Dit topicje gaat over het kopen en plaatsen van een open luchtfilter. Dus niet een gewoon luchtfilter.
Waarom zou ik een open luchtfilter willen?
- Veel mensen noemen een leuk aanzuiggeluid (soort brom) als voordeel.
- Verder schreeuwen sommigen over PK-winst, maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Als het al iets oplevert is het niet bijster veel.
- Men is het er meer over eens dat je koppel er groter van wordt.
- Ze zijn schoon te maken, dus je hoeft hem niet elke zoveel kilometer te vervangen. Om hem schoon te maken heb je speciale schoonmaaksetjes in de handel.
Hoe plaats ik een luchtfilter?
Dat vind je hier (klik).
Welk merk moet ik hebben?
Green is goed en K&N is goed, maar Green is een stuk goedkoper. Koop geen kit maar een los filter.
Waar koop ik een luchtfilter?
- op een beurs zijn ze lekker goedkoop.
- maar je lokale autoshop heeft ze ook wel.
- bij twijfel: vraag op het forum!
Mijn luchtfilter ruikt naar benzine!
Kan kloppen! Je injectiehuis heeft constant met benzine te maken, en hij is verbonden met je luchtfilter(huis). Het is dus niet ondenkbaar dat er wat benzine(damp) de "andere" kant op gaat, dus richting luchtfilter.
Meer luchtfilterinfo
Die vind je hier (klikkie).
Ik heb een uittreksel gemaakt voor de luie mensen onder ons:
Hoe groot moet de aansluiting zijn van het filter dat ik koop?
Het filter heeft een aansluiting nodig van 76mm. Uitzonderingen hierop kunnen enkele 1.0 uitvoeringen zijn. Vraag bij twijfel op het forum!
Moeten echt al die mooie plastic dingen eruit? Ze dienen toch ergens voor?!
Alle slangen kunnen worden verwijderd.
Het slangetje om de warmeluchtklep te bedienen kan het beste worden afgedopt.
Wat kost zo'n luchtfilter eigenlijk? Ik wel er ook een op mijn autootje zetten.
Hmmz... eurootje of 10

Elders rond de 30/40 euro.
Moet ik na het monteren mijn computer opnieuw inlezen?
Het maakt niet uit of je je computer overnieuw inleest of niet, hij past z'n tabellen vanzelf aan.
Ik leg het filter op een andere, koudere plek met een ingenieus buizensysteem. Goed idee?
Als je een lange aanzuig hebt dan heb je relatief veel koppel onderin. Met het gevoel dus dat je snel optrekt. Met een korte aanzuigbuis heb je meer vermogen bovenin. Wat weer een hoge top tot gevolg heeft. En je auto komt wat later op gang bij het optrekken.
Als de lucht te koud is gaat je motor rijker lopen en dat is juist heel erg ongunstig voor je verbruik. (Sander)
Verder van Sander:
Met de lengte van de pijp kan je bepalen met welk toerental de drukgolf gaat resoneren. Daarom hebben sommige moderne auto's een inlaatkanaal wat van lengte kan veranderen. Lang voor optrekken, kort als je op snelheid bent. Dit scheelt maar 10 cm of zo. Het inlaatspruitstuk is hier helemaal op aangepast. Er zelf wat mee lopen kloten geeft dus een hele kleine kans van slagen. En het verschil is volgens mij ook niet zo gigantisch.
Maakt het verschil of ik een kegelvormig of cylindervormig filter monteer?
Nee.
Maakt het verschil als ik een luchthapper in de motorkap maak om 'm van koude lucht te voorzien?
Ja. Koudere lucht = meer moleculen per cc = meer zuurstof per cc = meer vermogen.
Kan ik het plastic ding boven het injectiehuis en luchtfilterhuis niet weglaten?
Ja, dat kan en er zijn mensen die dit met succes hebben toegepast. Over hun prestaties na deze aanpassing is niets bekend.
Als je dit zelf wilt proberen, moet je zorgen dat je carter wordt ontlucht (overdruk wordt weggezogen middels de carterontluchtingsslang, dat ding op je kleppendeksel). De lucht moet de motor weer worden ingezogen (schadelijke dampen enzo), dus de slang vervangen door een klein filtertje is officieel APK-afkeur. Er zijn verslagen van mensen die met een dergelijk filtertje gewoon door de APK kwamen.
Gaat je brandstofverbruik omhoog met een openluchtfilter?
Nee. Eerder omlaag.