autobanden
Moderators: Rock's, webmasters
autobanden
Jippie jippie jippie de lente is er weer en dus is de kans op sneeuw zo klein dat ik er heel veel zin in had om de lm-velgjes weer onder de ax te doen. En de winter bandjes voorlopig weer op te ruimen.
Dus vol goede moed de hoes om de velgen weg gehaald en de eerste velg van de velgen boom getild en deze vervolgens buiten neergelegd. Maar wat ziet mijn oog.....een "scheurtje" net boven de velg in de band ongeveer een cm, na de velg omgedraaid te hebben aan de achterkant nog meer "scheuren"
De volgende band gelukkig niks en de derde hetzelfde geval....de 4e weer gelukkig niks.
Deze banden heb ik er vorig jaar maart om laten zetten en heb er ongeveer 6.5 maand op gereden. Daarna netjes opgehangen aan de velgen boom en afgedekt met de hoes. De banden met scheuren zaten vorig jaar voor onder de auto.
Dus dat word voorlopig nog even op de "winter" bandjes rijden
Zal volgende week even met het bedrijf bellen waar ik ze heb gekocht. Want het lijkt mij sterk dat dit een normaal verschijnsel is.
Dus even flink balen want ja het is gewoon zonde dat verder goede banden weg gegooid kunnen worden
Een paar foto's :
Dus vol goede moed de hoes om de velgen weg gehaald en de eerste velg van de velgen boom getild en deze vervolgens buiten neergelegd. Maar wat ziet mijn oog.....een "scheurtje" net boven de velg in de band ongeveer een cm, na de velg omgedraaid te hebben aan de achterkant nog meer "scheuren"
De volgende band gelukkig niks en de derde hetzelfde geval....de 4e weer gelukkig niks.
Deze banden heb ik er vorig jaar maart om laten zetten en heb er ongeveer 6.5 maand op gereden. Daarna netjes opgehangen aan de velgen boom en afgedekt met de hoes. De banden met scheuren zaten vorig jaar voor onder de auto.
Dus dat word voorlopig nog even op de "winter" bandjes rijden
Zal volgende week even met het bedrijf bellen waar ik ze heb gekocht. Want het lijkt mij sterk dat dit een normaal verschijnsel is.
Dus even flink balen want ja het is gewoon zonde dat verder goede banden weg gegooid kunnen worden
Een paar foto's :
Dit is wel bizar zeg.
Dit waren echt nieuwe banden, geen 2e handjes?
Ik zou er inderdaad wel mee terug gaan.
Mijn normale banden liggen in een ongeisoleerde schuur, daar vriest het binnen bijna net zo hard als buiten, maar dit heb ik nog niet eerder gezien.
Dit waren echt nieuwe banden, geen 2e handjes?
Ik zou er inderdaad wel mee terug gaan.
Mijn normale banden liggen in een ongeisoleerde schuur, daar vriest het binnen bijna net zo hard als buiten, maar dit heb ik nog niet eerder gezien.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Toen ik ze vorig jaar kocht waren ze echt nieuw.
En ja het zijn fulda's maar dan eco control.
Zal er morgen eerst even heen bellen en zien wat zij er mee doen.
Heb ze niet ingevet vorig jaar. Maar heb om mn stalen velgen al 3 jaar pirelli zitten uit 2006 mankeert niks aan. Behalve dat het profiel natuurlijk inkort....
En ja het zijn fulda's maar dan eco control.
Zal er morgen eerst even heen bellen en zien wat zij er mee doen.
Heb ze niet ingevet vorig jaar. Maar heb om mn stalen velgen al 3 jaar pirelli zitten uit 2006 mankeert niks aan. Behalve dat het profiel natuurlijk inkort....
Ik dacht inderdaad ook aan het montageapparaat dat wordt gebruikt om de band binnen de velg te krijgen, omdat de beschadigingen zo dicht bij de velgrand liggen.Pascal wrote:Lijkt me dat er iets fout gegaan is met demontage, omdat de scheuren hetzelfde profiel en beeld vertonen...
Het synthetisch rubber behoort hiertegen bestand te zijn, evenals tegen rijden met te weinig druk en tegen stoepranden op rijden (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
q01z wrote:ik neem aan dat je montage bedoeld,
maar idd.. alsof er iets scherps aan de lepel gezeten heeft
Het zijn idd "scherpe" scheuren. Maar het vreemde is dat het alleen bij de voorbanden is. En als het bij de montage al gebeurd zou zijn, zou ik er dus nog 6,5 maand (±11000 km) mee gereden hebben én zou het bij de APK (en andere garage bezoekjes) niet opgemerkt zijnjk wrote:Ik dacht inderdaad ook aan het montageapparaat dat wordt gebruikt om de band binnen de velg te krijgen, omdat de beschadigingen zo dicht bij de velgrand liggen.
