De meningen over het nut van tunen zijn verdeeld, en zeker over hoe dat het beste kan gebeuren. Ik geef hier de goedkope of gemakkelijke mogelijkheden zo accuraat mogelijk weer.
Katalysator verwijderen
Men is het er over eens dat dat de prestaties verbetert. Zorg voor zo min mogelijk luchtweerstand in het uitlaatsysteem op de plek waar eens je katalysator zat. Kan door er een pijp in te lassen, of door gewoon een kant-en-klare katloze pijp (voor tot achter) van een andere AX te halen.
Open luchtfilter
Zie de FAQ daarover. (klik)
Sportuitlaat
Geeft vooral een leuk geluid en levert als je mazzel hebt een paar PK's of Nm's op. Verwacht geen wonderen. Wordt vooral genoemd als aanrader in combinatie met een open luchtfilter.
Kosten stoere einddemper: tussen 50 en 150 euro. Kan ook wat meer zijn.
Kosten geheel handgemaakt uitlaatsysteem GT: 325 euro, hier:
http://www.stxstyling.co.uk/StxStyling/Cars/Citroën.htm
Let op dat bij de kosten voor de uitlaat zelf ook de kosten voor montage komen als je niet kunt of wilt lassen. Universele uitlaten zijn nieuw nooit direct geschikt voor montage op een AX, daar moeten bevestigingspunten op en soms een flens.
Voor 1.1i Bosch: injectie van een 1.4-motor monteren
Als je de computer, de injectorweerstand, het injectiehuis en het inlaatspruitstuk van een 1.4 op je 1.1 zet levert dat best veel vermogen op, en het is niet heel moeilijk, als je je goed voorbereidt. Hier staat een howto: (klik)
Ik heb het zelf gedaan, het autootje voelt wat aggressiever aan. Ik heb geen effect gemerkt op het brandstofverbruik.
Gewicht dumpen
Hoe minder je in je auto hebt, hoe sneller ie gaat... De grootste moeilijkheid hier is beslissen wat je kunt missen

Spaghettispruitstuk (Thommes)
Levert naar verluidt een hoop extra vermogen op. Kosten: ?275 op deze site:
http://www.stxstyling.co.uk/StxStyling/Cars/Citroën.htm
Een spaghettispruitstuk is een vervanging voor je uitlaatspruitstuk en (meestal?) downpipe.
Snelle nokkenas (Thommes)
Ook duur, relatief veel vermogenswinst.
Vliegwiel laten afdraaien (Browny)
De motor komt sneller op toeren.
Kosten? Risico's?
Turbo monteren (Gideon)
Wordt gezien als erg riskant, is vrij duur maar is ook erg leuk als het lukt. Op www.howstuffworks.com staat een hele goede beschrijving van hoe een turbo(charger) precies werkt.
Er zijn AX'en met turbo's (dus ja, het kan).

Deze opties zijn vergezocht, bewerkelijk, exotisch of duur. Voor de volledigheid toch hier vermeld:
- inlaatspruitstuk flowen/polijsten
- dubbele carburateurs monteren
- kop laten vlakken (niet teveel & misschien moet je over op 98-benzine)
- racebougies
- racekoppeling (maakt wel het filerijden lastig)
- andere zuigers (liefst i.c.m. turbo; heel bewerkelijk)
- waterinjectie (koeling van inlaatlucht)
- benzinedrukregelaar