ARGGHHH wielmoeren + luchtsleutels

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

ARGGHHH wielmoeren + luchtsleutels

Post by Happytree »

Ik van de week netjes mijn nieuwe remmetjes binnengekregen om vandaag te vervangen.

1e wiel zat netjes vast hoe het hoort, dus ik door naar het volgende wiel, onmogelijk om los te krijgen, zo'n orginele sleutel door de midden gesprongen, laten schrikken met een hamer, 2 man eraan maar niet los te krijgen.....

Gelukkig krijg ie woensdag nieuwe bandjes en zullen ze de boel met de luchtsleutel wel loskrijgen en kan ik de dag erna de remmen doen.

Maar je zal langs de weg staan met een lekke band, vind het echt triest dat er mensen zo'n werkwijze hebben......

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Tsjaa, tegewoordig leer je niet anders :P

Ik heb voertuigtechniek gedaan, daar moesten we ze gewoon luchtsleutel vast klaar. op mijn leerbedrijven ook :P De meeste garages doen het zo ;)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Losroyos wrote:Tsjaa, tegewoordig leer je niet anders :P

Ik heb voertuigtechniek gedaan, daar moesten we ze gewoon luchtsleutel vast klaar. op mijn leerbedrijven ook :P De meeste garages doen het zo ;)
:roll:

Dikke prutsers dus

Heb al eens een lichtmetalen velg gezien waarvan het hart kapot gescheurd was door dat de velg met een luchtsleutel was vast gezet.. met als gevolg wiel verloren op de snelweg.. gelukkig goed afgelopen !

Daarom altijd momentsleutel gebruiken :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Waardeloos, gewoon op moment vastzetten. Ik kan me niet voorstellen dat er een degelijke garage is waar ze ze met de luchtsleutel vastzetten.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Seat Dealer, Iveco Dealer. Ze gebruik meestal luchtsleutel omdat ze te lui zijn ze op moment vast te draaien. :lol:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Als ze daarvoor al te lui zijn zou ik daar nooit komen met m'n auto en iedereen afraden daar ook maar naartoe te gaan.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Losroyos wrote:Seat Dealer, Iveco Dealer. Ze gebruik meestal luchtsleutel omdat ze te lui zijn ze op moment vast te draaien. :lol:
Ik geloof er toch niks van.. zat er dan geen speciale dop op die klikt bij een bepaald aantal nm?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

luchtsleutel is niks mis mee als ze er een hebben waarvan je het moment in kunt stellen en dat dan ook doen!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

saxo100 wrote:luchtsleutel is niks mis mee als ze er een hebben waarvan je het moment in kunt stellen en dat dan ook doen!
dat is idd ook te koop.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Bij de Iveco niet, Maar volgens mij bij de Seat zat er wel een sleutel op die tot een bepaald punt doordraaide en en dan gewoon stopte. en dan kon je niet meer veder draaien. Dus ze zullen dan wel op moment staan :P

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou kan me aansluiten bij te vaste wielbouten... Van het weekend lekke band met de Xsare van me vriendin. Zat een schroef in...

Denk ff reserve wiel eronder trappen... Meegeleverde wielsleutel nix mee los te krijgen... Das vaak zo. Kruis sluitel gepakt. Nix. Springen op kruissluitel knalt ie eraf. En schuine bout belasting. Niet los te krijgen.

Uiteindelijk maar een pijp van 2.5 meter lang over de kruis sleutel heen geschoven. Pijp boog flink eind door... Wat metaal gekraak uit de bouten!! Maar uiteindelijk ging die los met hangen aan 2.5 meter pijp.

Ronduit BizaR!! Nog nooit zulke vaste bouten gezien. Uiteindelijk alle 4 eruit gekregen. Kruissleutel overleden. Was een goeie... Maar nu issie krom. En dop 19 heeft nu speling op de bouten. Zucht. Eikels. Weet niet hoe dit ooit vast gezet is. Met een krachtluchtsleutel ofzo.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ik gok van wel ja... :?

eigenlijk wel ff nieuwe bouten dr in, deze zijn overbelast (geweest).. :|
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Een luchtsleutel is best te gebruiken mits je dit met beleid doet. Ik gebruik ook altijd een luchtsleutel op mijn werk, Werk voornamelijk met lichte en zware bedrijfswagens dus heb je deze zeker nodig. Ik zet vaak de wiellen vast met een luchttol maar ik ram deze niet door en trek altijd de wiellen na met een momentsleutel. Bij lichtmetaal doe ik het soms met een luchtsleutel en dan heel voorzichtig, als ik het niet vertrouw zet ik ze vast met een wringijzer hetzelfde geld bij personenwagens. En altijd op moment zetten. Bij ons moet je zozie al voorzichtig zijn met je luchttol, de compressor werkt namelijk op 15 bar, ipv 8-10 bar waar de meeste autobedrijven mee werken. De luchttol heeft bijna het dubbele aan werkdruk.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply