijk kleiner 13
En het verdelerkapje vervang ik altijd met steeksleuteltje 8, veel makkelijker.
De bakolie vervangen kan uitsluitend met een vierkante 8 mm.
En wat is de bougiemaat ook alweer?
Naafmoer is 30 mm, maar 32 mm schijnt ook voor te komen.
Fuseeboutje is 2* 17 mm op een type 2, op een type 1 aanmerkelijk kleiner 13
En het verdelerkapje vervang ik altijd met steeksleuteltje 8, veel makkelijker.
De bakolie vervangen kan uitsluitend met een vierkante 8 mm.
En wat is de bougiemaat ook alweer?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Edwin wrote:Pookknop - gewoon keihard trekken
(en let daarbij op dat je er, net als bij het stuurwiel, niet met je kin vlak boven hangt)
Type 1 = draaien, type 2 = snokken
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Rio97 wrote: snokken
snokken?
Rio97 wrote:Naafmoer is 30 mm, maar 32 mm schijnt ook voor te komen.
ik dacht dat dat het verschil voor/achter was
maar inderdaad - ik heb ook een keer met een 32 in m'n handen gestaan en toen was het 30 (of andersom)
tip voor het eruit krijgen van dat boutje bovenin als je je dynamo verwisseld (die krijg je er niet uit, want dan kom je tegen een metalen plaatje aan de linkerkant):
krik je blok een stukje op
(thanks to de citrosans)
tip bij de olie aftap plug: plaats de opvangbak meer naar de kant waar de opening heen 'wijst'. de olie valt niet recht naar beneden maar met een straal
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
Re: Hoe zit alles vast? Maten van bouten, schroeven, etc
- Carterstopring - 16x22x1.5mm massief koper (Dus niet van die holle die je dichtknelt.)pcrodent wrote: Maten van schroefjes, boutjes en moertjes
...
- Olieaftapplug - 24mm en/of vierkant 8mm (vernieuw ringetje)
...
Draad van carterplug is trouwens m16x1.5.
Ringetje versnellingsbakplug weet ik niet.