Ik kan mij herinneren dat Bas een wiel wou die eik een te hoge J-maat had ... Ik vraag me dus ook af ,... welke J maat kan de AX maximaal hebben ? en wat is de ideale ET waarde voor een AX ? ..... of tussen welke maten moet je zitten met de ET ?
Hmmm... De J-waarde is dus de binnenbreedte van de velg.
Is dat niet gewoon hetzelfde als de breedte van de band?
(Hoewel sommige -naar mijn idee pruzzors- een (veel) smallere band om een brede velg (laten) leggen...)
M'goe, om dus te kunnen bepalen of een velg aan je auto past, moet je dus eerst weten wat de afstand van het raakvlak van de velg op de wielophanging en de wielkast (of draagarm?) is.
Daarnaast moet je weten hoe breed de wielkast zelf is. Dit is bepalend voor de maximale J-waarde?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:Is dat niet gewoon hetzelfde als de breedte van de band?
de J waarde wordt in inches uitgedrukt en komt niet overeen met de te gebruiken band. Een velg kan voor meerdere auto's gebruikt worden met dus ook verschillende breedtes.
6 J is behoorlijk breed
5 en 5,5 J wordt gebruikt voor de GT/Sport alu velgen
Ik ben straks genoodzaakt om een 165 band om een 7J wiel te leggen ... puur omdat het anders gewoon niet gaat passen...
Maar als een 7J wiel al te veel is voor een AX dan kan ik ze beter op een 106/saxo forum verkopen ... en stoppen met dure pogingen om de wielen op de AX te zetten.
Ik heb 6j velgen met 185 en dat is mooi, smaller gaat de velg uitsteken denkik (moet ie strak getrokken worden)
Loopt in de GT net niet aan als t goedis maar ik heb er nog niet mee gereden
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Volgens het internet is 20 ideaal voor een AX.
Natuurkundig gezien is 0 het best voor je wiellagers. D'r zijn ook velgen met een negatieve ET waarde. Dan steken je wielen dus verder uit, zonder breder te zijn. Hetzelfde idee dat je met spacers krijgt. Alleen zien je velgen er met spacers er niet 'dieper' uit, en met een negatieve ET wel.
nee, andersom, natuurkundig gezien is een bepaalde ET waarde nodig om het draaipunt (en de wiellagers) precies in het midden van het loopvlak van de band uit te laten komen.. velgen met een ET van 0 hebben meer rubber buiten het draaipunt dan binnen, velgen met een te grote (??) hebben meer rubber binnen de draaipunten dan dr buiten.
het resultaat van niet-optimale ET is dat je auto "bumpsteer" krijgt of andere afwijkingen tijdens het sturen. het resultaat van spacers om een auto "breder" te maken geeft dan ook al resultaat dat je wiellagers sneller slijten en bumpsteer enzovoorts. spacers gebruiken om velgen met een te *hoge* ET waarde te monteren is meer dan prima, dan maak je effectief gewoon velgen met de juiste ET waarde.
Heb je het nu niet over fuseedwarshelling icm wielvlucht?
bumpsteer heeft meer met de geometrieveranderingen als gevolg van slecht wegdek en inveren te maken en dan met name de hoeken die deze geometrie aanneemt tov je stuurhuis en daarmee gepaard gaand je stuurarmen e.d. Een spacer veranderd hier niks aan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.