Het synthetisch rubber behoort hiertegen bestand te zijn, evenals tegen rijden met te weinig druk en tegen stoepranden op rijden (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Het is mogelijk dat het veroorzaakt is bij montage, maar in principe probeer je bij montage zo min mogelijk contact met het bandenapparaat te hebben...Willy wrote:q01z wrote:ik neem aan dat je montage bedoeld,
maar idd.. alsof er iets scherps aan de lepel gezeten heeftHet zijn idd "scherpe" scheuren. Maar het vreemde is dat het alleen bij de voorbanden is. En als het bij de montage al gebeurd zou zijn, zou ik er dus nog 6,5 maand (±11000 km) mee gereden hebben én zou het bij de APK (en andere garage bezoekjes) niet opgemerkt zijnjk wrote:Ik dacht inderdaad ook aan het montageapparaat dat wordt gebruikt om de band binnen de velg te krijgen, omdat de beschadigingen zo dicht bij de velgrand liggen.
Het synthetisch rubber behoort hiertegen bestand te zijn, evenals tegen rijden met te weinig druk en tegen stoepranden op rijden (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
Als je de band goed in de diepste rand vn de velg duwt heb je niet zo gek veel kracht nodig om de band om de velg te drukken...
Hmmm... zijn dat de 165/60R14 EcoControl zomerbanden van Fulda?
Laat dat nou precies de banden zijn die ik op m'n witte 106 velgen wil laten leggen voor komende zomer...
Ben dus niet bepaald vrolijk van dit voorval.
Ben dan ook heel benieuwd wat je bandenboer als verklaring gaat geven!
Laat dat nou precies de banden zijn die ik op m'n witte 106 velgen wil laten leggen voor komende zomer...
Ben dus niet bepaald vrolijk van dit voorval.
Ben dan ook heel benieuwd wat je bandenboer als verklaring gaat geven!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
de bandenboer zal het wel afschuiven op te lage bandenspaning of lek gereden..
tijdje terug had de auto van me ouders (een pajero 4x4) een klapband de band (pirelli M+S 4x4 band dus versterkt ed.) was nog geen ander half jaar oud en ook niet lek oid maar volgens de bandenboer was een te lage spaning of lek gereden de oorzaak
tijdje terug had de auto van me ouders (een pajero 4x4) een klapband de band (pirelli M+S 4x4 band dus versterkt ed.) was nog geen ander half jaar oud en ook niet lek oid maar volgens de bandenboer was een te lage spaning of lek gereden de oorzaak
"lek gereden"... linker en rechter band tegelijk? En dan ook nog eens met vrijwel dezelfde scheurvorming? èn binnen- en buitenzijde tegelijkertijd?
Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar als ze in dit geval aan komen zetten met "lek gereden" of "te lage spanning" dan is dat wel 's werelds ergste vorm van suf gelul aller tijden!
Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar als ze in dit geval aan komen zetten met "lek gereden" of "te lage spanning" dan is dat wel 's werelds ergste vorm van suf gelul aller tijden!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
sorry mijn fout had even over het hoofd gelezen dat het om 2 banden ging.. wellicht over iets scherps heen gereden of langs een scherpe rand..MNM(tm) wrote:"lek gereden"... linker en rechter band tegelijk? En dan ook nog eens met vrijwel dezelfde scheurvorming? èn binnen- en buitenzijde tegelijkertijd?
Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar als ze in dit geval aan komen zetten met "lek gereden" of "te lage spanning" dan is dat wel 's werelds ergste vorm van suf gelul aller tijden!
Mjah, dat had op zich nog wel een mogelijkheid geweest, ware het niet dat het precies beide VOORBANDEN betrof!!
Langs iets scherps rijden is dan nogal onwaarschijnlijk, afgezien van het feit dat 1 band de scheuren zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde heeft.
(Even wat ik denk op te kunnen maken uit het verhaal van de TS en de foto's.)
Langs iets scherps rijden is dan nogal onwaarschijnlijk, afgezien van het feit dat 1 band de scheuren zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde heeft.
(Even wat ik denk op te kunnen maken uit het verhaal van de TS en de foto's.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Met enige snelheid tegen een scherpe stoeprand oprijden, of over een richel in de weg waar men asfalt heeft weggefreesd?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km