Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Kom hier meer te weten over de club agenda en meetings wie, wat, waar, wanneer en hoe. Ook voor foto's en nabespreken van afgelopen meetings.

Moderators: Browny, webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Rio97 »

Alsof er met Hemelvaart nog niet genoeg te doen is, is er ook nog iets erg leuks en bijzonders in Delft.
Voor twee dagen wordt http://www.garagevanbemmelen.nl omgetovert in een Citroën museum.

Voor het Citroën Forum heb ik Peter geinterviewd en een artikel geschreven.
http://www.Citroën-forum.nl/nieuws/even ... aar_museum


La transformation van garage naar museum. Een bijzondere verzameling.

Zaterdag 19 en zondag 20 mei museum van Bemmelen in Delft.

Voor wie niet naar de Pressé gaat, niet naar Waggel en niet naar Forever Young en toch in het weekend van Hemelvaart bijzondere Citroëns wil zien, is Delft een goede optie. Dan opent bij Van Bemmelen in Delft een klein museum waar enkele zeldzame Franse auto’s te zien zijn. Het is gratis, er is wat te drinken, maar het duurt slechts deze twee dagen.

Garage Van Bemmelen is alweer 20 jaar een bekend adres in Zuid-Holland voor eigenaren van een klassieke Citroën of Peugeot. Om dit te vieren gaat dit weekend het roer helemaal om. In plaats van de auto’s van klanten komen nu de mooiste auto’s uit de privécollectie van Peter van Bemmelen centraal te staan. Zij worden aangevuld met oude reclames, Citroën-rariteiten en zelf gemonteerde films.

Voor dit artikel neemt Peter mij mee naar zijn privécollectie. Ik voel me als een kind in de snoepwinkel. Onder andere een M35 in concoursstaat, een GS Birotor, een GS uit de allereerste serie uit 1970, een Axel, een GS cabrio in aanbouw. Van sommige uitvoeringen staan er zelfs twee. De term “donor” wil Peter absoluut niet horen. Op nonchalante toon legt hij uit dat het gewoon handig is om eens een onderdeel uit te kunnen wisselen als iets niet helemaal correct functioneert. Een liefhebber gaat geen Birotor of M35 demonteren.

De GS lijkt een centrale rol te spelen in de verzameling. De voorkeur blijkt net iets breder te liggen: bij de modellen uit de jaren ‘70, de modellen die door Robert Opron zijn ontworpen. De AMI 8 en de GS zijn auto’s waar Peter zelf heel veel aan gesleuteld heeft. Een voorliefde die van huis uit is meegegeven door een vader die vond dat zijn zoon maar moest helpen met het onderhoud aan de AMI 6 en later de GS.

In een andere ruimte staan nog meer auto’s, waaronder twee pronkstukken: een Panhard 24 CT en een CX Prestige die van Erich Honecker is geweest. Compleet met het originele zwaailicht en de vlaggenhoudertjes om de DDR-vlag op de voorbumper te kunnen voeren.

In het museum geen opsomming van technische feiten, maar meerdere verhaallijnen waarlangs de auto’s geordend staan. Een thema is de waarde van een auto. Begin jaren ‘70 was een SM pakweg vier keer zo duur als een eengezinshuis. Voor de C6 geldt tegenwoordige de omgekeerde situatie. Aan de onderkant van de markt is de C1 wat de 2CV vroeger was. Het verhaal van de auto zoals deze door Citroën bedoeld was, komt aan bod. Maar dan met de persoonlijke ervaringen en het verhaal van Peter. De geschiedenis van een Citroën-garage wordt gekleurd door de ontwikkelingen van Citroën zelf. Sleutelen aan de Eend, DS en GS werd later de Visa, nog steeds de Eend, de AMI 8 en de CX. Weer later kwam de BX en zo ging het voort. Zo gaat het voort!

Het weekend na Hemelvaart, zaterdag 19 en zondag 20 mei, gaan de rolluiken open en is iedereen van harte welkom, van jong tot oud, wel of niet in het bezit van een museumjaarkaart. De toegang is tenslotte gratis. Vergeet ook de “ken uw koplamp”-quiz niet.

Het museum is open van 10 tot 17 uur.
Ampèreweg 6
2627 BG Delft, dat is hier

http://www.garagevanbemmelen.nl
http://www.facebook.com/garage.vanbemmelen

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Losroyos »

Misschien ga ik daar wel even kijken meteen een goed excuus ook even mijn uitlaat op te halen. Weet alleen niet of het kan aangezien ik rekening moet houden met meerdere op vakantie :P

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Rio97 »

Ik ga in ieder geval zondagmiddag op de terugweg vanaf Le Pressé even langs.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Mastenhose »

Twee weken geleden ook nog een telefonische uitgenodigen gekregen van Ron, erg leuk!
Ik moet het weekend werken, maar ben wel van plan om even langs te gaan!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Sticky'91
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 105
Joined: TueMay31, 2011 7:59:40 PM

Re: Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Sticky'91 »

aanwezig :) !!, ben benieuwd :D

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Rio97 »

Inmiddels een paar foto's online gezet, de foto's van Anne haar fisheye camera.
Dat is nog met een filmrolletje dat opgestuurd moet worden, ontwikkeld, etc. Dus dat duurt even.
Zelf had ik ook veel foto's gemaakt, maar ik zag de MartijnAZU ook langs was geweest. Tja, daar valt niet tegenop te fotograferen.

Link fotoalbum MartijnAZU

Maar door een fisheye ziet het er opeens zo uit!
Link hele mapje

Image

Image

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Losroyos »

Hee, ik heb mezelf gespot,

Image

Auto volgepakt van het weekendje weg :P

Ook Mastenhose staat op de Foto's van MartijnAZU Volgens mij is Saxo eend combi :)

Image

En dan natuurlijk ook de andere AX (naam kwijt :oops: )

Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Citroënmuseum van Bemmelen in Delft 19 + 20 mei

Post by Mastenhose »

Leuk! Ben ik ook eens gespot, met 2 auto's in 1x! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply